اضافه کردن پاورقی و پاسندی در ورد - footnote - endnote

آموزش کامل پاورقی (Footnote) و پاسندی (Endnote) در ورد

کمی مغزتان را منقبض کنید! اگر یادتان باشد در آموزش‌های قبل با کمک ابزارهای موجود در سربرگ Reference تمامی فهرست‌های پایان‌نامه را تنظیم کردیم. یادتان آمد؟ خب حالا در این آموزش قرار است با ابزارهای دیگر این سربرگ یعنی پاورقی (Footnote) و پاسندی (Endnote) کار کنیم.

اگر نگاهی به کتاب‌های دم دستتان بیاندازید، می‌بینید که کنار بعضی از کلمات یک عدد قرار دارد و در پایین صفحه درباره آن کلمه توضیحی درج شده است. این توضیحات همان پاورقی‌ها هستند.

تفاوت پاورقی (Footnote) و پاسندی (Endnote)

پاورقی (Footnote): توضیحاتی که در پایین صفحه قرار می‌گیرند و عدد مربوط به هر کدام در متن اصلی کنار کلمه موردنظر درج می‌شود. مزیت پاورقی این است که می‌توانید توضیحات اضافی را بدون منحرف کردن ذهن خواننده از متن اصلی در پایین صفحه درج کنید.

پاورقی‌ها به دلایل زیر در سند ایجاد می‌شوند:

  • درج توضیح بیشتر در مورد یک کلمه
  • نوشتن مترادف یک کلمه
  • معادل انگلیسی یک کلمه
  • در بعضی روش های رفرنس‌نویسی لازم است از طریق پاورقی به منبع اشاره شود. (برای مطالعه توضیحات بیشتر در زمینه رفرنس‌نویسی به آموزش رفرنس‌نویسی در ورد مراجعه کنید.)

پاسندی (Endnote): توضیحاتی است که در پایان فصل یا سند قرار می‌گیرد و معمولا از پاورقی طولانی‌تر است. عدد مربوط به هر پاسندی در کنار کلمه مربوطه درج می‌شود.

تفاوت پاورقی و پاسندی در ورد - Footnote - Endnote
تفاوت پاورقی (Footnote) و پاسندی (Endnote)

پس تفاوت Footnote و Endnote در محل درج آنها در سند است. همانطور که از نام Footnote پیداست نوشته‌ها به پایین صفحه اضافه می‌شوند و Endnote به پایان بخش یا سند اضافه خواهد شد.

ایجاد پاورقی (Footnote)

برای ایجاد پاورقی اشاره‌گر ماوس را در انتهای کلمه موردنظر قرار دهید. به سربرگ Reference بروید و از گروه Footnote گزینه Insert Footnote را انتخاب کنید.

آموزش ایجاد پاورقی footnote

حالا به انتهای صفحه هدایت می‌شوید و عدد ۱ را می‌بینید، در این قسمت متن پاورقی را تایپ کنید.

آموزش پاورقی footnote

نکته: اگر روی عدد دابل کلیک کنید به سمت کلمه هدایت می‌شوید.

نکته: کلید ترکیبی ایجاد پاورقی Ctrl+Alt+F است.

ایجاد پاسندی (Endnote)

برای ایجاد پاسندی اشاره‌گر ماوس را در انتهای کلمه موردنظر قرار دهید. به سربرگ Reference بروید و گزینه Insert Endnote را انتخاب کنید.

ایجاد پاسندی endnote

حال به انتهای سند هدایت می‌شوید و عدد رومی را می‌بینید، در این قسمت متن پاسندی را تایپ کنید.

ایجاد پاسندی endnote اندنوت

نکته: اگر روی عدد دابل کلیک کنید به سمت کلمه هدایت می‌شوید.

نکته: کلیدهای ترکیبی ایجاد پاسندی Ctrl+Alt+D است.

تعیین موقعیت پاورقی و پاسندی

در حالت پیش‌فرض پاورقی در انتهای صفحه و پاسندی در انتهای سند قرار می‌گیرد. می توانید موقعیت پاورقی و پاسندی را خودتان تنظیم کنید، برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

روی فلش کوچک گروه Footnote کلیک کنید.

تنظیمات پاوزقی و پاسندی در ورد - footnote - endnote

پنجره Footnote and Endnote باز می‌شود. در قسمت Location می‌توانید مکان فوت‌نوت (Footnote) و اندنوت (Endnote) را تعیین کنید.

  • اگر از لیست کشویی Footnote گزینۀ Bottom of page را انتخاب کنید، پاورقی در انتهای صفحه قرار می‌گیرد؛ اگر Below text را انتخاب کنید، در زیر متن قرار می‌گیرد.
  • اگر سندتان را فصل‌بندی کرده باشید، از لیست کشویی Endnote می‌توانید End of section را انتخاب کنید تا پاسندی در انتهای فصل قرار گیرد. با انتخاب End of document پاسندی در انتهای سند قرار می‌گیرد.
مکان پاورقی و پاسندی footnote  endnote

قالب بندی پاورقی و پاسندی

اگر میخواهید قالب‌بندی پاورقی و پاسندی را تغییر دهید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اگر تعداد پاروقی‌ها در یک صفحه زیاد بود، می‌توانید آنها را چند ستونه کنید. برای این کار از قسمت Footnote layout و از لیست کشویی Columns  گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید.
  2. به طور پیش‌فرض پاورقی‌ها با اعداد و پاسندی‌ها با اعداد رومی نشان داده می‌شوند. برای قالب‌بندی پاورقی روی فلش کوچک گروه Footnote کلیک کنید تا پنجره Footnote and Endnote باز شود. از قسمت Format Number of می‌توانید نوع شماره‌گذاری را تغییر دهید، یعنی می توانید حروف فارسی یا حروف انگلیسی و… را برای شماره‌گذاری انتخاب کنید.
  3. با استفاده از قسمت Custom mark می توانید به جای استفاده از اعداد از Symbolها استفاده کنید.
  4. از قسمت Start at می توانید تعیین کنید از چه عددی شماره‌گذاری شروع شود.
  5. از قسمت Numbering می توانید تعیین کنید شماره‌گذاری پشت‌سرهم باشد یا نه. برای اینکه شماره‌گذاری پشت سرهم باشد گزینه Continuous را انتخاب کنید و برای اینکه شماره‌گذاری در هر صفحه از اول شروع شود گزینه Restart each page را انتخاب کنید.
  6. با استفاده از قسمت Apply changes to تغییرات به تمام سند اعمال می شود و اگر سندتان را فصل‌بندی کرده باشید، می توانید تغییرات را فقط به یک فصل خاص اعمال کنید.
تنظیمات پاورقی پاسندی footnote endnote

تبدیل خط جداکننده پاورقی به خط ممتد

برای این کار ابتدا به سربرگ View بروید و Draft را انتخاب کنید.

خط پاورقی footnote

سپس از سربرگ Reference گزینه Show notes را انتخاب کنید.

خط پاورقی footnote

 و سپس View Footnote area  را انتخاب کنید.

نمایش پاورقی footnote

از لیست بازشوی Footnote گزینۀ خط ممتد (Footnote continuation separator) را انتخاب کنید.

خط پاورقی footnote

از لیست بازشوی Footnotes گزینۀ Footnote separator را انتخاب کنید. حالا خط کوتاه را انتخاب کنید و سپس کلید Delete را بزنید.

خط پاورقی footnote

در نهایت به نمای print layout بروید.

پاورقی footnote

نمایش تمام پاورقی ها و پاسندی ها به ترتیب ایجادشان

برای اینکه تمام پاورقی‌ها را ببینید مراحل زیر را انجام دهید:

در همان نمای Draft از لیست کشویی Footnote، گزینه All footnote را انتخاب کنید.

پاورقی footnote

برای پاسندی همان مراحل بالا را طی کنید فقط در پنجره Show notes گزینه View endnote را انتخاب کنید و در مرحله آخر هم از لیست کشویی All endnote را انتخاب کنید.

جابجایی بین پاورقی‌ها و پاسندی‌ها

با استفاده از Next Footnote می توانید بین پاورقی‌ها و پاسندی‌ها جابجا شوید.

  1. برای رفتن به پاورقی بعدی روی Next Footnote کلیک کنید.
  2. برای رفتن به پاسندی بعدی روی Next Endnote کلیک کنید.
پاورقی پاسندی footnote endnote

حذف پاورقی و پاسندی

برای حذف یک پاورقی یا پاسندی آن را انتخاب و سپس کلید Delete را بفشارید.

برای حذف همه پاورقی‌ها به سربرگ Home بروید. از قسمت Editing، Replace را انتخاب کنید. پنجره Find and replace باز می‌شود. روی More کلیک کنید. سپس روی Special کلیک کنید و Footnote mark را انتخاب کنید و در نهایت روی Replace All کلیک کنید.

پاورقی پاسندی footnote endnote

برای پاک کردن پاسندی تمامی مراحل مثل پاورقی فقط روی Endnote mark کلیک کنید.

جمع‌بندی

در این آموزش آموختید که چگونه پاورقی و پاسندی را در متن خود ایجاد کنید، تا خواننده در اسرع وقت به اطلاعات اضافی که شما برای درک بهتر مطلب در پاورقی قرار دادید، دست یابد.

نرم‌افزار خوندم و عاشق نویسندگی و تولید محتوا هستم. دوست دارم آموخته‌هام رو اینجا با شما به اشتراک بذارم.

دیدگاه‌ها (106)

  1. سلام من یه متنی دارم هشتتا پاورقی داره مثلا تو صفحه چهار میخوام پاورقی سه و چهار و ۵ بزارم اومدم تو تنطیمات گزاشتم رو ریست ایچ پیج امام از یک شروع میشه میزنم استارت از ۳ میره کانتیو چکنم؟

  2. سلام. درود بر شما. اهتمام ارزنده شما در کمک آموزشی به دیگران ستودنی و قابل تحسین و تشکر است.
    سئوالی دارم و ان اینکه چطور میشه در فوتر متن درج شده تکراری نباشه و برای هر صفحه یا چند صفحه با موضوع مشترک بتوان متنی درج کرد. ایا شدنی است؟ فوت نوت رو امتحان کردم دیدک بخشی از صفحه اصلی رو اشغال میکنه. ممنون اگر راه کاری وجود داره ارائه و راهنمائی بفرمائید. متشکرم.

    • سلام. ممنونم لطف دارین.
      بله میتونید این کار رو انجام بدین.آموزش کامل فصل بندی کتاب و پایان نامه را در دسته آموزشهای word همین سایت در زیر مجموعه آموزش حرفه ای آفیس مطالعه بفرمایید. به راحتی میتونید این کار رو انجام بدید. اگر باز هم سوالی داشتید حتما مطرح کنید.

  3. سلام
    یه سوال دارم
    فرض کنید در یک متن فارسی ، یک فوت نوت فارسی(توضیح درباره یک کلمه) داریم و چند فوت نوت انگلیسی(معنی انگلیسی کلمات)…
    و حالا میخواهیم این فوت نوت ها را در دو یا سه ستون قرار دهیم…
    این کار را انجام دهید.
    برای رفع این مشکل چه باید کرد..؟

  4. سلام. سوالی داشتم.
    برای اینکه پاورقیم بیاد سمت راست چیکار باید بکنم. الان پاورقی وردم سمت چپ شروع میشه که برای زبان لاتین بدرد میخوره

  5. سلام دوست عزیز من یک فایل ورد داشتم که میخام خط پاورقی فقط صفحه اول و اخر ممتد باشه و با بقی پاورقی ها به صورت نیم خط ولی هر کار میکنم کل نیم خط ها با هم ممتد میشن. راه حلی داره که فقط صفحاتی که میخام ممتد باشن نه همه؟

  6. سلام دوست عزیز من هنگام تایپ کتابم منابع هر خط یا پاراگراف را بصورت فوت نت دادم که دقیق برام بمونه الان که کتاب به پایان رسیده ایا راهی هست که او فوت نت ها به رفرنس نهایی کتاب تبدیل بشن یا باید همش دستی انجام بدم؟ متشکرم

    • سلام. وقتتون بخیر خانم زارعی
      ممنون از مطالب خوبتون. من میخام پانویسهای هرفصل از شماره ۱ شروع بشه و فصل بندی(همون سکشن بندی) هم انجام دادم. اما مثلا برای فصل ۳ که بابد از ۱ شروع شه، از ۳۷ شروع میشه، کمااینکه من گزینه restart each sectionرا برای پانویس میزنم. حس میکنم بخشهایی از متن راکه پاک کردم هنوز پانویس ها موندند ولی نشون نمیده. راه حلی دارین، ممنون میشم بفرمایین. مرسی

  7. سلام، وقتتون به خیر

    آیا راهی وجود داره که بشه کل فوت نوت ها رو همراه با کلمه داخل متن استخراج کرد؟
    مثلا اگر در متن کلمه ای به اسم کروماتوگرافی به صورت فوت نوت تبدیل شده بشه اون رو به صورت زیر استخراج کرد
    و به صورت زیر دربیاد. کروماتوگرافی choromatography

    با تشکر از شما

    • سلام. وقت شما هم بخیر.
      یعنی میخواین در footnote به جای کلمه “کروماتوگرافی” دو کلمه “کروماتوگرافی choromatography” جایگزین بشه؟
      برای این کار از find و replace استفاده کنید.

  8. سلام بزرگوار
    بنده متنی را از اینترنت دانلود کردم که در آن، بدون استفاده از گزینۀ پاورقی، اعدادی داخل متن داده شده و در انتهای متن، به آنها استناد شده است. مثلا پس از کلمۀ «سداد» در متن اصلی، عدد گذاشته اند و در انتهای متن (که یک صفحه بعد است)، این عدد را آورده اند و جلوی آن معنای «سداد» را نوشته اند. سوال بنده این است که آیا راهی وجود دارد که بتوان همه اعدادی که به این صورت، یعنی بصورت دستی، در متن و انتهای متن آورده شده را یکجا به پاورقی تبدیل کرد؟ (گفتنی است در جستجوی انگلیسی، مطلبی دیدم که نوشته بود با فلان کد ماکرو میتوانید این کار را بکنید. کد را در ماکروی جدید کپی کردم؛ ولی جواب نداد. احتمالا بنده روش کار را درست اجرا نکردم؛ چون ماکرونویسی بلد نیستم.)
    اگر ممکن است پاسخ را به ایمیل بنده ارسال فرمایید؛ چون امکان مراجعه مجدد به سایت را ندارم. یا اینکه وقتی پاسخ را روی سایت گذاشتید، با ایمیل به بنده اطلاع دهید. آدرس ایمیل را هم که بصورت اجباری (در فیلد ستاره دار) از بنده گرفتید و دارید.
    ممنون

  9. سلام و با تشکر از مطلب خوبتون.
    من چند تا پاورقی رو از صفحه پاک کردم ولی وقتی میخوام پاورقی جدید ایجاد کنم، شماره قبلی ها رو لحاظ میکنه. مثلا من پاورقی ۲ رو حذف کردم. وقتی پاورقی جدید اضافه میکنم، از شماره ۳ شروع میکنه.
    باید چیکار کنم؟

  10. سلام خانوم زارعی. من مقاله نوشتم میخوام شماره گذاری رفرنس ها در متن نباشه ولی در پاورقی منبع دیده بشه. میشه جواب بدید کارم خیلی گیره ممنون میشم

    • سلام. من یک shape(شکل)ایجاد کردم و داخلش یک کلمه نوشتم میخوام واسه اون کلمه پاورقی ایجاد کنم اما وقتی اشارگر رو جلوی کلمه میزارم گزینهای ایجاد پاورقی غیرفعال میشه..نمیتونم واسش پاورقی ایجاد کنم..میشه لطفا راهنماییم کنین خیلی ممنونم

  11. سلام من در ورد پاورقی هایی رو ایجاد کردم وقتی پی دی اف میکنم شماره ها از اون کلمه مورد نظر فهصله میگیرن روی چند کلمه جلوتر درج میشن.
    چ باید کرد

  12. سلام من وقتی وردم رو به عنوان پی دی اف سیو می کنم در نسخه پی دی اف مثلا کنار یک کلمه پاورقی زدم عددش رفته چند کلمه جلوتر.روی خود اون کلمه نیست شماره پاورقی..ممنون میشم راهنمایی کنید.

  13. با سلام. اگه بخواهیم زیرنویس بصورت عدد نباشد، مثلا تک ستاره و دو ستاره شود.. باید چیکار کرد؟

  14. با سلام و خسته نباشی خدمت شما
    یک سوال داشتم خدمتتون… می خواستم ببینم میشه پاورقی های متفاوت در یک متن ایجاد کرد؟ مثلا چندتا از پاورقی ها با شماره (عدد) مشخص بشن و بعضی ها با علامت ستاره (*)…. (هم در متن اصلی و هم در پاورقی). ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.
    با سپاس از توجه شما

    • سلام دوست عزیز.سلامت باشید. بله میشه. برای این کار باید فصل بندی انجام بدید. لطفا آموزش کامل فصل بندی کتاب و پایان نامه را مطالعه بفرمایید به صورت کامل با تمام جزئیات توضیح داده شده.

  15. با سلام و تشکر از پاسخ شما…
    فصل بندی و می دونم… اما اون برای مواردی هست که مثلا چند صفحه به صورت جدا بخوایم اینجور باشن. اما منظور من این بود که در یک صفحه اگر بخوایم اینها متفاوت باشن، باید چه کار کرد؟
    با سپاس

  16. سلام.
    ببخشید من در یکی از صفحات متنم پنج تا پاورقی دارم ولی کلا رفتن صفحه بعد.و مطالب متن اصلی صفحه بعد وارد صفحه بعدیش شدن و اون صفحه خالیه

    مثلا من در صفحه ۱۵ پاورقی دارم.رفتن صفحه ۱۶.و مطالب درون متن ص۱۶ رفتن ۱۷..و صفحه ۱۶ بجز پاورقی خالیه

    یک دنیا ممنون میشم کمک کنید

  17. سلام، چطور می تونم همه اعداد پاورقی را به صورت x2 در بیارم؟ یعنی همه عددها با حفظ فونت ۱۲ ولی بزرگتر نشون داده بشه؟
    در ضمن گفته شده به جای علامت های” در اول و آخر تمامی جملات، باید از علامت كوتيشن » که الان اینجا خوب نشون نمیده(مثل دو تا عدد هشت فارسیه که اول و آخر مطلب قرار میگیره ) استفاده کرد؟ البته در قسمت findبه دنبال جواب بودم ولی در اونجا هم کوتیشن را به دو تا ویرگول تبدیل می کنه.(،،) لطفا راهنمایی کنید. خیلی متشکرم

  18. سلام من فهرست منابع را نوشتم و ارجاع دهی کردم حالا میخوام صفحات انگلیسی را پایان متنم اضافه کنم اما بازدن اینتر خط ارجاع وارد صفحه جدید میشه و نمیتونم این خط را حذف کنم چکار کنم که اینجوری نشه لطفا زود جواب بدین وقت ندارم ممنون میشم من اولین بار هست این سوال را میپرسم

  19. سلام خوب هستین
    من یه مشکلی توی رفرنس نویسی دارم وقتی متنی رو مینویسم و اون رفرنس رو به ستایل (IEEE) وارد ميكنم رفرنس ها به صورت خودکار شماره گذاری میشه (۱و۲و۳و….)
    مشکل من اونجاست که در آخر هر چاپتر مقالمو که میخوام ویرایش کنم ممکنه بعضی از پاراگراف ها رو قبل و بعد کنم که باید رفرنس های داخل متن به صورت خودکار شماره گذاریش عوض شه که متاسفانه نمیشه و داخل متن نشون میده که مثلا رفرنس شماره ۱۰ قبل رفرنس شماره ۵ وارد شده چیکار باید بکنم ؟

    • با سلام و تشکر برای توضیحات خوبتون. میشه لطفا بگید اگر بخواهم برای یک جمله طولانی و یا یک پارگراف ، پاورقی بگذارم بطوریکه خواننده متوجه شود این توضیحات مربوط به پارگراف فوق است چه کنم؟ ممنون میشم پاسخ بدید.

  20. سلام
    وقت بخیر
    من در خال تایپ یک متن دو ستونه در ورد ۲۰۱۳ هستم
    و برای نوشتن پاورقی احتیاج دارم در هر ستون پاورقی دقیقا زیر همان ستون قرار بگیره
    برای این اتفاق چه راه حلی وجود داره..؟
    چون مشکل من اینه که وقتی میخوام برای کلمه ای در ستون دوم پاورقی بنویسم پاورقی در ادامه ی ستون اول ایجاد میشه و میخوام این اتفاق نیفته..
    ممنون از توضیحات شما

  21. سلام. وقتتون بخیر.
    ۱- در رفرنسها قسمت دو ستون کردن وجود نداشت آیا این ربطی به ویندوز که ۱۰ و ورد ۲۰۱۰ هست نداره؟
    ۲- برای اینکه در یک صفحه هم از عدد و هم از ستاره همزمان در یک صفحه و یا شاید در کل متن کتاب استفاده کنیم چکار باید کرد؟

    • سلام. وقت شما هم بخیر. نه ربطی نداره دوست عزیز. روی فلش کوچک گروه footnote کلیک کنین از قسمت columns تعداد ستون ها رو مشخص کنین.
      همزمان نمیتونین از عدد و ستاره استفاده کنین در قسمت number format فقط میشه یک مدل رو انتخاب کرد.

  22. چگونه می توانم در یک مقاله ۵ صفحه اول بدون سرصفحه باشد و از صفحه پنجم سرصفحه شروع شود؟

    • برای ایجاد سرصفحه های متفاوت برای صفحات باید فصل بندی انجام بدین. پیشنهاد می کنم مقاله “آموزش کامل فصل بندی کتاب و پایان نامه در word ” رو که در سایت قرار داره مطالعه بفرمایید. موفق باشید دوست عزیز.

  23. سلام وقت بخیر
    من یه مقاله دارم، که متن هر صفحه اش دو ستونه است، الان میخوام برای هر ستون در صفحه یه پاورقی مجزا بنویسم یعنی در یه صفحه دو ستونه دو پاورقی بزنم یا مثلا برای یه ستون پاورقی بزنم و برای ستون دیگش پاورقی نزنم.
    میشه راهنمايي کنید؟؟

    • سلام. وقت شما هم بخیر. از لیست کشویی footnote layout در پنجره footnote and end note می تونین گزینه ها رو تست کنید تا به حالت موردنظر برسین. مثلا می تونین پاورقی رو تک ستونه، دو ستونه یا بیشتر و یا هماهنگ با layout section کنین.

  24. سلام وقتتون بخیر از وقتی که میذارین خیلی متشکرم. امشب داشتم تایپ می کردم، در قسمت پاورقی از کلمات فارسی و انگلیسی ترکیبی استفاده کردم که دیدم رنگ برخی کلمات زرشکی شد و دوتا خط عمودی کوتاه زرشکی روبروی کلمه مورد نظر در داخل متن اصلی پیدا شد و من زدم روشون که حالا فرمت پاورقی تغییر کرده. وقتی می زنم روی اینزرت فوت نت، یک عدد زرشکی زیرخط دار برام میاره. چه جوری باید اصلاحش کنم؟

    • سلام. خواهش می کنم. برای دستیابی به تنظیمات بیشتر footnote روی فلش کوچک گروه footnote در سربرگ reference کلیک کنید شاید تنظیمات رو ناخواسته تغییر دادین. یک چک بکنید.

  25. سلام. وقت بخیر.
    روی یک کتاب دارم کار می کنم که هر صفحه از این کتاب، پاورقی های متعددی داره.
    به خاطر اینکه پاورقی شلوغ پلوغ نشه، مجبورم که پاورقی ها رو ۲ ستونه کنم.
    تا اینجای کار مشکلی نیست و نرم افزار به راحتی کار می کنه و رَوان هست.
    اما مشکل از اینجا شروع میشه که:
    پاورقی های هر صفحه باید از ۱ شروع بشه.
    وقتی رفرنس رو تنظیم می کنم، کار انجام میشه، اما فایل به شدّت کُند میشه به طوری که یک کاراکتر رو که تایپ می کنم، به قول معروف بعد از کلی فکر کردن (یعنی با تأخیر) کاراکتر رو ثبت می کنه.
    از دوستانی که خوراکشون ورد بوده سوال کردم، کسی جوابی برای این مشکل من نداشت.
    لطفا در اسرع وقت جواب بدید که واقعاً چند ماهه گیر کردم.
    با تشکر

  26. سلام و درود،
    خیلی ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید در میان صفحات که همه خط پاورقی شان در سمت چپ است (بخاطر متن انگلیسی)، چطور در یکی از صفحه های دلخواه جهت درج متن فارسی تنها در همان صفحه خط پاورقی سمت راست قرار بگیرد؟
    خیلی ممنون

  27. سلام وقت شما بخیر
    ممنون از راهنمایی های مفید تون
    ببخشید اگه بخواهیم شماره پاورقی به این صورت باشد
    (۱)
    (۲)
    چه کار کنیم؟؟؟

    • سلام. وقت شما هم بخیر. اگه در سربرگ referencesروی فلش کوچک قسمت footnoteکلیک کنید پنجره footnote and endnote باز میشه از قسمت symbol می تونید موارد مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

  28. سلام من یک باکسی ایجاد کردم و داخلش متن نوشتم، داخل متن میخوام پاورقی ایجاد کنم که گزینه ایجاد پاورقی غیر فعال هستش، چطور میتونم این کار رو انجام بدم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  29. سلام و ممنون از راهنمایی‌هاتون
    چرا گاهی در پاورقی فاصله بین خطوط پاورقی یکسان نیستند. بعضی یک سانت باهم فاصله دارن و بعضی بیشتر . تنظیم فاصله بین خطوط رو از همه راهها امتحان کردم جواب نمیده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  30. سلام من پایان نامم رو به دو قسمت حروف الفبا و عدد شماره گذاری کردم.الان میخوام پاورقی های هر صفحه ام از یک شروع بشه چکار کنم
    سوال دومم اینه که چطور میتونم شماره گذاری های چند صفحه رو حذف کنم .

  31. سلام وقت بخیر.
    از لحاظ قانون نگارش کدام درست هستش؟
    عدد پاورقی با نوشتار هم سطح باشه یا اینکه کمی بالاتر قرار می گیره؟!

  32. سلام. چگونه میتوان پاسندی را چند ستونه کرد؟
    پاورقی ها چند ستونه میشه ولی هرکاری میکنم پاسندی چند ستونه نمیشه اگه راه حلی وجود داره انجام بدم لطفا بفرمایید . باتشکر

      • سلام، وقتتون بخیر. همین مراحل را انجام میدم ولی فقط پاورقی های هر صفحه چند ستونه میشه ولی برای پاسندی اعمال نمیشه. من میخام تو سندم فقط پاسندی داشته باشم و پاسندی هارو چند ستونه کنم ولی با این روش نتونستم چند ستونه کنم بنطرتون ممکنه سند ایرادی داشته باشه ک اعمال نمیشه روش

  33. باسلام

    اگر صفحه دارای کادر باشد فوت نت ها داخل کادر قرار می گیرند
    برای قرارگیری فوت نت ها زیر کادر صفحات (page border) روشی وجود دارد؟

  34. سلام
    یه سوال
    باید چیکار کنیم ادامه‌ی پاورقی نره صفحه‌ی بعد ؟
    غیر از اون برای من گاهی مثلاً تو یه خط دو تا پاورقی زدم بعضیاش رفته صفحه‌ی بعد اگه نخوام اینجوری بشه چیکار کنم ؟

  35. سلام، وقت بخیر
    از آموزش‌های مفید و حمایت انسانی ارزندۀ شما سپاسگزارم.
    من توی سند از اعداد فارسی استفاده می‌کنم، منتها چند جا تو قسمت بالای متن که شماره می‌خوره به جای فارسی اعداد انگلیسی تایپ می‌شن، چه جوری می‌تونم این مشکل رو حل کنم؟

  36. سلام
    چگونه پانویس مربوط به داخل جدول در داخل خود جدول قرار گیرد و نه در پایین صفحه؟
    با تشکر

  37. سلام وقت شما بخیر
    در بخش پاورقی زمانی که فایل word رو تبدیل به pdf میکنم اعداد دورقمی یکان قبل نوشته میمونه و دهگانش به سمت دیگه متن پاورقی میره ممنون میشم راهنماییم بفرمایید تا مشکل حل بشه
    به عنوان مثال:
    word pdf
    ۲ ۱۲foams 1 foams

  38. سلام وقت بخیر
    ببخشید من دوتا فایل پایان نامه شبیه هم داشتم . یکی از اونا پاورقی داره ولی اون دیگری چطوری میشه کپی کرد عیناً روی اون یکی فایل ؟

  39. سلام. سوال من رو اگر پاسخ بدید ممنون میشم.
    امکانش هست پاوری رو به صورتی دربیاریم که مثلاً یک توضیح رو برای دو پاورقی داشته باشیم. مثلاً دو کلمه رو در صفحه داریم و روی آنها پاورقی اعمال کردیم. در پایین دو شماره برای اونها درج میشه. ولی توضیح هر دو یکی هست. میخوام در پایین صفحه مثلن بشه ۲ و ۳ و بعد متن رو تایپ کنم.

  40. سلام
    من فصل های پایان نامه ام را تایپ کرده ام و هرفصل هم پی نوشت خودش را دارد. در زمان انتقال همه فصل ها به یک فایل ورد نهایی فصل های بعدی در پایان پی نوشت فصل های قبل قرار می گیرند !!
    بایدچه کار کنم ؟

    • سلام. وقتتون بخیر برای قرار گرفتن پی نوشت در انتهای هر فصل باید در ابتدای هر فصل کلیک کنید و از قسمت layout گزینه breaks و سپس next page و بعد از سربرگ reference گروه footnote روی علامت فلش کلیک کنید و از قسمت endnote گزینه end of section رو بزنین.

  41. فایلی که ۷۰۰ پاورقی داره و خیلی از پاورقی‌ها هم چندپاراگرافه است (اینتر اضافه دارد).
    دستورکلی برای حذف اینترهای اضافه در پاورقی چیست؟
    تک‌پارگراف که بگذاریم پاورقی‌هایی که دو پارگرافه هستند را با هم یکی می‌کند ولی ریپلیس‌آل هم نمی‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *