مرتب‌سازی یادداشت‌های OneNote با کمک جدول

مرتب‌سازی یادداشت‌های OneNote با کمک جدول

جدول‌ها یکی از ابزارهای خیلی کاربردی و مفید برای سازماندهی اطلاعات در همه نرم‌افزارهای آفیس هستند. بنابراین وقتی که یادداشت‌هایتان را در OneNote ایجاد می‌کنید و برای شما مهم است که محتوای شما مرتب باشد، می‌توانید از جدول استفاده کنید. برای رسم جدول در OneNote روش‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا توضیح می‌دهیم. برای قالب‌بندی یادداشت‌هایتان می‌توانید آموزش زیر را هم مطالعه کنید:

قالب‌بندی یادداشت‌ها با کمک الگوهای آماده

رسم جدول در OneNote

  1. ابتدا به سربرگ Insert بروید.
  2. سپس در گروه Tables، روی Table کلیک کنید.
  3. یک روش ایجاد جدول این است که به تعداد سطر و ستونی که می‌خواهید روی مربع‌ها در راستای افقی و عمودی کلیک کنید.
  4. می توانید با گزینه Insert table، دقیقاً تعداد سطر و ستون را تعیین کنید.
  5. با کلیک روی New excel spreadsheet می توانید یک سند Spreadsheet را وارد دفترچه یادداشت کنید و از تمام امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزار اکسل در OneNote استفاده کنید.

ایجاد جدول در وان نوت

هنگامی که داخل سلول‌های جدول تایپ می‌کنید، به توجه به محتوای نوشته شده، عرض ستون زیاد می‌شود.  برای حرکت بین سلول‌های جدول و رفتن به سلول بعدی می‌توانید از کلید Tab و برای رفتن به سلول قبلی از کلید ترکیبی shift+Tab استفاده کنید.

برای اضافه کردن یک سطر جدید، می‌توانید وقتی مکان نما به سلول انتهایی رسید، کلید Tab را فشار دهید. وقتی یک جدول ایجاد می‌کنید یک سربرگ وابسته به نام Layout ایجاد می‌شود که در آن گزینه‌های مختلفی را برای اضافه کردن سطر و ستون و قالب‌بندی جدول در اختیار دارید. در ادامه تصویر این سربرگ وابسته را آورده‌ایم و تنظیمات گزینه‌های مختلف آن را توضیح داده‌ایم. در ضمن اگر می‌خواهید رسم جدول در نرم‌افزار ورد با تنظیمات کامل آن را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم آموزش زیر را مطالعه کنید:

آموزش کامل رسم جدول در Word

تنظیمات جدول در OneNote

تنظمات جدول

  1. برای انتخاب یک سلول، سطر، ستون یا کل جدول می‌توانید از گزینه‌های گروه Select استفاده کنید.
  2. گروه Delete زیر گروه‌هایی مثل پاک کردن کل جدول، پاک کردن سلول‌ها و پاک کردن سطرها را در اختیار ما قرار می‌دهد.
  3. در گروه Insert گزینه‌هایی برای ایجاد سطر در بالا و پایین سطر انتخابی و ایجاد ستون در سمت چپ و راست ستون انتخابی به ما می‌دهد.
  4. برای دادن رنگ به سلول‌های جدول از گروه Format و گزینه Shading استفاده می شود. برای تغییر قالب‌بندی متن‌ها به سربرگ Home بروید و از گروه  Basic text استفاده کنید. همچنین برای اینکه خطوط دور جدول را مخفی یا نمایش دهید، روی Hide borders کلیک کنید.
  5. برای چپ چین یا راست چین و یا وسط چین کردن متن های داخل سلول های جدول، از گروه Alignment و زیر گروه‌های آن استفاده می‌کنیم. کلید میانبر برای راست چین کردن Ctrl+R و برای چپ چین کردن Ctrl+L است.
  6. برای مرتب کردن داده های جدول به ترتیب صعودی یا نزولی می توانید از گزینه Sort استفاده کنید.
  7. اگر جدولی را در OneNote ایجاد کردید و داده‌هایی به آن اضافه کردید و نیاز داشتید که محاسباتی روی داده‌ها انجام دهید یا از نمودار برای تصویرسازی ها اطلاعات‌تان استفاده کنید، روی Convert to excel spreadsheet کلیک کنید تا همین جدول را در Excel داشته باشید. حالا بدون اینکه از OneNote خارج شوید. می‌توانید از طریق اکسل جدول را ویرایش کنید. کافیست روی Edit کلیک کنید تا نرم افزار Excel باز شود و بتوانید از قابلیت‌ها و امکانات اکسل استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این آموزش یادگرفتید که چگونه با کمک جدول، یادداشت‌هایتان را سازماندهی و مرتب کنید. البته شما می‌توانید به کمک قالب‌های آماده هم یادداشت‌هایتان را منظم و زیباتر کنید.

مدیر سایت؛ عاشق نوشتن، خلق محتوا و کمک به دیگران هستم. من و همکارانم در سایت پویان به شما کمک می‌کنیم که به یک حرفه‌ای تبدیل شوید! اگر به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنم صفحۀ اینستاگرام و کانال یوتیوب ما رو هم دنبال کنید :)

دیدگاه‌ها (4)

  1. سلام خانم رمضانی من دقیق متوجه نشدم چطوری میتونیم یاداشت های خودمون مرتب و شکیل کنیم چون ببینید الان فرض کنی دارم یک فیلم آموزشی نگاه میکنم میخواهم نکات مهم کاربردی را یاداشت کنم ولی از آنجایی که در وان نوت هر کجا کلیک میکنیم نوشته میشود نمیشه نوشته هارو قشنگ مرتب کنار هم گذاشت و نوشت و مشکل خیلی بدتر که در وان نوت وجود دارد اینکه مثلا یک کد برنامونیسی داری کپی میکنی که کلمات کلیدی با رنگ خاصی نوشته شده میاری وان نوت همش در یک رنگ سیاه می نویسه و لطفا اگر ممکن یک اموزش ویدیو برای سامندهی و مرتب نوشتن در وان نوت بسازید خیلی متشکرم.

      • سلام یعنی چی همه چیز رو در قالب جدول بنویسم ؟ و اینکه در قالب جدول هم بماند! و سوال دوم رو هم جواب ندادید پرسیده بودم چرا فرمت خاصی از ادیتور چیزی کپی میکنم اون رنگ بندی و قالب رو حفظ نمیکنه همچین قابلیت در وان نوت وجود نداره آیا؟؟

        • سلام. نه الزامی وجود نداره که در قالب جدول بنویسید. کادرهایی که توش مطالب رو می نویسید می تونید جابجا کنید و اونها رو مرتب کنید.
          مورد دوم رو تست نکردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *