کاربرد کراس رفرنس یا ارجاع متقابل در ورد

کاربرد ارجاع متقابل (Cross-reference) در نرم‌افزار ورد

استفاده از قابلیت کراس رفرنس (Cross-reference) در اسناد طولانی بسیار مفید و کاربردی است. ارجاع‌های متقابل به خوانندگان سند می‌گویند برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع، به کجا بروند. توجه داشته باشید مطلبی كه به آن ارجاع می‌شود، باید در همان سند باشد. قابلیت Cross-reference در نرم‌افزار Word به شما کمک می‌کند خوانندگان را به مکان‌های خاصی در سند، مانند عناوین، پانوشت‌ها، معادلات، لیست‌ها، جدول‌ها و… ارجاع دهید.

به طور کلی ارجاع متقابل یا کراس رفرنس، یک یادداشت در سند است که به شما می‌گوید برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت دیگری در همان سند مراجعه کنید. همانطور که گفتیم این ابزار در اسناد طولانی و پایان‌نامه‌ها خیلی کاربرد دارد. پیشنهاد می‌کنم آموزش زیر را هم مطالعه کنید:

صفر تا صد فهرست‌نویسی کتاب و پایان‌نامه

ابزار Cross-Reference در کدام سربرگ‌ها قرار دارد؟

این ابزار را می‌توانید در سربرگ Insert گروه Links ببینید.

ارجاع متقابل یا cross reference در ورد

 این ابزار در سربرگ References گروه Captions هم قرار دارد.

ارجاع متقابل یا cross reference در ورد

آیا ارجاع‌های متقابل، فیلد محسوب می‌شوند؟

جواب مثبت است. ارجاع‌های متقابل به عنوان فیلد (Field) در سند شما درج می‌شوند. فیلد مجموعه‌ای از کدها (اطلاعات ویژه) است که به Word دستور می‌دهد متن، گرافیک، شماره صفحه و سایر مطالب را به طور خودکار در سند درج کند.

نکته: مزیت استفاده از فیلدها این است که هر زمان در محتوای درج شده تاریخ، شماره صفحه، گرافیک و… تغییر ایجاد شود، می‌توانید فیلدها را به روزرسانی کنید.

انواع ارجاع با Cross-Reference

با استفاده از ابزار Cross-Reference می‌توانید خواننده را به موارد زیر ارجاع دهید:

  • Numbered item (موارد شماره‌گذاری شده)
  • Heading (عنوان)
  • Bookmark (نشانگر)
  • Footnote (سر صفحه)
  • Endnote (پاصفحه)
  • Equation (معادله)
  • Figure (شکل)
  • Table (جدول)

چگونه یک ارجاع متقابل ایجاد کنیم؟

فرض کنید می‌خواهید خواننده را از یک قسمت سند، به یک بوک مارک (Bookmark) ارجاع دهید. ابتدا باید Bookmark موردنظر را در سند خود ایجاد کنید. سپس به مکان موردنظر برای ارجاع بروید و مثلا تایپ کنید (برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه شماره … مراجعه کنید.) سپس  کلید Backspace را بعد از کلمه «صفحه» فشار دهید تا یک فاصله خالی ایجاد شود. حالا از سربرگ Insert، روی Cross- reference کلیک کنید تا پنجره Cross-reference باز شود.

گزینه‌های پنجره Cross-reference

  1. در قسمت Reference type از لیست کشویی، آنچه را که می‌خواهید به آن ارجاع دهید، انتخاب کنید. در اینجا من Bookmark را انتخاب می‌کنم؛
  2. از قسمت For which Bookmark بوک مارک موردنظر را که قبلا ایجاد کرده‌اید، انتخاب کنید؛
  3. از قسمت Insert reference to گزینه موردنظر را انتخاب کنید. این قسمت با توجه به گزینه‌ای که در قسمت Reference Type انتخاب می‌کنید، متفاوت است. اگر مثل من در قسمت Reference Type گزینه Bookmark را انتخاب کنید موارد زیر در لیست کشویی Insert Reference to برایتان نمایش داده می‌شود:
  • Bookmark text: با انتخاب این گزینه عبارت متنی بوک‌مارک شده درج می‌شود؛
  • Page number: با انتخاب این گزینه شماره صفحه‌ای که نشانگر در آن قرار دارد درج می‌شود؛
  • (Paragraph number (no context: با انتخاب این گزینه شماره پاراگراف بدون محتوا درج می‌شود؛
  • (Paragraph number (Full context: با انتخاب این گزینه شماره پاراگراف با محتوا درج می‌شود؛
  • Above/below: با انتخاب این گزینه موقعیت مورد ارجاع شده درج می‌شود. Above یعنی بالا و Below به معنی پایین است؛
  1. در نهایت روی Insert کلیک کنید.

ارجاع متقابل یا cross reference در ورد

در اینجا من از قسمت Insert Reference to گزینه شماره صفحه (Page number) را انتخاب کردم. همانطور که گفتیم اگر گزینه Bookmark text را انتخاب کنید، به جای شماره صفحه، متن بوک‌مارک شده نمایش داده می‌شود.

ارجاع متقابل یا cross reference در ورد

روش گفته شده شامل مراحل اصلی ایجاد ارجاع متقابل است. در پنجره Cross-reference، گزینه Include above/below در برخی شرایط فعال می‌شود که موقعیت مورد ارجاع شده را مشخص می‌کند. Above یعنی بالا و Below به معنی پایین است.

ارجاع متقابل یا cross reference در ورد

ارجاع متقابل می‌تواند به عنوان لینک عمل کند!

برای اینکه کاربران بتوانند به مورد ارجاع داده شده پرش کنند، گزینه  Insert as hyperlink را فعال کنید. با استفاده از لینک، کسی که سند را می‌خواند، می‌تواند با فشردن کلید Ctrl و کلیک روی قسمت موردنظر مستقیماً به بخش ارجاع داده شده برود.

ارجاع متقابل یا cross reference در ورد

انواع ارجاع متقابل

بیایید کمی به ارجاع متقابل دقیق‌تر نگاه کنیم. وقتی یک ارجاع متقابل درج می‌کنید، کد رشته داخل فیلد به آنچه به آن اشاره دارد، بستگی دارد. سه نوع ارجاع متقابل در Word وجود دارد. قسمت اول کد فیلد نوع ارجاع متقابل را نشان می‌دهد. ارجاع متقابل می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • PAGEREF: یک فیلد ارجاع متقابل که به Page number اشاره دارد از نوع PAGEREF است؛
  • NOTEREF: یک فیلد ارجاع متقابل که به یک Footnote یا Endnote اشاره دارد، از نوع NOTEREF است؛
  • REF: سایر فیلدهای ارجاع متقابل از نوع REF هستند.

کاربرد کراس رفرنس یا ارجاع متقابل در ورد Cross Referenceهمان‌طور که در آموزش بوک مارک (Bookmark) توضیح داده شد، ورد یکسری نشانگر یا همان بوک‌مارک‌ها به طور خودکار ایجاد می‌کند. می‌توانید این نشانگرها را با فعال کردن گزینه Hidden Bookmark در پنجره Bookmark مشاهده کنید. نام این نشانگرها با علامت (ـ) شروع می‌شوند. در تصویر زیر فیلد کد مربوط به شماره صفحه را در پنجره Bookmark مشاهده می‌کنید.

ارجاع متقابل یا cross reference در ورد

نمونه‌هایی از انواع کدهای ارجاع متقابل

کدهای ارجاع متقابل یا کراس رفرنس در ورد cross reference

اگر یک ارجاع متقابل درج کرده‌اید و یک کد شبیه {REF _Ref249586 \ * MERGEFORMAT} مشاهده کردید، به این دلیل است که ورد به جای نتایج، کدهای فیلد را نمایش می‌دهد. برای دیدن نتایج به جای کدها، ALT+F9  را فشار دهید، یا روی کد فیلد راست کلیک کرده و سپس روی Toggle Field Codes  کلیک کنید.

به روز رسانی همه ارجاع‌های متقابل

در نرم‌افزار ورد، می‌توانید ارجاع متقابل پویا درج کنید؛ یعنی در صورت تغییر متن، می‌توانید ارجاع متقابل را به روز رسانی کنید. بهتر است پس از تکمیل سند، تمام ارجاع‌های متقابل را به روز کنید. برای انجام این کار، کلیدهای Ctrl+A  را فشار دهید، تا کل سند به حالت انتخاب درآید. سپس کلید F9 را فشار داده یا اینکه کلیک راست کرده و گزینه Update Field را انتخاب کنید.

تنظیم به روز رسانی خودکار فیلدها قبل از چاپ سند

برای تنظیم به روز رسانی خودکار فیلدها قبل از چاپ سند، از سربرگ Format گزینه Options را انتخاب کنید. سپس روی Display کلیک کنید و از قسمت Printing Options گزینه Update fields before printing را فعال کنید. در نهایت روی OK کلیک کنید.

تنظیمات کراس رفرنس در ورد cross reference

جمع‌بندی

در این آموزش با نحوه ایجاد ارجاع متقابل آشنا شدید. ارجاع متقابل یک ابزار مناسب برای اسناد طولانی است تا بتوانید به کمک آن مخاطبین خود را به هر جای سند که موردنظرتان است هدایت کنید.

نرم‌افزار خوندم و عاشق نویسندگی و تولید محتوا هستم. دوست دارم آموخته‌هام رو اینجا با شما به اشتراک بذارم.

دیدگاه‌ها (10)

  1. سلام . تشکر میکنم ازتون.تنها پیجی بودین که نکته نگه داشتن کنترل رو گفتین. نه پیجهای ایرانی نه خارجی هیچکدوم این نکته رو نگفته بودن و ما سردرگم بودیم.سپاس

  2. سلام . تشکر میکنم ازتون.تنها پیجی بودین که نکته نگه داشتن کنترل رو گفتین. نه پیجهای ایرانی نه خارجی هیچکدوم این نکته رو نگفته بودن و ما سردرگم بودیم.سپاس.

  3. سلام وقت بخیر . ببخشید من یک کتاب دارم تنظیم میکنم به یک مشکل برخوردیم شما میتونید منو راهنمایی کنید . من وقتی میخواستم خروجی بگیریم از پی دی اف تمام منابع درون متنی شامل( شکل ها معادله ها و ..) که به همین روش زده بودم مقدارش بهم ریخته و همش شده ۰-۱ ۰-۲ و … می خواستم ببینم چطور باید درستش کنم 🙁
    احساس میکنم وقتی پی دی افش میکنم ایتطوری میشه

    • سلام. اگر با استفاده از روشی که داخل مقاله آمده گام به گام پیش برین مشکلی پیش نمیاد. در نهایت هم بهتره قبل از گرفتن PDF تمام ارجاع های متقابل رو به روز رسانی کنین که این مطلب در پایان مقاله به طور کامل توضیح داده شده. موفق باشید.

  4. سلام و وقت بخیر، سپاس از مطالب عالیتون، تحسین به این علاقه، از لحاظ این اشتراک علاقه با هم در یک خط مشییم، برای همکاری و ایجاد آثار فوق‌العاده چجوری میتونم با شما تماس بگیرم.

    • سلام. وقت شم هم بخیر.
      بسیار ممنونم از لطف شما
      بازخورد مثبت شما برای ادامه راه بسیار امیدبخش و با ارزش بود؛
      در صورت تمایل به همکاری میتونید از طریق قسمت تماس با ما و پر کردن فرم “تماس با ما” درخواستتون رو ثبت کنید.
      با آرزوی موفقیت روزافزون.

  5. سلام وقت بخیر
    من یک مشکل دارم
    میتونین کمکم کنین
    من میخوام یک کتاب صفحه آرایی کنم اندازه صفحه بخ قطع رقعی روی صفحه a۴ چطوری وارد کنم

  6. من یک مقاله علمی دارم که در متن اون هر پاراگراف یک منبع داره:
    مثلا:
    ………. (Foa, 2014).
    و آدرس کامل این منبع در فهرست منابع درج شده.
    من میخوام بتونم با کلیک بر روی (Foa, 2014) به آدرس كامل اون در فهرست منابع برم.
    و مهمترين مشكل من اين هست كه چطور شكل نوشتاري (Foa, 2014) در متن تغيير نكنه. چون زماني كه منبع اصلي در فهرست رو بوك مارك ميكنم، و بعد بر روي منبع درون متني بوك مارك تكست رو ميزنم نميتونم به جاي اون ( Foa, 2014) رو تايپ كنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *