رفرنس‌نویسی در word - فهرست منابع

رفرنس‌نویسی و ایجاد فهرست منابع در Word

رفرنس‌دهی یا استناد (Citation) به استفاده از منابع دیگر در مقالات و نوشته‌های خودمان گفته می‌شود. این منابع می‌تواند شامل مقالات علمی، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها یا مطالب موجود در اینترنت باشد. در واقع رفرنس، منبع اصلی مطالبی است که در نوشته‌های خود استفاده کرده‌ایم. رفرنس‌دهی یا رفرنس‌نویسی برای حفظ حقوق و رعایت امانت منابع اصلی و همچنین اعتبار بخشیدن به مطالب خودمان انجام می‌شود. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این قسمت نحوۀ رفرنس‌نویسی در Word را آموزش ‌دهیم.

ایجاد رفرنس (Citation)

برای ایجاد منبع، اشاره‌گر ماوس را روی بخشی از متن که می‌خواهید به آن استناد (Citation) اضافه کنید قرار دهید. سپس به سربرگ Reference بروید و روی Insert Citation کلیک کنید. روی Add new source کلیک کنید. پنجرهٔ Create Source باز می‌شود.

رفرنس‌نویسی در word - citation
ایجاد رفرنس (Citation)

در پنجرهٔ Create Source می‌توانید اطلاعات مربوط به منبع را وارد کنید.

  1. مقدار پیش‌فرض لیست، کتاب (Book) است. با باز کردن لیست کشویی Type of Source می‌توانید گزینه‌های دیگری انتخاب کنید.
  2. در قسمت Language زبان موردنظر را انتخاب کنید.
  3. در کادر Author نام نویسنده را وارد کنید. اگر روی Edit کلیک کنید، پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید اسامی نویسنده‌های دیگر را هم وارد و ترتیب آنها را جابه‌جا کنید.
  4. در قسمت Title عنوان کتاب یا مقاله را وارد کنید.
  5. در قسمت Year سال انتشار وراد کنید.
  6. در قسمت City محل چاپ کتاب را وارد کنید.
  7. در قسمت Publisher ناشر را وارد کنید.
  8. با تیک‌دار کردن گزینه Show All Bibliography Fields آیتم‌های بیشتری ظاهر می‌شود. آیتم‌های ستاره‌دار را حتما باید پر کنید.
رفرنس‌نویسی در word - استناد
ایجاد رفرنس (Citation)

بعد از زدن دکمۀ OK منبع به سند شما اضافه می‌شود.

رفرنس‌نویسی در word - استناد - ارجاع
رفرنس‌نویسی در Word

نکته: به طور پیش‌فرض در نرم‌افزار ورد از سبک رفرنس‌نویسی APA استفاده می‌شود. (در ادامه درباره سبک‌های رفرنس‌دهی توضیح خواهیم داد.)

مدیریت منابع با Manage source

برای وارد کردن منابع تکراری در اسناد مختلف نیاز نیست آنها را در هر سند جداگانه ایجاد کنید. نرم‌افزار ورد هر منبعی که ایجاد و ذخیره می‌کنید، در لیستی به نام Master source list ذخیره می‌کند. برای مشاهده به سربرگ Reference بروید و روی Manage sources کلیک کنید.

رفرنس‌نویسی در word - ارجاع دهی

پنجرهٔ Source manager باز می‌شود.

  1. در Master list  می‌توانید لیست منابعی که ذخیره کرده‌اید ببینید.
  2. در کادر سمت راست منابعی که در سند جاری خود استفاده کرده‌اید را مشاهده می‌کنید.
  3. برای استفاده از منابع موجود، در سند جاری، منبع مورد نظر را انتخاب و سپس روی Copy کلیک کنید.
  4. با کلیک روی Delete می‌توانید منبع را حذف کنید.
  5. با کلیک روی Edit می٬توانید منبع را ویرایش کنید.
  6. با کلیک روی New می‌توانید منبع جدید ایجاد کنید.
رفرنس‌نویسی در word
مدیریت منابع در Word

حالا اکر روی Insert Citation کلیک کنید، لیست منابعی را که می‌توانید در سندتان استفاده کنید، مشاهده می‌کنید. با کلیک روی هر کدام وارد سند شما می‌شود.

رفرنس‌نویسی در word

سبک‌های رفرنس‌نویسی یا ارجاع‌دهی

از قسمت Style می‌توانید سبک رفرنس‌نویسی مقالۀ خود را تعیین کنید.روش‌های مختلفی برای رفرنس‌دهی وجود دارد که معمولا به رشتۀ تحصیلی شما، دانشگاه و جایی که می‌خواهید مقاله را برای آنها بفرسیتد، وابسته است. 

سبک های رفرنس‌نویسی در word
سبک‌های رفرنس‌نویسی در Word

به طور کلی دو نوع رفرنس‌نویسی وجود دارد:

  • در داخل متن
  • در خارج از متن (فهرست منابع)

رفرنس‌نویسی داخل متن هم دو نوع است:

  • نقل قول مستقیم
  • نقل قول غیر مستقیم

در لیست زیر یکسری سبک‌های استاندارد را آورده‌ایم:

ما در این آموزش نحوه نگارش دو سبک رفرنس نویسی APA و IEEE را توضیح می‌دهیم.

رفرنس‌نویسی به سبک APA

APA مخفف American Psychological Association است. این سبک رفرنس‌نویسی یکی از رایج‌ترین سبک‌ها است که بیشتر برای کارهای پژوهشی و تحقیقات اجتماعی استفاده می‌شود. در این روش فهرست منابع بر اساس ترتیب حروف الفبا مرتب می‌شود.

رفرنس‌دهی می‌تواند از منابع مختلفی باشد: کتاب، پایان‌نامه، مقاله، سخنرانی و…که ما در این قسمت ۳ منبع کتاب، پایان نامه و مقاله را در نظر گرفتیم.

رفرنس‌نویسی بر اساس APA
رفرنس‌نویسی به سبک APA

رفرنس‌نویسی به سبک IEEE

برای مقالات در زمینه مهندسی و علوم کامپیوتر و برق و الکترونیک استفاده می‌شود. در این سبک رفرنس‌دهی از اعداد استفاده می‌شود و در انتها فهرست منابع لحاظ می‌شود. فهرست منابع بر اساس ترتیب حروف الفبایی مرتب می‌شوند. برای رفرنس‌نویسی داخل متن به روش IEEE جمله‌ای که از یک منبع اخذ شده در داخل براکت با شماره به منبع ارجاع داده می‌شود.

نکته: اگر ارجاع در داخل متن باشد باید در داخل جمله بوده و نقطه پایان جمله پس از براکت بسته می‌آید.

نکته: عنوان کتاب یا پایان‌نامه یا مقاله به صورت مورب قرار می‌گیرد.

رفرنس‌نویسی بر اساس ieee
رفرنس‌نویسی به سبک IEEE

در بعضی روش‌های ارجاع‌دهی مانند Oxford منابع در پاورقی (Footnote) و پاسندی(Endnote) نوشته می‌شوند. (برای یادگیری بیشتر می‌توانید آموزش ایجاد پاورقی و پاسندی را مطالعه کنید)

ایجاد فهرست منابع با Bibliography

اگر در حال نوشتن مقاله‌ای هستید، باید فهرست منابع و ماخذ آن را هم بنویسید. برای این کار ورد ابزاری در نظر گرفته است که کار شما را بسیار آسان می‌کند. این ابزار تمام منابعی که در سند خود استفاده کرده‌اید، بر اساس سبکی که در قسمت Style انتخاب کرده‌اید، مرتب می‌کند.

ابتدا یک صفحه در انتهای سند با استفاده از Page breaks ایجاد کنید. سپس به سربرگ Reference بروید و روی Bibliography کلیک کنید.

  1. در قسمت Built in تعدادی استایل‌های آماده برای شما نمایش می‌دهد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.
  2. در قسمت Insert Bibliography می‌توانید، لیست تمام منابعی که به سند خود وارد کرده‌اید، ببینید.
  3. با استفاده از قسمت Save selection Bibliography Gallery می‌توانید منابع جدید را ذخیره کنید.
رفرنس‌نویسی در word

با انتخاب یکی از سبک‌های بالا فهرست منابع شما ایجاد می‌شود.

رفرنس‌نویسی در word- فهرست منابع
فهرست منابع (Bibliography)

اگر فهرست شما کمی به هم ریخته بود، می‌توانید آن را انتخاب و راست چین کنید و فونت مناسبی هم به آن بدهید. با کلیک روی دکمۀ Update می‌توانید فهرست را به روز کنید.

اگر می‌خواهید فهرست‌های دیگر کتاب یا پایان‌نامه خود را به صورت حرفه‌ای و خودکار ایجاد کنید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را مطالعه کنید:

آموزش صفر تا صد فهرست‌نویسی در Word

جمع‌بندی

در این روش با رفرنس‌نویسی و سبک‌های مختلف آن آشنا شدید و یاد گرفتید که چگونه فهرست منابع را به صورت اتوماتیک ایجاد کنید.

مدیر سایت؛ عاشق نوشتن، خلق محتوا و کمک به دیگران هستم. من و همکارانم در سایت پویان به شما کمک می‌کنیم که به یک حرفه‌ای تبدیل شوید! اگر به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنم صفحۀ اینستاگرام و کانال یوتیوب ما رو هم دنبال کنید :)

دیدگاه‌ها (113)

        • باسلام و خسته نباشید،ممنون از مطالب خوبتون،خیلی جامع و کاربردی هستند.
          یه سوالی از خدمتتون داشتم و اونم اینکه وقتی ارجاع درون متنی میخوام بدم،به صورت پیشفرض شماره صفحه رو با کلمه اختصار ص همراه میکنه.چطور میتونم این رو بردارم یا تغییر بدم.و مشکل بعدیم هم اینه که وقتی دوتا نویسنده هست از حرف & بینشون استفاده میکنه،راهی هست برای تغییر؟
          سپاسگزارم

        • سلام خسته نباشی. ببخشید من برای پایان نامه، منابع ام را با endnote رفرنس دادم. از انتهای رفرنس های خارج از متن یا همون لیست رفرنس هام هر متنی که ک در صفحات بعد می خوام بنویسم، وارد قالب رفرنس میشه و اونا رو ام هایلایت میکنه. لطف می کنید بگید که چیکار کنم از صفحه بعد از لیست رفرنس بتونم عادی و معمولی تایپ کنم؟

    • سلام و خسته نباشید. سوالی داشتم. اگر در متن مقاله به ترتیب مطالب را رفرنس گذاری کردیم. مثلا تا رفرنس شماره ۳ پیش اومدیم و ادرس رفرنسها رو هم نوشتیم. حالا اگه به جایی برسیم که نیاز باشه مجدد مطلبی از رفرنس شماره ۱ داخل متن قرار بدیم ، بعد برای ارجاع به اون منبع ،باید جلوش همون ۱ را بنویسم و ارجاع بدیم که بدین ترتیب ، نظم رفرنس دهی بهم میخورد ! چون میشه : ۱ ۲ ۳ ۱ یا اینکه باید بنویسیم ۴ و مجدد همون رفرنس رو بنویسم توی قسمت مراجع ؟

      • سلام باید شماره ۱ رو بنویسید
        یعنی از همان منبع ۱ دوباره استفاده کرده اید کامل رایج هست

    • سلام من به دنبال فایل استاندارد ونکوور برای اضافه کردن به آفیس خودم هستم. شما می تونید کمکم کنید؟
      می تونید فایل برای من ایمیل کنید.

  1. سلام،
    ممنون از مطلب مفیدتون. فقط یک سؤال برایم پیش آمده، و آن هم این است که وقتی به روش APA، درون متن می خواهیم رفرنس دهی کنیم، چگونه باید تنظیمات را قرار دهیم تا نوع نقل قول مستقیم و غیر مستقیم را تشخیص دهد؟
    با سپاس

    • سلام
      ممنونم از شما
      زمانی که رفرنس را وارد سند کردید، با کیلک روی فلش کوچک کنار رفرس و زدن گزینه Edit Citation میتونید که تعیین کنید که چه فیلدهایی را نمایش دهد

  2. سلام
    نحوه ارجاع به چند مرجع در ورد چگونه هست ؟که همگی در یک براکت قرار بگیرند مثلا منابع از ۳تا ۸ بصورت [۳ـ۸] و اعداد مابین ذکر نشود

    • سلام, ممنون از مطالب خوبتون. یه سوال از خدمتتون داشتم. برای پایان نامه ام استادم گفتن رفرنس های انگلیسی رو به فارسی بنویسم. الان با citation میشه اینکار رو انجام داد? با توجه به اینکه خوب رفرنس پایانی باید به همون زبان انگلیسی باشه یعنی من یه بار باید فارسی وارد کنم یه بار انگلیسی?

      • برای ترجمه کردن منابع و رفرنس ها
        مثلا ترجمه رفرنس های انگلیسی به فارسی
        بعد از وارد کردن منابع انگلیسی، یک خروجی از رفرنس انگلیسی ات بگیر
        بعد منابع انگلیسی ات رو انتخاب کن
        از قسمت Review ورد بزن ترجمه از انگلیسی به فارسی
        سمت راست ورد تمام منابع ات، مثل اصل منابع انگلیسی به فارسی ترجمه می شه
        خیلی راحت از اونجا کپی کن، و بعد پیست کن
        به همین راحتی تمام منابع ات، طبق استاندارد رفرنس دهی، ترجمه می شه
        دیگه بعدش خودت ی نگاهی بهش بکن و هر جا نیاز ب ویرایش داره، انجام بده

  3. سلام خانم رمضانی من یک سوال داشتم و آن اینکه اگر بخواهیم فهرست منابع را که در پایان یک پایان نامه تنظیم میشود بنویسیم آیا راهی هست که بتوانیم با سرعت بیشتر آن را بنویسیم چون حدود ۲۰ و ۳۰ منبع تنظیمش کار سختی است،ممنونم.nayeri1365@yahoo.com

  4. سلام ممنون از راهنمایی شما فقط رفرنس نویسی با استفاده از endnote را هم اگه ممکنه اضافه کنید ممنون میشم

      • سلام بنده پس از ایجاد رفرنس در متن وقتی فایل رایانامه دوباره باز میکنم اون منبع که وارد شده قبلا دیگه حالت سیستماتیک نداره وانگارا تایپ شده نمیدونم چطور بر گردونم حالت سیستماتیک یعنی اگر روش کلیک کنم غیر فعاله

  5. با سلام و تشکر از مطالب خوبتون
    ی سوال
    من با استفاده از اند نوت رفرنس دادم.حالا می خواهم مثلا {۹-۱۰-۱۱} را بنویسم {۹-۱۱} .اما چه کار کنم که رفرنس ۱۰ حذف نشود؟

  6. سلام خانم رمضاني، وقت بخير
    در رفرنس دهي IEEE وقتی منابع فارسی و انگلیسی در متن ارجاع داده شده، فهرست مراجع به هم ریخته است، منابع فارسی هم از چپ اعدادش نوشته شده و با راستچین کردن هم درست نمی شود، لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر

  7. با سلام و احترام
    مطالب مفیدی گذاشته اید
    چطور تعیین کنیم از کجا تا کجای مطالب مربوط به مرجع مورد رفرنس دهی است؟

  8. از مطلب خوبتان ممنون فقط یه سوال من منابع رو آماده دارم چطور داخل متن برای منبع انتهای مقاله شماره دهی کنم یا نمیشود باید از اول انجام داد

  9. باسلام استفاده کردم ازدیگر سایت هایی در این زمینه مطلب داشتند برای من این بهتر و آسان تر آموزش داده است انشاالله موفق باشید ممنون میشم برای دانلود صفحه رفرنس نویسی امکان آن را فراهم فرمایید.

  10. سلام؛
    من از ورد ۲۰۱۹ استفاده میکنم، لطفا منو راهنمایی کنید که چطور این مشکل رو که (&) به جای (و) بین نویسندگان قرار میگیره رو حل کنم

      • سلام منم همین مشکل رو دارم اون علامت & رو که ما تایپ نمی کنیم. در قسمت سایتیشن که اسامی نویسنده هارا تایپ می کنیم داخل متن که اسامی نویسنده ها رو میاره به جای “و ” می نویسه “&”. مثلا (اسکندری، محمدی، بازرگان & حسینی)
        ممنون میشم اگه کسی راه حلش رو میدونه راهنمایی بکنه.
        abasshaidary@yahoo.com

  11. با سلام و خسته نباشید من زمانی که میخوام در ورد رفرنس بدم با این پیام “citation/bibliography is wrongly placed in the index area please delete the placed citation/bibliography in index area” مواجه میشم و نمیدونم باید چیکار کنم

  12. با تشکر از آموزش خوب و کاربردی تون،
    من می خواهم در متنی که در ورد تایپ می کنم، شماره یا عدد ارجاعم رو “پویا” کنم، یعنی با تبدیل فایل ورد به پی دی اف، با کلیک بر روی شماره ی ارجاع، خواننده به صفحه ی منابع و شماره ی منبع ذکر شده هدایت بشه، آیا این امکان در ورد وجود داره؟

  13. سلام وعرض ادب و خسته نباشید
    ممنون بابت اموزش خوبتون
    یه سوال داشتم:
    من رفرنس ایجاد می کنم از استایل شیکاگو ولی نویسنده ها چند نفران وخروجی که به من میده در متن بصورت مثال (محمودی وغیره۲۰۱۹) ولی من می خوام به جای کلمه”وغیره” تایپ کنه “همکاران” یعنی بصورت (محمودی و همکاران۲۰۱۹)
    چطور می تونم اینکار انجام بدم
    ممنون می شم راهنماییم کنید

  14. با سلام وتشکر از مطالب آموزنده تان.
    یک سوالی داشتم از خدمت تان : در رفرنس دهی در خارج از متن، می خواهم چند تا رفرنسی که مربوط به یک قسمت خاصی از متن است و پشت سر هم هستند را در متن بیاورم، مشابه کاری که در مقالات انجام می دهند. برای مثال به این صورت :
    [۱-۵] یعنی منبع ۱ تا ۵ مربوط به این مطلب خاص …
    این را به چه صورت می توانم اعمال نمایم ؟
    قبلاً از پاسخگویی شما کمال تشکر را دارم.

  15. سلام وقتتون بخیر ممنون از بیان دقیق و مفید این مطلب
    سوالی داشتم.
    هنگام تبدیل فایل ورد به پی دی اف …رفرنس ها دیگر لینک نیستن و تبدیل به متن میشن و نمیشه با کلیک بر روی عدد رفرنس در داخل متن به منبع مراجعه کرد. برای رفع این مشکل پیشنهادی دارید؟

  16. سلام خانم رمضاني، وقت بخير
    در رفرنس دهي IEEE وقتی منابع فارسی و انگلیسی در متن ارجاع داده شده، فهرست مراجع به هم ریخته است، منابع فارسی هم از چپ اعدادش نوشته شده و با راستچین کردن هم درست نمی شود، لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر

  17. سلام
    ضمن تشکر از توضیحات تصویری گویای شما

    برای ارجاع به پایان نامه، Type of Source
    من هر چی گشتم، گزینه ای برای انتخاب به عنوان پایان نامه نداره
    درسته؟

  18. سلام وقتتون بخیر بسیار عالی بود آموزشتون. من برای رفرنس نویسی کتابم با سایت شما آشنا شدم…. تقریباً همه توضیحاتتون رو متوجه شدم فقط اونجایی که برای رفرنس نویسی گفتید در پایان سند از Page break ایجاد کنید من متوجه نشدم چون تو تب بریک چند تا گزینه هست منظورتون همون اولی هست دیگه؟
    بازم تشکر فراوان بابت آموزشتون

  19. ضمن تشکر از زحمات شما
    در شکل رفرنس دهی درون متنی اثری که دارای چندین جلد است چگونه باید در نرم افزار ورد آدرس دهی شود؟
    (مطهری، ۱۳۷۸، ج۴، ص۴۵۱) باید به این شکل باشد.
    در قسمت Insert Citation نام خانوادگی و سال و ص وارد می شود اما شماره جلد به ترتیب گفته شده وارد نمی شود. به این شکل می آیده (مطهری، ۱۳۷۸، ص۴۵۱، ج۴) که این ظاهرا درست نیست.
    اگر لطف نموده راهنمایی بفرماید.
    با تشکر

  20. سلام. من یه مشکلی دارم اونم این که مثل عکس های شما، نمی دونم چرا اسامی رو به اختصار میاره در آخر قضیه مثلا احمدی م

  21. سلام وقتتون بخیر آموزش بسیار عالی و مفیدی بود. برای رفرنس دهی به یک پایان نامه کدوم گزینه type of source رو باید انتخاب کرد؟

  22. سلام موقع که رفرنس ها وارد میشود منابع اخر منظورم هست همگی در یک صفحه قرار میگیرند چطوری میتونم کاری کنم که صفحه که تموم شد رفرنس ها از صفحه بعدی قرار بگیرند ؟

  23. با سلامچطور میتونم به این شکل منبع درون متنی وارد کنم؟
    (Berman, 1984:31)
    ما رشته مون فرانسه است و اکثر پایان نامه ها این شکلی کار شده اند اما با سبک های مختلف نتونستم دونقطه رو وارد کنم.
    با تشکر

    • سلام وقت بخیر، باتشکر از آموزش جذاب و کاربردی شما. لیست منابعی که در این روش تعریف و ثبت کرده بودم، الان در قسمت Insert citation وجود ندارد و حذف شده. البته خروجی لیست منابع را در پایان متن گرفته ام، لیکن با وضعیت فعلی درون متن نیز به‌جای عنوان منبع واژه Invalid source specified در کل متن نمایان شده. ممنون می‌شم راهنمایی بفرمایید.

  24. سلام ممنون از مطالب خوبتون
    من یه مشکلی که برام پیش اومده رفرنس های منابع اخر متنم میاد ولی بدون شماره گذاری !!!و فقط رفرنس هست ،باید چه گزینه رو بزنم تا درست شه؟
    و یکی دیگه اینکه هنگامی که رفرنس رو بصورت دستی وارد میکنم در قسمت نویسنده فقط یه نویسنده رو وارد میکنه و اد رو هم میزنم بازم اعمال نمیشه! خیلی خیلی ممنون میشم کمکم کنید 🙏🙏🙏🙏

  25. سلام خیلی ممنون از راهنمایی تون فقط خواستم بدونم برای رفرنس دهی در هر صفحه چه کار باید کرد

  26. سلام. سپاس فراوان از زحماتتون.
    ببخشید من یه سوال داشتم. من رفرنس ها را در متن فارسی با نرم افزار مندلی وارد کردم الان که میخوام لیست منابع را در پایان متن نمایش بده وقتی insert bibliography را میزنم فقط کلمه bibliography را نمایش میدهد و لیست منابع را نمی آورد. این مشکل را در متن انگلیسی یا فایل ورد بدون متن ندارم و نمایش داده می شوند. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • باسلام
      من دارم پایان نامه ای دوره کارشناسی ام رو مینویسم ،فقط موقه رفرنس دهی مثلا درصفحه اول سه تارفرنس داده ام درصفحه دوم باز ازادامه ان شماره میزنه نمیدونم چگونه تنظیم میشه مثلا درصفحه اول سه منبع رو رفرنس دادم حالا درصفحه دوم که میخواهم رفرنس بدهم که باید شماره یک بخوره ان شماره چهار میخوره اگر راهنمایی کنید ممنون میشوم

  27. سلام من یه مشکلی دارم که مثلا وقتی چندتا رفرنس میزنم انتهای یه جمله،توی فایل وردم مثلا به جای ۷_۱۰ میشه ۷ ۸ ۹ ۱۰.
    بنظرتون مشکلم چیه؟

  28. سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما سرکار خانم رمضانی
    سپاس بیکران از این همه دلسوزی و انسانیت و آگاهی شما

  29. سلام و خسته نباشید
    ممنون میشم پاسخ سوالم رو بدید. چگونه میتونم منابع فارسی و انگلیسی رو جداگانه رفرنس بدم؟ یعنی انگلیسی ها از ۱ شروع شوند و فارسی هم از ۱

  30. سلام
    وقتتون بخیر
    خیلی متشکر از مطالب مفیدتون
    یه سوال داشتم: چجوری میتونم رفرنسها رو که با اندنوت اضافه میکنم، انتهای صفحه بیان (توی پاورقی) و نه انتهای کل متن؟؟

  31. با سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    یه سوال داشتم، در فهرست منابع انتهای متن که به ترتیب حروف الفبا لیست میشن، ابتدا منابع انگلیسی میاد بعد منابع فارسی،میخوام بدونم چجوری میشه برعکس این کار رو انجام داد، یعنی ابتدا منابع فارسی بیاد و بعد منابع انگلیسی؟

  32. سلام ممنون از مطلب مفيدتون
    ببخشيد ي سوال داشتم در مورد اينكه براي رفرنس دهي مقالات شماره صفحه (pages) چي هست؟ شماره صفحه هر مقاله رو بايد از كجا بياريم ؟
    و اينكه اگه بخوايم توي متن مراجع به صورت شماره ([١]) بخوره چي كار بايد بكنيم؟
    ممنونم

    • سلام. خواهش می کنم. در پنجره create source تیک گزینه Show all bibliography fields رو بزنید تا همه فیلدها نمایش داده بشه در کادر pages شماره صفحات رو وارد کنید.
      در رابطه با سوال دوم تون در استاندارد IEEE شماره صفحه به این صورت در متن درج میشه، در گروه Citation& Bibliography از لیست کشویی style گزینه IEEE رو انتخاب کنید.

  33. سلام و تشکر از مطالب مفید وقت شما بخیر وقتی از فهرست نویسی برای منابع در روش apa , mla و .. استفاده میکنیم ویرگولها انگلیسی میشود و دیگر اینکه به جای اسم کامل مثلا نوشته میشود م. حسینی چکار کنیم کامل بیاید با تشکر

    • سلام. خواهش می کنم.دلیل اینکه به جای اسم کامل فقط حرف اول نوشته میشه چون سبک apa , mla استانداردشون به همون صورت هست و مشکلی نداره ولی ویرگول ها نباید انگلیسی بشه. البته میشه با افزونه هایی رفرنس ها رو ادیت کرد مثل endnote

  34. ممنون عالی بود ولی ای کاش نحوه ی افزودن ونکوور رو به ورد هم توضیح داده میشد.د رکل عالی بود

  35. سلام مطلبتون عالی بود
    وقتی میخوام دو تا نویسنده فارسی وارد کنم ورد از این نماد(&) بین دو نویسنده استفاده میکنه اما من میخوام علامت دیگه یا حرف دیگه ای بزارم
    میشه راهنمایی کنید

  36. سلام و عرض خدا قوت
    جسارتا در type of source، گزینه ای برای ارجاع به پایان نامه وجود ندارد؟
    میشه راهنمایی بکنید؟

  37. سلام بر همه
    یک سوال دارم اگر پاسخ داشتین ممنون میشم
    وقتی بخواهی یک پاکرقی را در زیر یکصفحه ازافه کنی
    چطور میتوانی عدد گزاری کنی
    مثلا صفحه ۱
    نمبر اول
    نمبر دوم
    و نمبر سوم
    در صفحه بعدی اش همچنین باید باشد
    که عدد چهار نباید بیاید از ابتدا شروع شود؟

  38. سلام
    خسته نباشید
    من میخوام رفرنس بدم داخل متن با یک شماره مثلا دو کلمه در متن با رفرنس شماره ۱۱ و پایین صفحه یک رفرنس با شماره ۱۱ بخوره تا بتونم کلمه انگلیسی این دو کلمه ای که داخل متن هست را بنویسم ..چطور این کار را انجام بدم؟

  39. سلام خسته نباشید
    بسیار عالی بود
    فقط من این کارها را انجام دادم ولی زمان ذخیره کردن به مشکل بر خوردم.در نهایت فایل ذخیره من خالی بود

  40. سلام، در بخش نوع منبع رفرنس دهی word، پایان نامه یا thesis وجود نداره، شما میدونید باید انجام داد؟

  41. با سلام / محبت می فرمایید نحوه تکمیل منابع در انتهای وورد را آموزش بفرمایید. ممنون از محبت شما

  42. سلام وقتتون بخیر.
    من برای منبع دهی از بخش خود ورد استفاده میکنم ولی وقتی از ورژن IEEE میخوام استفاده کنم به ازای هر منبع عددی که جلوش مینویسه تغییر نمیکنه و برای همه منابع همون (۱) رو مینویسه میخواستم ببینم اشکال کار کجاست.
    خیلی ممنون

  43. با سلام و احترام سوالی داشتم از خدمتتون برای رفرنس دهی در فصل های مختلف یک کتاب که هر فصل رفرنس های جداگانه دارد چه باید کرد؟ من هر کار می کنم شماره رفرنس ها در فصل های مختلف کتاب به صورت پشت سر هم می آید ممنون از سایت خوبتون

  44. درود و احترام برشما خانم رمضانی و همکاران گرامی
    مطالب بسیار مفید و کاربردی بودند متشکرم .
    امیدوارم چرخه مهرورزی شما مستدام و بهترین ها سهم قلب مهربانتون باشه .

  45. در رفرنس دهي IEEE وقتی منابع فارسی و انگلیسی در متن ارجاع داده شده، فهرست مراجع به هم ریخته است، منابع فارسی هم از چپ اعدادش نوشته شده و با راستچین کردن هم درست نمی شود، لطفا راهنمایی کنید

  46. سلام وقتتون بخیر
    ممنون از توضیحات خوبتون
    اما یک سوال دارم که ذهنم رو درگیر کرده تو نرم افزار ورد. اگه امکانش هست پاسخ بدین ممنون میشم.
    موقعی که از تب رفرنس لیست منابع رو وارد می کنیم خود ورد بصورت پیش فرض مرتب یا سورت می کنه و نمیشه تغییرش داد. آیا راهی داره؟ یعنی منظورم اینه که مثلا من قصد دارم برخی از کتاب ها تو شماره های اول بیبلیوگرافی بیان و یا اینکه بتونم شماره دلخواهی براشون در نظر بگیرم آیا این کار شدنی هست؟ و اینکه تو پر کردن فیلد های سیتیشن سال کتاب رو داریم ولی گزینه ای برای ویرایش چندم نداریم. برای اینکه این رو همیشه بصورت منظم درج کنیم بهتره تو کدوم فیلد ویرایش نسخه کتاب رو درج کنیم؟ و اینکه اگر هر دو منبع را داشتیم یعنی هم فارسی هم لاتین چطور می تونیم طوری رفرنس بدیم که ابتدا همه منابع فارسی ها زیر هم قرار بگیرن و سپس انگلیسی ها. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *