افزایش خلاقیت تیم پروژه

چگونه خلاقیت تیم پروژه را افزایش دهیم؟

با مدیریت پروژه می‌توانید دنیا را تغییر دهید! بله، شما می‌توانید یک استادیوم ورزشی، یک ماهواره و یا یک برنامه کاربردی را طراحی کنید. همه این‌ها دنیا را تغییر می‌دهد و این یکی از ویژگی‌های جذاب این رشته است؛ اما یک مشکل وجود دارد! زمانی که شما با یک چالش روبه‌رو می‌شوید، احساس می‌کنید گیر افتاده‌اید، ممکن است فکر کنید که با توجه به منابع موجود موفقیت شما غیر ممکن است.

راه حل این مشکل خلاقیت است! خلاقیت مهارتی است که شما می‌توانید با تمرین آن را پرورش دهید و در طول زمان آن را افزایش دهید. اگر تیم پروژه شما برای تولید ایده‌های خلاقانه دچار مشکل شده است، نگران نباشید! شما می‌توانید به سادگی و با تمرین یک سری ترفندها، خلاقیت آنها را افزایش دهید و ذهن آنها را طوری آماده کنید تا بتوانند در جلسات طوفان فکری ایده‌های جدیدتری ارائه دهند. هنگامی که این ایده‌ها را مرور می کنید، فقط یکی از آنها را در هفته جاری انتخاب و اجرا کنید. یک ایده‌ای که اجرا شده خیلی با ارزش‌تر از ۵ ایده‌ای هست که فقط در موردش مطالعه کرده‌ایم.

خلاقیت به معنای شکست الگوهای قبلی به منظور یافتن راه‌حل های جدید است.

ادوارد دوبونو

۱- تست استفاده از جایگزین‌ها

این تست برای تیم‌های پروژه عالیست. در تست استفاده از جایگزین‌ها شما به یک شئ نگاه می‌کنید و باید لیستی از تمام موارد استفاده جایگزین آن شی را نام ببرید. در مورد تیم‌های پروژه من توصیه می‌کنم حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی این تمرین متمرکز شوید. به عنوان مثال شما به یک مداد نگاه کنید، مداد فقط یک ابزار برای نوشتن نیست! شما می‌توانید تمام موارد استفاده را برای مداد در نظر بگیرید؛ مانند حصیر، سلاح، ابزار تمیز کردن جعبه مربا، ابزاز باز کردن بسته‌ها، لوازم جانبی مد، هدیه و …

۲- یک مجله در مورد موضوعی خارج از حوزه تخصصی خودتان مطالعه کنید.

من این تمرین را از کتاب دنیل پینک به نام «ذهن کاملاً نو» یاد گرفته‌ام. خلاقیت ما به وسیله اطلاعاتی که از قبل یاد گرفته‌ایم، تثبیت شده است. پیشنهاد می‌کنم دفعه بعدی که به یک کتاب فروشی مراجعه می‌کنید، به کتاب یا مجله‌هایی که موضوع آنها برای شما کاملا ناآشناست نگاه کنید. اگر شما در زمینه امور مالی فعالیت می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم به مجلات و کتبی در زمینه دکوراسیون منزل، نویسندگی، فشن و مد نگاه کنید. من خودم این تمرین را انجام داده‌ام و نتایج فوق‌العاده‌ای از آن گرفته‌ام. دفعه بعدی که با اعضای تیم‌تان جلسه دارید، پیشنهاد می کنم یک موضوع خارج از حیطه کاریتان را به اشتراک بگذارید و در مورد آن صحبت کنید.

افزایش خلاقیت تیم پروژه۳- ویدئوهای TED را با اعضای تیم تماشا کنید.

این ویدیوها یکی از بهترین سخنرانی‌های در دسترس در اینترنت هستند. بسیاری از آنها رایگان هستند و ایده‌های خوب زیادی دارند. اگر شما احساس می‌کنید که خلاقیت شما خفه شده، پیشنهاد می‌کنم ویدئوهای کن رابینسون با عنوان «چگونه مدارس خلاقیت را در دانش آموزان نابود می‌کند» را تماشا کنید. در این ویدئو رابینسون نشان می‌دهد که شما تنها شخصی نیستید که احساس عدم خلاقیت می‌کند. یکی از این ویدئوها را انتخاب کنید و به همرا تیم‌تان بعد از جلسه کاری یا ناهار تماشا کنید. بعضی از اعضا شما ممکن است بلافاصله از آنها الهام بگیرند و بقیه ممکن است مدتی طول بکشد تا ایده‌های آن را جذب کنند. پیشنهاد من این است که بعد از یک هفته فرآیند تاثیرگذاری آنها را در اعضای تیم تان دنبال کنید.

۴- یک روز در هفته ناهار را بیرون از محل کار بخورید.

اداره را ترک کنید، تغییر محیط کار می‌تواند یک تفاوت بزرگ ایجاد کند. جایی کاملا متفاوت بروید و به آن به چشم یک فرصت برای دیدن شهرتان نگاه کنید. مکان‌های فوق‌العاده را ببینید! ابتکار عمل داشته باشید و یک رستوران جدید را امتحان کنید تا خلاقیت‌تان تحریک شود. از آوردن موضوعات کاری اجتناب کنید. برای یک ساعت درباره موضوعات مربوط به پروژه، زمانبندی یا فعالیت‌های پروژه صحبت نکنید. بهتر است در مورد برنامه تعطیلات یا کتاب‌ها و فیلم‌هایی که اخیرا دیده‌اید صحبت کنید.

۵- از ابزارهای غیر متعارف استفاده کنید.

کار کردن با ابزارها و روش‌های جدید، یک روش دیگر برای افزایش خلاقیت و جرقه ایده‌های جدید هستند. اگر شما از نرم‌افزارهای متداول مانند مانند اوت‌لوک، ورد، اکسل و … همیشه استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنم که ابزارهای خودتان را تغییر دهید. اینجا دو ابزار را که به تولید ایده‌های جدید کمک می کند، نام می‌برم:

نرم‌افزارهای نقشه ذهنی:  این نرم‌افزارها به شما امکان می‌دهند تا یادداشت هایتان را به صورت تصویری مرتب کنید و یک روش فوق‌العاده برای نمایش ارتباطات هستند. این نرم‌افزارها می‌تواند در کنار مدیریت پروژه خیلی مفید باشند. بنابراین به شما توصیه می‌کنم که کار با نرم افزارهای نقشه ذهنی را در برنامه کاری خود قرار دهید. برای یادگیری بیشتر این تکنیک و رسم نقشه ذهنی با کمک نرم‌‌افزار می‌توانید آموزش‌های زیر را هم مطالعه کنید:

یک دفترچه یادداشت: پیشنهاد می‌کنم همیشه همراه خودتان یک دفترچه یادداشت داشته باشید. حتی زمانی که به باشگاه یا سفر می‌روید، می‌توانید ایده‌هایی را که به ذهنتان خطور می‌کند، در دفترچه ثبت کنید. می‌توانید از نرم‌افزارهای یادداشت‌برداری مانند OneNote هم استفاده کنید. آموزش کامل این نر‌م‌افزار در سایت پویان موجود است و می‌توانید از لینک زیر یادگیری آن را شروع کنید:

۶- تنها کار کردن

سعی کنید یک بعد از ظهر، تنها و به دور از تیم پروژه کار کنید. خیلی مهم است که بدانید بعضی اوقات تنها کار کردن می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های جدیدی تولید کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله چند روش برای افزایش خلاقیت شما توضیح دادیم. افزایش خلاقیت و بهره‌وری شما دلایلی خیلی محکمی هستند که باعث شوند وقت بگذارید و این تمرین‌ها را انجام دهید. مطمین باشید انجام این تمرین‌ها باعث افزایش خلاقیت و در نهایت بازدهی و بهره‌ورری بهتر سازمان شما خواهد شد.

منبع

مدیر سایت؛ عاشق نوشتن، خلق محتوا و کمک به دیگران هستم. من و همکارانم در سایت پویان به شما کمک می‌کنیم که به یک حرفه‌ای تبدیل شوید! اگر به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنم صفحۀ اینستاگرام و کانال یوتیوب ما رو هم دنبال کنید :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *