فهرست‌نویسی در Word

آموزش صفر تا صد فهرست‌نویسی در Word

فقط هفت گام را دنبال کنید تا تمامِ فهرست‌های پایان‌نامه خود را در نرم‌افزار ورد (Word) ایجاد کنید! فهرست‌نویسی یکی از مهمترین بخش‌های نوشتنِ پایان‌نامه و کتاب است که باید به شیوۀ صحیح انجام شود. تصور کنید پایان‌نامه خود را بدون فهرست ارائه دهید؛ آن وقت مخاطب می‌ماند و صدها صفحه متن و یک دنیا سردرگمی! وردِ عزیز این بار هم به دادمان رسیده و در جیب‌های جادویی خود ابزارهایی دارد که برای ما انواع فهرستها را به صورت اتوماتیک و هوشمند ایجاد می‌کند! اولین قدم برای ساخت فهرست مطالب (Table of Content) در نرم‌افزار ورد این است که شما به تیترهای اصلی که می‌خواهید فهرست شما بر اساس آنها ساخته شود، استایل هدینگ (Heading Style) بدهید. این آموزش را تا انتها مطالعه کنید و صفر تا صد فهرست‌نویسی در Word را یاد بگیرید.

روش‌های فهرست‌نویسی در Word

  • به صورت دستی و با زدن کلید tab
  • به صورت خودکار و با استفاده از استایل‌ها (Styles)

در آموزش قبلی ایجاد فهرست دستی را کامل توضیح دادیم و گفتیم که این روش برای زمانی مناسب است که حجم فایل کم باشد. فرض کنید فهرستِ پایان‌نامۀ خود را به صورت دستی ایجاد کرده‌اید؛ اگر بعدا تغییراتی را در متن پایان نامه خود بدهید که این تغییر باعث جابجایی صفحۀ بعضی عنوان‌ها و در نتیجه شماره صفحۀ آنها شود، چه می‌کنید؟ بله مجبورید دوباره فهرست را تغییر دهید! پس بهتر است روش ایجاد صحیح و اتوماتیک انواع فهرست‌ها را یاد بگیرید.

فهرست‌نویسی به صورت اتوماتیک

در این مقاله قصد داریم فهرست‌نویسی به صورت اتوماتیک را در هفت گام به شما آموزش دهیم:

  • گام اول: تعیین استایلِ عناوین اصلی و فرعی (Headings)
  • گام دوم: شماره‌گذاری خودکار عناوین اصلی و فرعی (Headings)
  • گام سوم: ایجاد فهرست مطالب (Table of Contents)
  • گام چهارم: ایجاد عنوان (Caption) برای شکل‌ها و جدول‌ها
  • گام پنجم: ایجاد فهرست برای شکل‌ها و جدول‌ها (Table of Figure)
  • گام ششم: ایجاد فهرست کلمات کلیدی (نمایه)
  • گام هفتم: ایجاد فهرست منابع (Bibliography)

گام اول: تعیین استایل عناوین اصلی و فرعی (Headings)

یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای نرم‌افزار Word استایل‌ها هستند که در آموزش قبلی آنها را مفصل توضیح دادیم. استایل‌ها در ایجاد فهرست مطالب نقش مهمی دارند؛ پیشنهاد می‌کنم مقالۀ آموزش استایل‌ها را حتما مطالعه کنید.

نکتۀ مهم این است که فهرست مطالب بر اساس عناوینی که استایل (Headings) دارند، ساخته می‌شود. پس ابتدا باید عناوین را سطح‌بندی کنیم و به آنها استایل Heading1,2,3,4 بدهیم. عنوان اصلی که معمولا نام فصل است، Heading1 را می‌گیرد و برای زیر عنوان‌ها و عناوین فرعی داخلِ هر فصل به ترتیب استایل Heading2,3,4 را استفاده می‌کنیم.

پس روی هر عنوان کلیک کنید و سپس از سربرگ Home و گروه Styles به آنها استایل هدینگ مورد نظر را بدهید. در تصویر زیر استایل‌های Heading1,2,3,4 را مشاهده می‌کنید. اگر می‌خواهید لیست تمام استایل‌ها را ببینید روی فلش کوچک کنار گروه که من هایلایت آبی شده کلیک کنید تا پنل Styles باز شود.

فهرست‌نویسی در word - تعیین استایلویرایش استایل عناوین (Headings) مطابق با سلیقه خودتان

وقتی استایل Headings را به عنوان‌ها می‌دهید، رنگ و فونت و سایز متن تغییر می‌کند. برای تغییر قالب‌بندی استایل‌ها می‌توانید روی هدینگ (Heading) موردنظر کلیک راست کرده و گزینه Modify را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات مربوط به هدینگ شوید. در قسمت Formating می‌توانید قالب‌بندی را به دلخواه خودتان تغییر دهید.

فهرست‌نویسی در word - ویرایش استایل

برای تغییرات بیشتر می‌توانید روی Format کلیک کنید و سپس Font را انتخاب کنید تا پنجره تنظیمات بیشتر باز شود. اگر هم روی Paragraph کلیک کنید، پنجرۀ پاراگراف باز می‌شود. در این قسمت دقت کنید که حتما Outline level روی Level1 باشد. البته به صورت پیش‌فرض هم همین است.

فهرست‌نویسی در word - ویرایش استایل Headings

البته یه راه سریع برای ویرایش استایل‌ها این است که از سربرگ Home قالب‌بندی دلخواه خودتان را به استایل بدهید. سپس روی استایل کلیک راست کنید و گزینۀ Update را بزنید.

فهرست نویسی در word - ویرایش استایل ها

گام دوم: شماره‌گذاری خودکار عناوین اصلی و فرعی (Headings)

اگر می‌خواهید عناوین اصلی و فرعی هر فصل به صورت خودکار شماره‌گذاری شوند، از گروه Paragraph روی Multi Level List را کلیک کنید. سپس یکی از الگوهای آماده را انتخاب کنید تا شماره‌گذاری انجام شود. برای تنظیمات بیشتر شماره‌گذاری‌ها روی Define New Multilevel List کلیک کنید.

فهرست‌نویسی در word - شماره‌گذاری خودکار

برای اینکه در شماره‌گذاری اتوماتیک هدینگ‌ها شماره‌ها برعکس درج نشوند، در قسمت Enter formatting for number  از آندرلاین برای ایجاد فاصله بین شماره‌ها استفاده کنید. برای درج آندرلاین از کلیدهای Shift+- (شیفت و خط تیره) استفاده کنید.

فهرست‌نویسی در word - شماره‌گذاری خودکار

در تصویر زیر عناوین را بعد از اضافه شدن شماره‌گذاری خودکار مشاهده می‌کنید.

فهرست‌نویسی در Word - شماره‌گذاری عنوان ها
اگر می‌خواهید کنار عنوان Heading1 که معمولا نام فصل است، شماره نباشد روی عدد شماره‌گذاری اتوماتیک در تیتر فصل کلیک کنید و بعد روی Define multi level list کلیک کنید. در پنجره باز شده روی Font کلیک کنید. در پنجره باز شده تیک گزینه Hidden رو بزنید و روی ok کلیک کنید.

گام سوم: ایجاد فهرست مطالب (Table of Contents)

اگر مراحل ۱ تا ۳ را به درستی انجام داده‌اید، دیگر کار زیادی باقی نمانده است. برای ایجاد فهرست مطالب ابتدا یک صفحه خالی قبل از همه مطالب ایجاد کنید، برای این کار مکان نما را به ابتدای اولین کلمه متن خود ببرید. سپس به سربرگ Layout بروید و روی Break کلیک کنید. سپس Page را انتخاب کنید یک صفحه سفید ایجاد می‌شود. در آموزش فصل‌بندی کتاب و پایان‌نامه به صورت کامل کاربرد Breaks را توضیح داده‌ایم.

فهرست‌نویسی در word - page break

حالا در صفحۀ جدید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از سربرگ References روی Table of content کلیک کنید.
  2. می‌توانید یکی از الگوهای آماده را انتخاب کنید. من در اینجا Automatic table 1 را انتخاب کردم.
  3. می‌توانید با کلیک روی گزینه Custom Table of Contents یک فهرست به سلیقه خود بسازید.
  4. با کلیک روی گزینه Remove table of contents می‌توانید فهرست را حذف کنید.
  5. برای ذخیره کردن فهرستی که به دلخواه خود ساختید، روی Save selection to table of contents gallery کلیک کنید.

فهرست‌نویسی در word -table of contents

اگر در تصویر بالا روی Custom Table of Contents کیک کنید، پنجرۀ زیر باز می‌شود که می‌توانید تعداد سطوح فهرست و قالب‌بندی و … را تعیین کنید.

ساخت فهرست مطالب در word

بخشی از فهرست آماده شده من را در تصویر زیر می‌ببینید. اگر فهرست شما کمی به هم ریخته بود، آن را انتخاب کنید و با زدن Ctrl+Shift سمت راست صفحه کلید آن را راست به چپ کنید و فونت مناسبی به ان بدهید.

فهرست‌نویسی در word
اگر اعداد مربوط به شماره صفحات درج شده در فهرست انگلیسی هستند، از سربرگ Layout و از گروه Page setup روی فلش کوچک کلیک کنید و از بخش Section Direction گزینه Right-to-left را انتخاب کنید و از لیست کشویی Apply to گزینه whole document را انتخاب کنید. برای اینکه تغییرات روی فهرست اعمال شود حتما باید روی Update table کلیک کنید تا فهرست شما به روزرسانی شود و تغییرات اعمال گردد.

اگر فهرست شما بیشتر از یک صفحه شد، ممکن است شماره صفحه‌ها جابجا ‌شود. برای اینکه درست شوند روی فهرست کلیک کنید تا به حالت انتخاب درآید. سپس روی Table Update کلیک کنید پنجره‌ مربوط به آن باز می‌شود که شامل دو گزینه است:

  • اگر گزینه Update page numbers only را انتخاب کنید، فقط شماره صفحه‌ها به روز رسانی می‌شوند.
  • اگر گزینه Update entire table را انتخاب کنید، هم شماره صفحه‌ها و هم استایل‌ها به روز رسانی می‌شوند.
فهرست‌نویسی در ورد - table of contents

اگر در فهرست روی Heading کلیک کنید و Ctrl را بگیرید شما را به همان Heading هدایت می‌کند.

فهرست‌نویسی در word

نکته: بعد از اینکه فهرست خود را ایجاد کردید، شاید مشاهده کنید که بعضی شماره‌ها انگلیسی هستند. برای رفع این مشکل Show/Hide را فعال کنید. روی علامت پاراگراف در آن قسمت کلیک کنید، می‌بینید که فونت آن قسمت انگلیسی است. علامت پاراگراف را را انتخاب کنید و یک فونت فارسی به آن بدهید. بعد فهرست خود را Update کنید. یعنی روی فهرست کلیک راست کنید و Update را بزنید.

گام چهارم: ایجاد عنوان (Caption) برای شکل‌ها و جدول‌ها

اگر پایان‌نامه شما چندین جدول و شکل است و می‌خواهید برای شکل‌ها و نمودارها هم فهرست ایجاد کنید، باید برای آنها Caption تعریف کنید. مثلا بگویید جدول ۱ از فصل ۱

شاید بخواهید یکسری جداول را وسط کار حذف و یا اضافه کنید و شما نیاز دارید دوباره همه شماره‌گذاری‌های جداول را تغییر دهید مزیت ایجاد Caption این است که با یک Update فهرست شما به روز رسانی می‌شود و جدول حذف شده از فهرست حذف می‌شود.

ایجاد عنوان (Caption)

به دو روش می‌توانید برای شکل‌ها و جدول‌ها Caption ایجاد کنید:

روش اول: بعد از اینکه جدول خود را ایجاد کردید، روی علامت نشان داده شده در تصویر کلیک کنید. سپس کلیک راست کنید و گزینه Insert caption را انتخاب کنید.

فهرست جدول در ورد

روش دوم: از سربرگ References روی Insert Caption کلیک کنید.    

فهرست‌نویسی در word - عنوان نویسی

بعد از اینکه روی Insert caption کلیک کردید پنجره Caption باز می‌شود.

نکته‌ای که باید بدانید این است که شما برای ساخت فهرست‌های مجزا برای شکل، جدول یا نمودار باید یک برچسب (Lable) برای آن ایجاد کنید.

فهرست‌نویسی در word - ایجاد کپشن

گزینه‌های دیگر این پنجره عبارتند از :

  1. در قسمت Caption عنوان جدول شما نمایش داده می‌شود.
  2. از قسمت Lable برچسب جدول را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید این برچسب به طور پیش‌فرض در لیست قرار ندارد و با استفاده از دکمه New label باید آن را ایجاد کنید تا به لیست اضافه شود.
  3. در قسمت Position تعیین کنید که Caption در کجای جدول قرار بگیرد. اگر گزینه Below selection item را انتخاب کنید Caption در زیر جدول قرار می‌گیرد و اگر گزینه Above selection item را انتخاب کنید Caption در بالای جدول قرار می‌گیرد.
  4. با تیک‌دار کردن قسمت Exclude lable from caption فقط شماره جدول در کادر Caption نمایش داده می‌شود.
  5. New label برای این است که Lable جدید تعریف کنید .
  6. برای حذف برچسب جدول روی Delete lable کلیک کنید.
  7. با کلیک روی Numbering پنجره Caption numbering باز می‌شود که می‌توانید با استفاده از گزینه‌های آن قالب‌بندی شماره گذاری را تغییر دهید.

فهرست‌نویسی در word - ایجاد کپشن

اضافه کردن توضیحات عنوان جدول

برای اینکه Caption شما به صورت «۱ _ توضیحات» باشد، در پنجره Caption و در کادر Caption بعد از عبارت «جدول ۱» کلیک کنید؛ حالا دکمه End را بزنید و بعد «ـ» و بعد توضیحات مربوط به جدول نوشته می‌شود. و در نهایت Ok را بزنید.

فهرست٬نویسی در word - عنوان جدول

تبدیل اعداد عنوان (Caption) به فارسی       

اگر Caption خود را ایجاد کردید و دیدید شماره در Caption انگلیسی بود، به سربرگ Home بروید و روی Replace کلیک کنید. پنجره Find and replace باز می‌شود. روی دکمه More کلیک کنید. در کادر Find what کلیک کنید. بعد روی دکمه‌ی Special کلیک کنید و Any Digit را انتخاب کنید.

فهرست‌نویسی در Word - فارسی کردن اعداد

سپس در کادر Replace with کلیک کنید. روی دکمه‌ی Format کلیک کنید و Language را انتخاب کنید.

فهرست٬نویسی در Word - فارسی کردن اعداد کپشن

 در این پنجره در قسمت زبان Persian را انتخاب و روی OK کلیک کنید.

فهرست٬نویسی در word - فارسی کردن اعداد

دوباره روی Format کلیک کنید و از قسمت style گزینه Caption را انتخاب کنید تا فقط اعداد مربوط به کپشن‌ها فارسی شوند.

حالا در پنجره Find and replace روی دکمه Replace کلیک کنید تا اعداد فارسی شوند.

گام پنجم: ایجاد فهرست برای شکل‌ها و جدول‌ها (Table of Figure)

بعد از اینکه برای جداول و شکل‌ها Caption تعیین کردید، به صفحۀ خالی که برای فهرست جدول‌ها و شکل‌ها در نظر گرفتید بروید.

فهرست جدول‌ها

  1. از سربرگ Reference گزینه Insert table of figures را کلیک کنید تا پنجرۀ Table of Figure باز شود.
  2. اگر تیک گزینه Show page numbers را بردارید، شماره صفحه‌ها نمایش داده نمی‌شوند.
  3. اگر تیک گزینه Right align page numbers را بردارید، شماره صفحه‌ها سمت چپ قرار می‌گیرند.
  4. در قسمت Table leader خط فاصله را انتخاب کنید.
  5.  در قسمت Format قالب Distinctive را انتخاب کنید.
  6. در قسمت Caption label برچسب جدول را انتخاب کنید.
  7. اگر تیک گزینهInclude label and number  را بردارید، برچسب و شماره جداول نشان داده نمی‌شوند.
فهرست‌نویسی در word - فهرست جدول ها
به همین ترتیب بالا می‌توانید فهرست شکل‌ها را هم درست کنید. فقط باید از قسمت Caption label شکل را انتخاب کنید. 

گام ششم: ایجاد فهرست کلمات کلیدی (نمایه)

یکی از قابلیت‌های جالب و کاربردی نرم‌افزار Word ایجاد نمایه است. نمایه فهرستی از کلمه‌های کلیدی کتاب یا پایان‌نامه است که در جلوی هر کلمه شماره صفحه‌هایی که این کلمه در آنها به کار رفته، درج شده است. نمایه به خوانندگان کتاب کمک می‌کند تا یک کلمه را به راحتی در کل متن کتاب پیدا کنند. با استفاده از ابزارهای گروه Index که در سربرگ Reference قرار دارند، می‌توانید فهرست کلمات کلیدی موجود در پایان‌نامه خود را به تفکیک حروف الفبا تنظیم کنید.

فهرست‌نویسی در word

ابتدا باید ورودی‌های فهرست که همان کلمات کلیدی هستند، تعیین کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • کلمه موردنظر را انتخاب کنید و به سربرگ Reference بروید.
  • از گروه Index روی Mark Entry کلیک کنید تا پنجره Mark index entry باز شود.
فهرست‌نویسی در word - فهرست کلمات کلیدی
  1. در قسمت Main entry کلمه‌ای که انتخاب کردید، نمایش داده می‌شود.
  2. در قسمت Sub entry می‌توانید یک کلمه فرعی را تایپ کنید.
  3. در حالت پیش‌فرض گزینه Current page فعال است؛ بگذارید همین گزینه فعال باشد.
  4. سپس روی Mark All کلیک کنید.
فهرست‌نویسی در ورد - فهرست کلمات کلیدی
  1. برای وارد کردن کلمه بعدی آن را انتخاب کنید و سپس روی Page range کلیک کنید.
  2. بعد از آن روی Current page کلیک کنید.
  3. سپس روی Mark All کلیک کنید. همین روند را برای کلمات دیگر ادامه دهید. در نهایت روی Close کلیک کنید.
فهرست‌نویسی در word - فهرست کلمات کلیدی

ایجاد فهرست کلمات کلیدی

حالا باید فهرست را ایجاد کنید. ابتدا یک صفحه خالی در انتهای سند ایجاد کنید. سپس به سربرگ Layout بروید. از گروه Page setup روی فلش کوچک کلیک کنید. پنجره Page setup باز می‌شود. از قسمت Section direction گزینۀ Right-to-left را انتخاب کنید و روی Ok کلیک کنید.

فهرست‌نویسی در word - فهرست کلمات کلیدی

حالا به سربرگ Reference بروید و روی Insert index کلیک کنید. پنجره Index باز می‌شود.

فهرست‌نویسی در word -فهرست کلمات کلیدی
  1. در قسمت Type اگر Indented را فعال کنید، تمام ورودی‌های اصلی و فرعی در خطوط جداگانه قرار می‌گیرند.
  2. اگر Run in را انتخاب کنید ورودی‌های اصلی و فرعی در یک خط قرار می‌گیرند.
  3. در قسمت Columns تعداد ستون‌های فهرست خود را مشخص کنید که معمولا ۲ یا ۳ ستونه است.
  4. در قسمت Language، اگر کلمات انگلیسی هستند، English و اگر فارسی هستند، Persian یا زبان فارسی را انتخاب کنید.        
  5. با تیک‌دار کردن گزینه Right align page numbers شماره صفحه‌ها در لبه راست صفحه قرار می‌گیرند. این گزینه زمانی فعال می‌شود که شما در قسمت Type، Indented را انتخاب کرده باشید.
  6. از قسمت Tab leader نوع خط اتصال دهنده راهنما را انتخاب کنید.
  7. در قسمت Format مجموعه‌ای از سبک‌های پیش‌فرض برای قالب‌بندی فهرست‌ها قرار دارد. در صورتی که From template را انتخاب کنید، می‌توانید سبک را سفارشی‌ کنید.
  8. روی دکمه Modify کلیک کنید تا پنجره Style باز ‌شود.
فهرست‌نویسی در word - فهرست کلمات کلیدی در ورد

روی Modify پنجره Style کلیک کنید تا پنجره Modify style باز ‌شود.

فهرست‌نویسی در word - فهرست کلمات کلیدی

 سپس روی Format کلیک کنید و تنظیمات موردنیاز را در قسمت‌های فونت و سایز و … انجام دهید.

فهرست‌نویسی در Word - فهرست کلمات کلیدی

می‌توانید از سبک‌های آماده هم استفاده کنید؛ مثلا سبک Classic را انتخاب کنید.

فهرست‌نویسی در word- فهرست کلمات کلیدی

به روزرسانی فهرست کلمات کلیدی

اگر می‌خواهید کلمات جدیدی را به لیست اضافه کنید، آنها را مانند مرحله قبل انتخاب کنید. سپس از گروه Index روی Update index کلیک کنید.

فهرست‌نویسی در word

حذف برخی کلمات از فهرست

به سربرگ Home بروید و از گروه Paragraph گزینۀ Show/Hide را انتخاب کنید.

سپس روی Find کلیک کنید و در کادر Navigation عبارت «Xe» را تایپ کنید. همه کلماتی که انتخاب کردید، نمایش داده می‌شوند. کلمه موردنظر را انتخاب کنید و سپس کلید Delete را بزنید.

فهرست‌نویسی در Word- ایجاد فهرست در ورد

حذف فهرست کلمات کلیدی

برای حذف فهرست کلمات کلیدی، فهرست را انتخاب کنید و کلید Delete را بزنید.

گام هفتم: ایجاد فهرست منابع (Bibliography)

بعد از تنظیم فهرست مطالب و جدول‌ها و شکل‌ها، نوبت فهرست منابع و ماخذ است. برای این کار ورد ابزارهایی دارد که کار شما را خیلی آسان می‌کند. برای این کار ابتدا باید از سربرگ References قسمت Insert Citation منابع را به سند خود وارد کرده باشید. در آموزش رفرنس‌نویسی در مورد ایجاد رفرس و سبک‌های مختلف رفرنس‌نویسی کامل توضیح داده‌ایم.

پیشنهاد مطالعه: آموزش کامل رفرنس‌نویسی و ساخت فهرست منابع در ورد

رفرنس‌نویسی در word - citation

برای ایجاد رفرنس باید گزینه Add New Source را از تصویر بالا انتخاب کنید تا پنجرۀ Create Source برای ایجاد رفرنس جدید باز شود.

رفرنس‌نویسی در word - استناد

در پنجرهٔ Create Source می‌توانید اطلاعات مربوط به منبع را وارد کنید.

  1. مقدار پیش‌فرض لیست، کتاب (Book) است. با باز کردن لیست کشویی Type of Source می‌توانید گزینه‌های دیگری انتخاب کنید.
  2. در قسمت Language زبان موردنظر را انتخاب کنید.
  3. در کادر Author نام نویسنده را وارد کنید. اگر روی Edit کلیک کنید، پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید اسامی نویسنده‌های دیگر را هم وارد و ترتیب آنها را جابه‌جا کنید.
  4. در قسمت Title عنوان کتاب یا مقاله را وارد کنید.
  5. در قسمت Year سال انتشار را وارد کنید.
  6. در قسمت City محل چاپ کتاب را وارد کنید.
  7. در قسمت Publisher نام ناشر را وارد کنید.
  8. با تیک‌دار کردن گزینه Show All Bibliography Fields آیتم‌های بیشتری ظاهر می‌شود. آیتم‌های ستاره‌دار را حتما باید پر کنید.

بعد از اینکه رفرنس‌ها را وارد کردید، می‌توانید فهرست منابع را ایجاد کنید. برای ساخت فهرست منابع، ابتدا با استفاده از Page breaks یک صفحه در انتهای سند خود ایجاد کنید. سپس به سربرگ Reference بروید و روی Bibliography کلیک کنید.

رفرنس‌نویسی در word - فهرست‌نویسی در word

تعدادی استایل‌های آماده برای شما نمایش داده می‌شود. می‌توانید بنا به سلیقه خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

رفرنس‌نویسی در word- فهرست منابع

اگر فهرست شما کمی به هم ریخته بود، می‌توانید آن را انتخاب و راست چین کنید و فونت مناسبی هم به آن بدهید. با کلیک روی دکمۀ Update می‌توانید فهرست را به روز کنید.

نکته: در بعضی روش‌های ارجاع‌دهی مانند Oxford منابع در پاورقی (Footnote) و پاسندی (Endnote) نوشته می‌شوند. (برای یادگیری بیشتر می‌توانید آموزش ایجاد پاورقی و پاسندی را مطالعه کنید)

جمع‌بندی

در این آموزش سعی من این بود که ساخت تمام فهرست‌های پایان نامه را در ۷ گام به شما آموزش دهم، تا بتوانید با استفاده از این آموزش فهرست‌هایی دقیق تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنم برای یادگیری کاملتر فیلم همین آموزش که توسط من (مرضیه رمضانی- نویسنده مقاله) آماده شده را در کانال یوتیوب مشاهده کنید.)

لینک مشاهده ویدیوی کامل در یوتیوب

لینک مشاهده ویدیوی کامل در یوتیوب

امیدوارم این آموزش برای شما مفید باشد؛ اگر سوالی یا اشکالی در مورد این آموزش دارید می‌توانید همین پایین (نظرات سایت) یا کانال یوتیوب در میان بگذارید.

مدیر سایت؛ عاشق نوشتن، خلق محتوا و کمک به دیگران هستم. من و همکارانم در سایت پویان به شما کمک می‌کنیم که به یک حرفه‌ای تبدیل شوید! اگر به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنم صفحۀ اینستاگرام و کانال یوتیوب ما رو هم دنبال کنید :)

دیدگاه‌ها (208)

  1. سلام
    وقت شما بخیر. خیلی ممنون بابت آموزش عالیتون.
    چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین:
    ۱٫ چرا همه عنوان هایی ک در متن لحاظ کردم در قسمت فهرست مطالب قرار نگرفته اند؟
    ۲٫ در بحث شماره گذاری، چرا برخی شماره ها با ویرگول و برخی دیگر با خط فاصله از هم جدا شده اند؟
    ۳٫ چرا فهرست منابع من در صفحه خالی قرار نمی گیرد و در بالای متن پایان نامه قرار میگیرد؟ و اینکه چرا بعد از ویرایش فوت و اندازه، آپدیت نمی شود؟

    • سلام و تشکر
      ۱- احتمالا این عناوین توی متن اصلی هدینگ تعریف نشده‌اند
      ۲- این مورد را درست متوجه نشدم
      ۳- شما در انتهای صفحه ای که میخواهید صفحه فهرست بعد آن باشد، کلید کنترل و اینتر را بزنید تا یک صفحه جدید ایجاد شود. بعد در این صفحه جدید فهرست‌تان را ایجاد کنید. در مورد اپدیت فهرست هم باید علامت قرمز رنگ بالای فهرست را بزنید تا دوباره فهرست آپدیت شود.

    • سلام
      ۱- اگر هدینگ های بعد از ۳ دارید و میخواهید در فهرست قرار گیرد مسیر زیر را طی کنید:
      refrence -> table of content ->more table of contents -> options
      جلوی استایل هدینگ ۴ عدد ۴ و هدینگ های بعدی اعداد متناظر را قرار دهید.
      ۲- به دلیل اینکه در قسمت تعریف استایل شماره گذاری چند سطحی در بعضی جاها از – و در بعضی از هدینگ ها از نقطه استفاده شده است.

  2. با سلام و روز بخیر
    مثل همیشه مراحل تهیه فهرست را انجام داده ام اما وقتی فهرست ایجاد شد به جای عنوان ها جملات زیادی که شماره دارند به فهرست اضافه شده! به هیچ روشی هم حذف نمی شوند. وقتی remove table را هم میزنم فهرست از روی صفحه حذف می شود اما در navigation باقی است و با ایجاد فهرست جدید دوباره همان فهرست غلط قبلی می آید!
    در هیچ سایتی هم روش حذف چنین مشکلی را پیدا نکردم. لطفاً راهنمایی بفرمایید. باسپاس

    • سلام و تشکر
      احتمالا به اشتباه تیترهای دیگه‌ای را هم هدینگ تعریف کردید. در قسمت navigation چک کنید و آنها را حذف کنید.
      مورد بعدی اینکه وقتی شما جدول فهرست را حذف می‌کنید، فقط فهرست حذف می‌شود و هدینگ ها باقی هستند. بنابراین طبیعی است که در قسمت navigation باشند.

  3. سلام.
    مطالب شما بسیار برایم کاربردی است.
    مشکلی که دارم ا ین است که بعد از خروجی در بخش نمایه اعداد به صورت انگلیسی نمایش داده می‌شود.

    • سلام
      خوشحالیم که مطالب برای شما مفید و کاربردی بوده
      لطفا چک کنید که در قسمت تنظیمات ورد زبان فارسی پیش فرض باشد (از منوی file گزینه Option- قسمت Language – زبان فارسی را پیش فرض کنید)
      از قسمت Advanced هم گزینه Numeral را روی Content تنظیم کنید.

  4. با سلام و سپاس از مطالب ارزنده سایت شما، من میخواستم فهرست کلمات را ویرایش کنم که در این سایت به آن اشاره شده بود. انجامش می دهم. مجددا خیلی ممنون از زحماتتان.
    عباسی

  5. باسلام
    ی سوال داشتم
    بعنوان مثال پاراگرافی در پایان نامه نوشتیم و آخر آن داخل براکت عدد ۱ زدیم و در بخش منابع و مآخذ نام کتاب مورد نظر ذکر کردیم با پیشوند ۱ آوردیم.
    چگونه می توان این عدد را هوشمند کرد به طوری با کیک روی آن بلافاصله منابع آخر صفحه که ۱ هست ، نمایش داده شود.
    باتشکر از سایت مفیدتون

  6. درود.
    وقت بخیر.
    ممنون از زمانی که گذاشتید و این حجم از مطالب مفید رو تهیه کردید.
    در فهرستی که واسه کتابم تهیه کردم به یه مشکل برخوردم، همه شماره فصل و زیر فصلها رو فارسی میزنه فقط یه مورد رو انگلیسی مینویسه، چندین راهکار رو انجام دادم ولی بازم نشد… فقط هم همون یه مورد رو اشتباه میزنه!!!!! به همون زیر فصل رفتم و قبل و بعدش دوباره تنظیمات رو مرتب کردم و از نوع نوشتم و هدینگ گذاری کردم بازم روز از نو روزی از نو ….
    حتی فونت اون زیر فصل رو در فهرست فارسی کردم بازم نشد، چون کتاب برنامه نویسی هست نمیشه تمام عددها فارسی بشن…
    ممنون میشم راهنمایی کنید. (واقعا واسه کتابم زحمت کشیدم حیفه)
    پیروز باشید.

    • سلام دوست عزیز
      ممنون که به ما اعتماد کردید
      برای حل این مشکل، انتهای پاراگراف هدینگ موردنظرتون کلیک کنید و زبان را فارسی کنید و بعد کلید اینتر را بزنید.
      موفق باشید 🙂

  7. سلام و درود
    بسیار تشکر بابت سایت عالی و آموزش محشر و کاربردیتون
    یک درخواست
    امکانش هست این اموزش ره به صورت pdf هم در اختیار کاربرها بگدارین
    ممنون

    • سلام دوست عزیز
      ممنونم بابت بازخورد مثبت و پیام صمیمانه شما 🙂
      PDF کردن تمام مقالات سایت در برنامه ماست؛ این چند مدت در حال یک سری تغییرات هستیم؛ برای همین ممکنه این کار دو سه هفته طول بکشه
      باز هم ممنون از شما

  8. سلام
    به جرات میتونم بگم تو این همه سال که کار ادیت پایان نامه انجام میدادم به یه مشکلاتی از جمله انگلیسی شدن یکی از اعداد کپشن جدول برمیخوردم و هیچ کس راه حلی براش نداشت ..
    واقعا دست مریزاد
    ممنون و پاینده باشید

  9. با سلام و تشکر از اطلاعات ارزشمندتان
    مشکلی که داشتم این است که هنگام فهرست دهی به متن اصلی و شکل ها و… ،،،بعد از ابدیت فهرست شکل ها در فهرست عناوین اصلی وجود دارند
    چطور میشه فهرست هر بخش به صورت جداگانه بعد از ابدیت باقی بماند و فهرستی از شکل ها در فهرست اصلی بعد از ابدیت کردن قرار نگیرد
    با تشکر

  10. با سلام و تشکر از مطلب خوبتون. یک سوال داشتم اینکه چجوری می تونم کاری کنم که به صورت خودکار هدینگ فصل ها خودشون به صورت زیر مرتب بشوند به طوری که هدینگ فصل قبلی به هم نریزه:
    فصل ۱
    ۱-۱: مقدمه
    ۲-۱: تعریف

    فصل۲
    ۱-۲: هدینگ۱
    ۲-۲: هدینگ۲
    ….
    فصل۳:

  11. با سلام و احترام و تشکر از توضیحات مفید و شفاف شما.
    برای ایجاد نمایه در ورد، غیر از روش متداول و انتخاب تک تک کلمات، گویا روش دیگری هم وجود دارد؛ به این شکل که کلمات در جدولی جداگانه تهیه می شود و بنوعی در فایل اصلی ایمپورت می شود.
    سایت هایی که این روش را توضیح می دهند برای بنده گنگ است.
    اگر راهنمایی کنید ممنون می شوم.

  12. سلام
    ممنون از شما برای مطالب ارزنده
    برای شماره دادن به شکل ها چه در حال دستی و چه اتوماتیک کدوم درسته؟ مثلا شکل اول فصل هفت اینطور نوشته می شود
    شکل: ۱-۷ یا شکل ۷- ۱

  13. سلام . نوع جداکننده شماره ها رو چطور خط فاصله می گذارید؟ من نمی تونم این کار رو انجام بدم.ممنون

  14. با سلام و احترام و تشکر به خاطر مطالب بسیار مفیدتون که خیلی به من کمک کردن.
    یک سوالی داشتم
    اینکه در قسمت caption دادن به عکس فصل رو ۰ در نظر میگیره با اینکه من به فصل هام هدینگ۱ دادم ولی باز هم فصل رو ۰ قرار میده.
    میشه لطفا راهنمایی کنین بنده رو؟
    ممنونم

  15. ممنون از توضیحاتتون. خیلی روان و دسته بندی شده بود. کار شما باعث میشه در کمترین زمان ادم به بهترین نتیجه ش می رسه. بازم ممنون

  16. سلام. چرا وقتی فهرست بندی میکنم شماره ها در هر هدینگ برعکس میشود. مثلا۱-۴ را به ۴-۱ تبدیل میکند. ممنون میشوم راهنمایی کنید.

    • سلام خواهش میکنم کمکم کنید
      من تو قسمت فهرست بندی خودکار دچار مشکل شدم
      بعد از اینکه کامل فهرست بندی رو انجام دادم اومدم تغییراتی تو فهرست بندی انجام دادم اما یادم رفت اپدیت کنم و ورد رو بستم
      الان کل تنظیمات ورد رو زیر ورو کردم اما فهرست برام بالا نمیاد و ارور میده

    • سلام. وقت شما هم بخیر. navigation یک پنل هست که از سربرگ View میتونید فعالش کنید. مثلا وقتی شما روی ابزار find کلیک می کنید این پنل باز می شود و از طریق کادری که در این پنل قرار داده شده میتونید جستجو انجام بدید و یکسری کارهای دیگر مثلا به صفحات مختلف در سندتون دسترسی پیدا کنین در یک سند طولانی و…

  17. سلام خسته نباشید.
    این متن تون واقعا عالی بود
    تشکررررر.
    فقط من تازه پایان نامه ی خود را شروع کردم.
    در ساختار و تشکیلات جابجایی موضوعات آن کمی راهنمای و کمک لازیم دارم.
    اگر کسی مایل به کمک است خیلی ممنون میشم.

    • ببخشید من وقتی روی عنوان ها کلیک میکنم برای انتخاب هیدنگ فونت متن عوض میشود خواهشا راهنمایی فرمایید

      • متوجه منظورتون نشدم. ولی ببینید شما اول باید هدینگ ها رو با فونت و قالب موردنظرتون تنظیم کنید بعد کلیک راست کنید و update رو بزنید تا آخرین تغییرات اعمال بشه بعد دیگه از اون به بعد هر متنی که میخواین به عنوان هدینگ باشه انتخاب کنید و روی هدینگ موردنظر کلیک کنین فونت و قالب اون هدینگ رو به خودش میگیره.

    • سلام و وقت بخیر
      من دارم چند تا آزمون باهم که هر کدام ۱۲۰ سوال رو تایپ می کنم و هر آزمون باید سوالاتش از شماره یک نام گذاری شه ولی زمانی که آزمون ها پشت سرم هم نوشته شن به جای اینکه آزمون بعدی از شماره یک نامگذاری شه از ادامه نام گذاری قبلی شماره می ندازه
      برای جلوگیری از این اتفاق باید چکار کنم ؟

  18. سلام و تشکر از مطالب ارزنده شما
    ببخشید در قسمت کپشن برای نمودارها وقتی وارد فصل دیگری می شوم با اینکه سکشن بندی کردم ولی شماره نمودارها به دنبال شماره قبلی می آید مثلا من می خواهم در سکشن بعدی شماره نمودارها در کپشن از اول شروع بشه ولی از ادامه فصل قبل شماره می زنه،ممنون میشم کمک کنید.

  19. سلام وتشکر
    شماره صفحه خاص رو حذف کردم ولی در فهرست مطالب شماره می خوره.
    چطوری میشه در فهرست شماره نخوره؟
    سپاس

  20. سلام ممنون از آموزشی که گذاشتین
    یه راهنمایی میخواستم خواهشا کمکم کنید…تو این آموزش من گام دوم رو که میخوام انجام بدم به لول ۴ که میرسم تا خط تیره بزارم نمیشه…در واقع اصلا اون ممیز یک ها (۱/۱/۱/۱) رو هم نمیاره البته برای لول ۱ تا ۳ و همچنین ۵ به بعد رو میاره ولی فقط برای چهارمین لول نمیاره . البته اینم بگم که وقتی ورد جدید باز میکنم همشونو خوب میتونم تنظیم کنم ولی مشکلم اینه که من تو یه فایل ورد پایانامه نوشتم و نمیتونم بخاطر یه مشکل همشو کپی پیس کنم تو یه فایل جدید دیگه …خواهشا اگه راهکاری بلدید که حداقل بتونم تنظیمات هدینگ ها رو فرمت کنم و ازنو تنظیم کنم خیلی خوب میشه چون انتقال این همه مطالب به یه ورد جدید واقعا زمانبره …ممنونم ازتون

  21. سلام خانم رمضانی ممنون از راهنمایی هاتون
    من یک مشکلی داشتم
    آخرین رفرنس من به اندازه ۲۰ صفحه تکرار شده و وقتی دستی حذف می کنم تمام فهرست ها حذف می شوند اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

  22. با سلام و خسته نباشید به تیم بسیار کاربردی در یادگیری بسیار پرمحتواتون ….عالی بود…..
    ممنون واقعا……ممنون

  23. سلام
    سپاس از شما
    خیلی خوب بود
    من وقتی نوشته‎م رو شماره‌گذاری می‌کنم، روی شماره‎ها یه لایه خاکستری می‎افته، مثل اینکه اون رو های‎لایت کردیم؛ مثل وقتی که یه کلمه یا خط رو انتخاب می‌کنیم و زمینه اون رو رنگی می‌کنیم، مثل اون؛ ولی نه خودش، چون از اون جهت روی حالت نوکالر هست. هر صفحه جدید ورد رو هم که بخوام شماره‌گذاری کنم، شماره‌ها با همین زمینه مربعی خاکستری رنگ ایجاد می‎شن. انگار از تنظیمات ورد است. خیلی سرچ کردم راهی نیافتم که مشکل رو حلش کنم، امیدوارم بتونم از کمک شما استفاده کنم. باز هم تشکر

  24. سلام اگر بخواهم تمام هدینگ ها رو حذف کنم به حالت نرمال برگردم( قسمت های دارای هدینگ ها فونت ها و سایزهای متفاوتی دارند که باید حفظ شوند) به طوری که تغییری در فونت و سایز نوشته ها ایجاد نشود چکار باید بکنم؟
    آیا راهی هست که به یک باره این کار را انجام دهد؟

  25. سلام بسیار ممنون از سایت خوبتون.
    ببخشید من تمام گام های فهرست خودکار را مناسب انجام داده ام ولی در هنگام ذخیره در فرمت PDF نقطه چین های فهرست فارسی به هم می ریزند و بعد از شماره صفحه قرار می گیرند. یعنی بعد از عناوین هدینگ یک فاصله ی بزرگ هست و بعد نقطه چین ها شروع می شوند و تا انتها می روند. بصورت زیر:
    هدینگ ……۱۲…………..
    هدینگ ..۱۳………………

    ممنون می شوم مرا راهنمائی بفرمائید.

  26. سلام، ممنون از توضیحات کامل و کاربردیتون
    در نوشتن پایان نامه به یک مشکلی برخوردم.
    برای همه تیتر ها، شماره تصاویر و شماره جدول ترتیب آمدن عدد ها این مشکل وجود دارد.
    به عنوان مثال تیتر ۲، فصل ۷ را ۲-٧ می‌زند به جای ۷-۲
    یا شماره عکس ۲۰، فصل ۴ را ٢٠-۴ می‌زند بجای ۴-٢٠
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. متشکرم🙏🌹

  27. با سلام و تشکر از مطلب خوبتون. یک سوال داشتم اینکه چجوری می تونم کاری کنم که به صورت خودکار هدینگ فصل ها خودشون به صورت زیر مرتب بشوند به طوری که هدینگ فصل قبلی به هم نریزه:
    فصل ۱
    ۱-۱: مقدمه
    ۲-۱: تعریف

    فصل۲
    ۱-۲: پیشینه تحقیق
    ۲-۲: …..
    ….
    فصل۳:
    ….
    فصل بندی رو هم انجام دادم ولی در شروع فصل دوم میزنه ۱-۱

  28. با سلام
    بسیار متشکرم از مطالب خوبتون
    فقط می تونم یه خواهش کنم

    اینکه لطف میکنید فایل ها رو فقط جهت استفاده شخصی برای اینجانب ارسال کنید؟

    البته نمیدونم میشه از همین سایت برداشت یا خیر؟

    با سپاس
    متشکرم

  29. سلام ممنونم از بذل اطلاعات مفیدتون
    مشکلی که برام پیش آمده اینه که من فهرست خودکار رو ایجاد کردم اما در کنار هدینگ یکم یک مستطیل سیاه رنگ هست نمدونم در حالت پرینت هم باقی بماند یا نه علت وجود اون و راهکار چیه؟

    • سلام. خواهش می کنم. برای اینکه ببینین در پرینت چاپ میشه یا نه. از سربرگ file گزینه print رو انتخاب کنین تا قبل از چاپ پیش نمایش چاپ سند واستون نمایش داده بشه.

  30. سلام. بسیار ممنون از توضیحات کاملتون.
    برای ایجاد فهرست شکل ها آخر سر به جای فهرست با این پیغام مواجه میشم:
    No table of figures entries found.
    همه ی کپشنها رو چند بار چک کردم. ایراد کار کجاس. راه حل چیه؟ بسیار ممنون میشم راهنماییم کنید.

  31. سلام و درود خدمت شما.ممنون از اطلاعات خوبتون.
    من وقتی میخوام فهرست رو وارد کنم کلا برعکس میشه جای شماره صفحات با عناوین یعنی شماره صفحه ها سمت راست قرار میگیره.ممنون میشم راهنمایی کنید

  32. سلام و درود بر شما
    با تشکر از توضیحات خوب شما، برای فهرست بندی/ تایتل بندی کتاب از صفر تا صد، نیاز به کمک بیشتری دارم، مثلا مراحل انجام دادم ولی زمانی که می خواهم زیر تایتل ها را تعریف کنم کلا متن بههم می ریزه و …. یا برای فصل بندی و ….
    ممونو می شوم بیشتر راهنمایی نمایید.

  33. سلام ممنون از آموزشتون.
    من وقتی caption میزارم مثلا اگر فصل ۳ جدول ۲ باشه میخواهم که این شکلی بشه :”جدول ۳-۲ ”
    ولی این شکلی میشه: “جدول ۲-۳”
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • سلام. خواهش می کنم. بعد از اینکه شماره گذاری رو انجام دادین از قسمت multi level list گزینه define new multi level list رو انتخاب کنین بین شماره گذاری ها در تمام levelها باید از آندرلاین یعنی (خط تیره + کلید shift ) به جای خط فاصله استفاده کنید.

  34. سلام
    ممنون از توضیحات مفید شما عزیزان

    سه نوع استایل تعریف کردم برای سه عنوان و زیر عناوینش
    چطور به فهرستم استایل بدم؟ طوری که به صورت خودکار عنوان اولی رو با مثلا فونت ۱۶ بولد، زیر عنوان اولش فونت۱۶ و زیر عنوان بعدی با فونت۱۴ نشان بده
    مثال فوق فقط برای ظاهر فهرستم هست وگرنه همه چیز درسته اعم از تو رفتگی های پلکانی و …

  35. سلام مشکل من حل شد..از توضیحات خیلی خوب شما سپاسگزارم .. توضیحات شما عالی و بی نقص بود..ممنونم موفق باشید

  36. سلام وقت به خیر
    من یه مشکلی دارم
    من ۴ تا سرتیتر دارم که فقط میخوام سر تیتر های ۳ و ۴ شماره گذاری داشته باشن و تو هر فصل هم شماره همون فصل درج بشه
    اما هر کار میکنم نمیشه
    شماره فصل رو نمیزنه و از ۱ شروع میکنه تو هر فصل

    • سلام. وقت شما هم بخیر. وقتی شماره گذاری خودکار انجام میدین روی تمام تیترها اعمال میشه.
      برای اینکه شماره فصل به درستی اعمال بشه باید فصل بندی رو درست انجام بدین.مقاله (آموزش کامل فصل بندی مقاله و پایان نامه در word ) رو در سایت مطالعه بفرمایید.

  37. با سلام
    می خواستم بدونم که برای فهرست بندی زمانی که استایل می دهم به متن ها فرق استایل دادن در سربرگ Home و سربرگ Reference گزینه Add Text که level 1 الی … دارد چیست؟
    آیا فرقی می کند که به متن ها از تب home مثلا استایل مختلف بدیم یا از تب Reference گزینه all text بهش level 1 , 2 , 3 و .. بدهیم

  38. سلام وقت بخیر یک سوال داشتم
    اگر ما قبلا فهرست رو درست کرده باشیم و بعدا چند عنوان دیگه اضافه کنیم، عناوین جدید رو چطور باید به فهرست اضافه کرد؟

  39. سلام و خدا قوت
    درود بر پاکی دلتون واقعا سایت تون عاااالیه و خیلی خیلی به من کمک کرد ایام میلاد آقا امام رضای عزیز جانمه ازشون براتون سلامتی روز افزون و دلخوشی به انتها استدعا می کنم برای تمامی زحمتکشان این سایت.
    اجرتون با خدا جون

  40. سلام
    ممنون از مقاله خیلی خوبتون.
    من برای تصاویر و جداول کپشن گذاشتم و شماره‌ی بعضیاش انگلیسی شد و همونطور که خودتون آموزش داده بودید اعداد را با حروف فارسی جایگزین کردم و درست شد اما وقتی میخوام پرینتشون بگیرم یا تبدیل به pdf کنم بازم خود به خود عددا انگلیسی می شن . ممنون میشم راهنمایی کنید که چطور این مشکل رو حل کنم.

  41. خیلی ممنون از توضیحات کامل شما
    من در حین کار به یک مشکل برخوردم
    در گام دوم نوشته شده: اگر میخواهید کنار heading1 شماره نباشد در کادر enter formatting for number عدد ۱ را حذف کنید.
    ولی وقتی من این کار رو میکنم شماره heading1 از همه سطوح دیگر تیترها هم حذف میشود.
    ممنون میشم اگر من رو راهنمایی بفرمایید.

    • خواهش می کنم. نه عدد رو حذف نکنید. راه حلش اینه که بعد از اینکه شماره گذاری خودکار رو انجام دادین نشانگر ماوس را روی همون تیتری که هدینگ ۱ قرار دادین بگذارین و بعد روی Multi level list کلیک کنین برین به قسمت Define multi level list و روی سطح ۱ کلیک کنین و بعد روی Font کلیک کنین گزینه Hidden رو تیک دار کنین و ok رو بزنین. راه حل درستش همینه.

  42. با سلام و عرض ادب
    ممنون از مقاله بسیار عالی و کاملتان
    یک سوالی از خدمتتون داشتم ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید
    من در قسمت multilevel list قسمت هدینگ رو انتخاب کردم (همان گزینه ای که شما انتخاب کردید) و سپس از قسمت define نوع جدا کنندۀ شماره‌ها را تا لول چهارم به خط فاصله تغییر دادم اما در قسمت نمایش اعداد انتظاری که مد نظر بود به صورت ۱-۱ و سپس ۱-۲ بود یعنی به صورت فارسی از راست به چپ شماره گذاری شود در حالی که عملا نمایش اعداد به صورت انگلیسی بوده و به این ترتتیب نمایش داده شد ۱-۱ و ۲-۱٫ خواهشمندم راهنمایی نمایید که چگونه میتوان این مشکل را حل نمود. لازم به ذکر است که با تغییر نوع جدا کننده به آندرلاین نمایش اعداد به همان ترتیب فارسی و مورد نظر نمایش داده می شود اما با خط فاصله نه. با تشکر

  43. سلام و خسته نباشید
    کپشن رو توضیح دادید ولی موقعی که فهرست جداول باید جدا از فهرست شکلها آورده بشه در صفحه ای مجزا میشه جداول رو آورد ولی در فهرست شکل ها که آ‌ پدیت رو میزنیم برای اضافه شدن شکل های جدید به فهرست، جدول‌ها هم توی فهرست شکلها آورده میشه که باید دستی حذفشون کرد- راهی هست که جداول جدا و شکلها جدا اپ دیت بشن و قاطی هم فهرست نشن؟ ممنون از زحمات شما

  44. سلام روزتون بخیر
    ممنونم از مطالب آموزندتون
    من در پایان نامه رفرنس ها رو به ترتیب نوشتم و شماره گذاری کردم ولی ازم خواستن که منابع فارسی و انگلیسی جدا بشه و هر کدوم مجددا شمارشون از یک شروع بشه
    ممکنه راهنمایی کنین چطور باید انجام بشه؟

  45. خانم زارعی عزیز ممنون بابت مطالب مفیدتون
    من یک سری موارد رو در قسمت پی نوشت یاendnote نوشتم و میخوام از پاورقی متمایز باشه و اعداد پی نوشت، داخل قلاب قرار بگیره. میشه لطفا منو راهنمایی کنید؟
    یه‌ مورد دیگه اینکه وقتی منابع رو بعد پی نوشت میارم، منابع هم در واقع به شکل پی نوشت قرار می گیرن، چه طوری میشه از این قسمت خارجش کرد؟

  46. سلام و درود بر شما
    از حضور شما یک سوال داشتم
    چرا از فهرست مطالب میخوام Pdf تهیه کنم جلوی اعداد Error! Bookmark not defined. میاد؟

  47. با سلام و احترام
    فهرست های من ۴ صفحه جلوتر رو نشون می ده
    مثلا عنوان یک رو ص ۷۰ درج کرده ولی عملاً این عنوان در ص ۶۶ قرار داره
    فهرست جداول و اشکال رو هم همینطور کرده
    سپاس

    • سلام. ببینید شما باید بخش بندی انجام بدید یعنی از صفحه فهرست به قبل یک بخش باشه و از صفحه ای که متن تون شروع میشه یک بخش. بعد ارتباط بین بخش ها رو قطع کنید. سپس باید شماره گذاری صفحات فهرست و قبل از اون رو remove کنید و شماره گذاری بخش دوم رو با شروع از عدد ۱ تنظیم کنید. امیدوارم تونسته باشم مفهوم رو برسونم. برای فصل بندی پیشنهاد می کنم مقاله آموزش کامل فصل‌بندی کتاب و پایان‌نامه در Word رو مطالعه بفرمایید فکر می کنم خیلی میتونه بهتون کمک کنه.

  48. سلام و احترام
    چکار کنم تا تیتر سوم تو متن و فهرست تو پایان نامه ام بر اساس تیتر دوم مرتب بشه؟
    هر چقدر باهاش ور رفتم درست نشد
    نهایتا به صورت مجزا نشون میده نه بر اساس تیتر بالایی خودش
    ۱-۱-۶ تیتر دوو است
    تیتر سوم باید بشه ۱-۱-۶-۱ در حالیکه ۱-۱-۱-۱ نشون میده و بر اساس تیتر دوم قبلش که بهش وابسته است، نیست
    ممنونم

    • سلام. احتمالا شماره‌گذاری خودکار و تعیین levelها رو به درستی انجام ندادین. دوباره شماره گذاری خودکار و تنظیمات مربوط به اون رو در پنجره Define new multi level list چک کنید.

  49. سلام ممنون از مطلب کاملتون
    من داخل مقالم باید حتما شماره صفحات ادامه دار باشن ولی از ابتدای هر فصل شماره گذاری عناوین از شماره جدید شروع بشه
    با break کردن هم شماره صفحه و هم عناوین از اول شروع میشن
    چکار باید بکنم؟

  50. سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون
    یه سوال داشتم من وقتی که میزنم رو table of contents و یکی از گزینه هارو انتخاب میکنم فهرستم به صورت
    ۱_۱ مقدمه
    ۱_۱_۱ انگیزه
    ۱_۱_۱_۱ چکیده
    اینطوری بین اعداد و حروف فاصله میفته
    دلیلش چیه؟

    • سلام. خواهش می کنم. باید فاصله بین شماره اتوماتیک و من را از نوع space تعریف کنید.برای این کار روی multi level list کلیک کنید بعد روی define new multi level list کلیک کنید و از قسمت follow numbering with گزینه Space را انتخاب کنید. و این کار ر روی همه سطوح اعمال کنید.

    • سلام. خواهش می کنم. باید فاصله بین شماره اتوماتیک و متن را از نوع space تعریف کنید.برای این کار روی multi level list کلیک کنید بعد روی define new multi level list کلیک کنید و از قسمت follow numbering with گزینه Space را انتخاب کنید. و این کار ر روی همه سطوح اعمال کنید.

  51. سلام. درود بر شما و تشکر از دقت و حوصله تان در پاسخگویی به سئوالات عزیزان

  52. سلام چرا در فهرست بندی عناوینی که حروف انگلیسی کوچک دارد در فهرست حروفها بزرگ نمایش داده میشود

  53. سلام من متن را چندبار خوندم ولی بازم جاهای مشکل داشتم، خیلی سال میشه با ورد کار نکردم برام سخت بود ولی وقتی ویدیو رو در یوتیوب دیدم خیلی ساده و روان بود آموزش، اولا که ممنون بابت آموزش عالی دوما اگر امکان داره برای تمام آموزشهای که گذاشتین آموزش ویدیوی هم بزارید، در ضمن در دراز مدت یوتیوب خیلی بهتر هم هست از فروش دوره

    موفق باشید

  54. ببخشید یک سوال داشتم،ممنون میشم راهنمایی کنید، من وقتی توی فایل ورد پایان نامه ام، فصل دوم رو از نظر افقی و عمودی وسط چین میکنم یک فصل جدید میشه و نقطه شروع فوتر دوباره از ۱ میشه و شمارش صفحات دیگه ام از ۱ شروع میشن، ممنون میشم راهنمای کنید برای این مشکل باید چیکار کنم، آخه نمیشه که هر صفحه رو یک فصل تعیین کنم و دستی شماره بدم، خیلی زمان بر میشه

  55. سلام وقت بخیر
    یه سوالی که داشتم این هست که من توی لیست فهرست میخوام دو کلمه “شرح” و “صفحه” رو بالای ستون ها بیارم وقتی این کار رو دستی انجام میدم موقع اپدیت کردن فهرست، حذف میشن. ممنون میشم راهنماییم کنین چکار باید انجام بدم.

  56. با سلام. در ورد ۲۰۱۶ هنگام انتخاب گزینه insert table of figures نمایش این رفرنس دچار مشکل می شود و متنی ناخوانا ایجاد می شود مانند ( h\z\c\”TOCشکل۱-” ). علت چیست؟
    با تشکر

  57. سلام
    وقتی نوشته ها در دو خط متفاوت نوشته شده اند ولی می خواهیم در فهرست در یک خط نمایش داده شوند چکتر باید بکنیم؟ مثلاً مورد زیر در فایل ورد در دو خط آمده:
    فصل دوم
    بررسی متون

    ولی می خواهیم تو فهرست به این شکل دیده بشه:
    فصل دوم بررسی متون

    و اینکه مثل بقیه رفرنس ها شماره صفحه هم نخوره. یعنی همه رفرنس ها شماره صفحه بخورند ولی این بالایی شماره نخوره
    با تشکر

    • سلام. شما اگر در دو خط تنظیم کنید در فهرست هم به همون صورت میاد.
      برای ویرایش رفرنس‌ها از نرم‌افزار Endnote استفاده کنید. خیلی راحت می‌تونید با استفاده از این نرم‌افزار رفرنس‌ها رو ویرایش کنید.

  58. سلام. بسیار از مطلب مفید و کاربردی شما متشکرم.
    مشکلی که من دارم این است که وقتی برای شکل و جدول Caption تعریف می‌کنم، با اینکه در پنجرهٔ درج Caption درست نمایش داده می‌شود، اما در متن جای فصل و آیتم را جابه‌جا نمایش می‌دهد. یعنی شکل اول در فصل دوم را به‌جای ۲-۱، به‌صورت ۱-۲ نشان می‌دهد. راست‌به‌چپ بودن را در Layout صفحه و Text Direction بررسی کرده‌ام، درست بود. حتی هدینگی که به Captionها داده بودم را هم حذف کردم و دوباره دستی وارد کردم؛ ولی حل نشد.
    یک بدبختی دیگر هم این است که اعداد شمارهٔ صفحه‌ها را در فهرست مطالب و جداول و شکل‌ها و… عربی درج می‌کند. با اینکه فونتم IRNazanin است.

    • سلام. خواهش می‌کنم. برای رفع مشکل بر عکس خوردن شماره caption در پنجره caption از قسمت numbering و لیست کشویی use separator گزینه em-dash را انتخاب کنید.
      برای شماره صفحه هم بعد از درج شماره صفحه از سربرگ home گزینه replace را انتخاب کنید و روی more کلیک کنید و در کادر اول یعنی find کلیک کنید و روی special کلیک کنید و any digits را انتخاب کنید و در کادر replace کلیک کنید و بعد روی format کلیک کنید و از قسمت language گزینه persian را انتخاب کنید و replace all را بزنید.

  59. با سلام و ممنون از مطالب مفید و کاربردی . من در تدوین پایان نامه به یک مشکل برخورد کردم. سطح بندی و تعریف لول ها را انجام دادم در فهرست هم سطح ها نمایش داده میشه اما در متن ها خیر . نمیدونم چطور میشه شماره بندی سطح ها در متن هم نمایش داده بشه

  60. سلام. کپشن برای عکس و نمودار که میذارم، اعداد فصل برعکس میشه
    مثلا میخوام نمودار شماره دو از فصل چهار رو بنویسم، میخوام اینجوری باشه که اول عدد چهار بیاد، بعدش دو
    یعنی اینطوری: “نمودار ۴-۲”
    همه رو برعکس میزنه
    چیکار کنم؟؟؟؟

    • سلام. بعد از اینکه شماره گذاری رو انجام دادین از قسمت multi level list گزینه define new multi level list رو انتخاب کنین بین شماره گذاری ها در تمام levelها باید از آندرلاین یعنی (خط تیره + کلید shift ) به جای خط فاصله استفاده کنید

    • سلام وقتتون بخیر. میخواستم ببینم چجوری میشه که برای فصل بندی پایان نامه مثلا وقتی میخوام بنویسم
      فصل اول
      کلیات پژوهش
      به همین ترتیب زیر هم بنویسه و بعد برای تیتر بندی و شماره گذاری تیترها به مشکل نخوره؟ چون وقتی زیر هم مینویسم فصل اول یه شماره میخوره فصل دوم یه شماره جدا و شماره گذاری تیترهام بهم میخوره

      • سلام. یعنی برای فصل اول شماره درج میشه و برای کلیات پژوهش هم شماره درج میشه؟
        خوب طبیعی هست که باید برای فصل اول یک شماره درج بشه برای فصل دوم شماره جدا.

  61. بسیار ممنونم به جهت آموزش های مفیدتون.
    آیا امکانش هست پس از اتمام نوشتن پایان نامه یا اواسط نوشتن شماره گذاری تیتر ها ( یک شماره ای ،دو شماره ای یا بیشتر ) رو به صورت یکجا و خودکار انجام داد؟
    من شماره ها رو دستی وارد کردم و احساس میکنم بعدا در ویرایش مطالب یا جا به جایی تیتر ها مشکل پیش میاد.

  62. سلام من یک مشکل دارم در خصوص فهرست ورود
    من یک قالب ثابت برای خودم طراحی کرده ام
    که در آن تمام چیزهایی را که لازم دارم را تغییر داده ام و در آخر فایل ورود آن را سیو کرده ام
    ولی مشکل من این است که هر وقت فایل را بسته و دوباره باز می کنم
    هدینک تیترهای مطالب مثل هدینگ ۱ هدینگ ۲ هدینگ ۳ تغییر می کند و و فونت آن مثلا از فونت تیتر به فونت Times New Roman تبدیل می شود.
    قبلا این مشکل را نداشتم ولی جدیدا بعد از بازکردن فایل مجبورم دوباره فونت هدینگ ها را تغییر دهم.
    لطفا خواهش می کنم راهنمایی لازم را بفرمائید. من جواب این مشکل را جایی پیدا نکردم.

  63. سلام . ضمن تشکر از مطالب مفید و کاربردی که خیلی برای من جالب و قابل استفاده بود . یک سوال داشتم . البته تمام سوالات را مرور کردم ولی پاسخ نیافتم . شاید خیلی ساده باشه که برای کسی مشکل نداشته. در هر صورت عرض می کنم .
    چرا در شماره اشکال و جداول به جای شماره فصل صفر می زند؟
    ممنون از پاسخ های خوب و به موقع شما
    برایتان توفیقات روز افزون خواستارم

  64. سلام
    چطور میشه تو ورد رفرنس هایی که پشت سر هم میان رو اینجوری نوشت [۳۹,۴۰,۴۱] به شرطی که آپدیت بشه

  65. سلام
    در فايل انگليسي مراحل عنوان بندي انجام ميشه ولي وقتي مي‌خواهم فهرست ببندم هدينگ ۲ تمام حروف ررا در فهرست به صورت حروف بزرگ نشان مي‌دهد در صورتي كه در متن به اين صورت نيست! لطفا راهنمايي بفرماييد

  66. سلام
    ضمن تشکر از آموزش کاربردی و کاملتون
    من فهرست را ایجاد کردم و صفحه بندی کتابم وزیری است اما وقتی فهرست را ایجاد میکنم طول فهرست بیش از اندازه تعیین شده میشه یعنی مثلا ستون شماره صفحه میافته بیرون صفحه
    چکار باید بکنم

    • سلام. خواهش می کنم. در پنجرخ table of content تنظیمات رو به درستی و طبق تصویر موجود در مقاله انجام دادین؟ احتمالا تراز بندی در صفحه مشکل پیدا کرده.

      • سلام سپاس فراوان بابت توضیحات کاملتون
        اگر وردی قبلا فهرست بندی شده باشه بخام فهرست قبلی را پا ک کنیم و دوباره استایل درست کنیم و فهرست بندی مجدد انجام بدم چطور اینکارو بکنم
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

        • با سلام و احترام فراوان
          من مراحلی که آموزش دادید انجام دادم اما هدینگ سطح ۱ دورش کادر داره میشه راهنمایی بفرمایید چطور برش دارم؟

        • سلام. خواهش می کنم. روی فهرست کلیک کنید یک کادر دور آن ظاهر می شود و delete رو بزنید. سپس استایل ها رو هم حذف کنید و مجدد استایل ها را درست کنید و فهرست بسازید. یا از سربرگ reference قسمت table of content گزینه remove table of content را بزنید تا فهرست حذف شود.

  67. سلام
    من رو سیستمم ورد۲۰۱۶نصب دارم و فهرست مطالب، جداول، اشکال و نمودارها رو تو پایان نامه ام با تعریف هدینگ ها پیاده کردم، ولی متاسفانه شماره صفحات با متن فرق میکنه، زمانیکه فهرستها رو جداگانه آپدیت می کنم، باز هم شماره صفحات تغییر نمی کنه، سیستم رو ریست هم کردم، هیچ اتفاقی نیفتاد. یکبار فهرستها رو حذف کردم و دوباره فهرستها رو پیاده کردم ولی باز تم شماره صفحات آپدیت نمیشه. ممکنه کمکم کنید؟

  68. سلام میخوام توی منابع آخر مقاله ام به جاب لینک آدرس مقالاتی که استفاده کردم فقط لینک باشه یعنی بجای لینک کامل فقط link باشه باید چیکار بکنم

  69. سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    یک سوالی دارم، من برای عنوان‌دهی به شکل‌ها و جدول‌ها از بخش styles استفاده کردم. الان چطوری میتونم برای شکل‌ها و جدول‌ها فهرست درست کنم؟ در واقع میخوام یه فهرست تشکیل بدم که توی اون یکسری style های خاص فقط قرار بگیرن. یعنی مثلا هدینگ‌ها نباشن. نمیدونم منظورمو رسوندم یا نه

    • سلام. خواهش می کنم. ایجاد فهرست برای شکل‌ها و جدول‌ها در مقاله توضیح داده شده. برای ایجاد فهرست حتما باید استایل تعریف کنید وگرنه ورد نمیتونه فهرست بسازه واستون.

  70. سلام
    منفرست پایان نامه رو کامل انجام دادم ولی الان مجبورم ی مطلب جدید اضافه کنم چطور به صورت خودکار به فرست اضافه میشه؟

  71. سلام
    برای قرار گرفتن اعداد در فهرست نویسی زیر یکدیگر
    مثل عدد ۱۰ و ۱۰۰ که انتهای آنها یکسان باشد

  72. سلام ممنون از توضیحات کامل تون. اگه یک فصل رو از درون متن حذف کنیم آیا شماره هدینگ فصلهای بعدی خود بخود تغییر می کنه یا اینکه باید دستی درون متن رو تغییر بدهم

  73. سلام، چرا وقتی از hediing ها برای فهرست استفاده می کنم و فونت ها را هر کدام جداگانه تغییر می دهم و وقتی فهرست خودکار میزنم فهرست ایجاد شده فونتهایش تغییر می کند و شبیه فونت های هیدینگ ها نیست؟؟

  74. سلام
    اگر ممکن است مطالب آموزشی نوشته شده در سایت را در باره نرم‌افزار ورد به صورت یک فایل ورد برای اینجانب بفرستید.
    هزینه هم بفرمایید.
    با سپاس

  75. با سلام و خسته نباشید

    مشکل من در هدینگ ها اینه که هدینگ ها رو وارد میکنم ولی اونا رو فقط به صورت یه خط مثل ا اولش میاره و عددی یا چیزی نیست فقط ا رو نشون میده

    تشکر از راهنماییتون

  76. سلام و ممنون بابت مطالب مفیدتون.
    سوالم اینه که، بنده با اند نوت رفرنس دهی کردم، فقط فهرست منابع در آخر پایان نامه ام به صورت شماره گذاری معمولی و شماره های انگلیسی در سمت راست قرار دارند، چگونه این شماره گذاری ها را به سمت چپ برده و به شکل مثلا [۱] تبدیل کنم.

  77. با سلام من مدتی است که با مشکل نمایش کاراکترها در ویو اصلی فایل ورد مواجه شده اک که نمیدونم کدوم گزبنه را دستکاری کرده ام که در صفحه ای که داخلش از امکانات میل مرژ استفاده میکنم کدهای دستوری را نشان میدهد که دوست ندارم نشان دهد چون این نشان دادن باعث به هم ریختگی اندازه سلولها و … در جدول شده و ….
    کلا گزینه ای که کاراکترها را از پیش نمایش حذف کند کدوم گزینه هست

  78. سلام میخوام كه فهرست به صورت خوىكار شماره گزاري بشه ولی هر وقت که Multi Level List را انجام میدم ، هدینگ از بین میره و همچنین برعکس. تمام مراحل بالا را هم با فونت فارسی و انگلیسی جداگانه امتحان کردم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  79. سلام
    چه راهی وجود دارد که وقتی در قسمت منابع یک مقاله، روی هر کدام از منابع کلیک کنیم، هر قسمتی که از آن منابع استفاده شده است، مشخص و برجسته بشود و در واقع با کلیک روی هر منبع، به تمام جاهایی که به آن استناد شده است بتوان رفت؟

  80. با سلام و خداقوت
    هر بار فهرست فایل ورد خود را به روزرسانی می کنم. ستون عنوانها با ستون اعداد(شماره صفحه ها) جابه جا می شود.
    آیا راه حلی برای تثبیت وضعیت عادی این دو ستون وجو دارد؟
    سپاسگزارم

  81. سلام وقتتون بخير
    ىر كنار برنامه اين پنجره navigation هر وردي كه باز ميكنم باز ميونه
    توي قسمت view هم تيك رو برىاشتم، منتها با باز كرىن هر وردى باز هست، دليلش چيه ؟

    • سلام. وقتتون بخیر. اگر تیک رو برداشتید دیگه نباید پنل رو نشون بده. احتمالا اون پنل مربوط به اینه که فایل رو ذخیره نکردید و نسخه‌های recover رو داره بهتون نشون میده. ورد خالی و جدید رو باز می‌کنید باز هم میاد؟

  82. سلام و وقتتون بخیر
    وقتی فهرست مطالب رو تنظیم می کنم شماره گذاری ها به هم می ریزه و سمت چپ می ره چکار کنم مثلاً نوشته زیر بیان موضوع می افته سمت چپ به جای شماره صفحه بین شماره گذاری و فصل هم کلی فاصله
    ۱-۱-۱- بیان موضوع و توضیح مسئله: ۱۱

  83. سلام در اولین فصل و اولین گفتار ، بین زیرعنوان گفتار و گفتار ، یک صفحه فاصله ایجاد میشود و حذف هم نمیشه؟ ولی بقیه گفتارها مشکلی ندارند.

  84. سلام..
    مطالب تان مفید است..
    اما فهرست من وسط صفحه نیست و بعضی جا ها الکی فاصله افتاده چیجوری درستش کنم؟؟

  85. سلام ممنون بابت مطالب مفیدتان.
    ایا امکان ارجاع به مثلا heading3 در وسط متن به صورت خودکار وجود دارد؟
    مثلا در وسط جمله میخواهیم بنویسیم با توجه به بخش ۱-۱-۲ میتوان نتیجه گرفت که …

  86. با سلام و تشکر
    ممنون از وقتی که میذارید. بسیار آموزنده بود.
    سوالم اینه که متن من شرحی بر یک متن دیگه است و بیشتر مطالب در پاورقی به عنوان شرح آمده. برای همین نیاز دارم که در پاورقی هم عنوان بزنم و هدینگ تعریف کنم. ولی در فهرست که میزنم دیگه هدینگ های متن پاورقی رو نمیاره. ممنون میشم کمک کنید این مشکل رو حل کنم.

  87. با سلام و تشکر
    ممنون بابت وقتی که میذارید
    متن من به صورتی که تمام عناوین و هدینگ ها در پاورقی آمده است. ممنون میشم راهنمایی کنید که چطور برای اونها فهرست بسازم چون متاسفانه موفق نشدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *