تابع COUNTIFS در اکسل

آموزش تابع COUNTIFS در اکسل – شمارش چند شرطی

تابع COUNTIFS در اکسل از اعضای خانواده توابع آماری (Statistic)  است. این تابع تعداد سلول‌ها را در صورت برقرار بودن چند شرط شمارش می‌کند. در آموزش قبلی تابع COUNTIF را معرفی کردیم که سلول‌ها را بر اساس یک شرط شمارش می‌کند. در این مقاله تابع COUNTIFS را آموزش می‌دهیم.

ساختار تابع COUNTIFS در اکسل

ساختار تابع COUNTIFS به شکل زیر است.

COUNTIF(Criteria _range1, Criteria1, [Criteria_range2, …)
  • Criteria_range1: محدوده سلول‌هایی که در صورت برقراری شرط شمارش می‌شوند. این محدوده می‌تواند شامل اعداد، تاریخ، متن  و مقادیر TREU و FALSE باشد.
  • Criteria: شرطی که به تابع می‌گوید کدام سلول‌ها را شمارش کند. شرط می‌تواند شامل متن، عدد، کاراکترهای Wild card و عملگرهای منطقی باشد.

نکته: دو آرگومان اول ضروری و بقیه آرگومان‌ها اختیاری هستند.

مثال: عملکرد تابع COUNTIFS در اکسل

فرض کنید که یک اداره می‌خواهد به کارمندان “مرد” و “متاهل” که صاحب “بیشتر از ۱” فرزند هستند یک بن خرید کالا بدهد. مسئول امور مالی اداره می‌خواهد بداند چند کارمند با شرایط گفته شده در اداره مشغول به کار هستند. برای این کار ابتدا در اکسل لیستی مشابه زیر تهیه کنید.

تابع COUNTIFS در اکسل روی سلول نتیجه کلیک کنید. سپس در نوار فرمول نرم‌افزار روی Fx کلیک کنید. (یا اینکه کلیدهای Shift+F3 را فشار دهید.)

تابع COUNT در اکسلپنجره Insert Function باز می‌شود. از دسته توابع آماری (Statistical) تابع COUNTIFS را پیدا کنید و روی OK کلیک کنید.

تابع COUNTIFS در اکسل پنجره Function Arguments باز می‌شود. در کادر Criteria_range1  کلیک کنید. سلول‌های B2 تاB10  را انتخاب کنید. سپس در کادر Criteria1 کلیک کنید و “مرد” را تایپ کنید.

روی Criteria_range2 کلیک کنید و سلول‌های C2 تا C10 را انتخاب کنید. سپس در کادر Criteria2 کلیک کنید و “متاهل” را تایپ کنید.

در کادر Criteria_range3 کلیک کنید و سلول‌های D2 تا D10 را انتخاب کنید. سپس در کادر Criteria3 کلیک کنید و “۱<” را تایپ کنید. در نهایت روی OK کلیک کنید.

تابع COUNTIFS در اکسل نکات مهم درباره تابع COUNTIFS

  1. در تابع COUNTIFS محدوده‌های شرط باید برابر باشند.
  2. در قسمت شرط می‌توانید از عملگرهای منطقی و کاراکترهای Wild card استفاده کنید.
  3. این تابع با سلول‌های خالی مانند عدد و مقدار صفر برخورد می‌کند.
  4. این تابع تا ۲۵۵ آرگومان را قبول می‌کند و شما می‌توانید ۱۲۷ جفت شرط و محدوده را قرار دهید.

جمع‌بندی

در این آموزش تابع COUNTIFS را توضیح دادیم. در این آموزش سعی کردم با آوردن مثالی ساده مطلب را توضیح دهم. امیدوارم این آموزش هم برای شما مفید باشد.

نرم‌افزار خوندم و عاشق نویسندگی و تولید محتوا هستم. دوست دارم آموخته‌هام رو اینجا با شما به اشتراک بذارم.

دیدگاه‌ها (17)

    • سلام ببخشید من سوال دارم اگه بخواهیم در تابع countif رنج اعداد بین دو عدد انتخاب کنیم چه چطور فرمول شمارش را تنظیم کنیم مثلاً در یک ستون می خواهیم اعداد بیشتر یا مساوی ۱۰ وکمتر یا مساوی ۵۰ را برایمان شمارش کند آگه زحمتی نیست برام فرمول آنرا به جی‌میلم ارسال بفرمایید متشکرم انشاالله همیشه سالم و تندرست باشید

        • سلام و عرض ادب
          من یک شمارش با چهار شرط لازم دارم که دو تا از شرط ها تاریخ هستند (می خواهم مابین دو تاریخ) شمرده شود ولی متاسفانه هرچه تلاش کردم جواب نداد لطفا راهنمایی بفرمایید.
          اگر ایمیل لطف کنید می تونم فایلم را برای شما ارسال کنم.
          با تقدیم احترام
          هزارخوانی

        • سلام و عرض ادب
          اگر بجای دو تا عدد ثابت بخواهیم دو تا سلول انتخاب کنیم چطور باید بنویسیم؟
          با تقدیم احترام

  1. سلام خدمت جنابعالی
    مطالب ارائه شده خیلی‌ مفید بودند
    سوال؟ من تابعcountifs رو توی شیت ۱ نوشتم می‌خوام اطلاعات اصلی تو همون شیت یک بمونه .ولی یه سری آمار که از طریق تابعcountifs استخراج میکردم رو ببرم شیت ۲ ‌. این رو چه جوری بنویسم راهنمایی ام کنید که چگونه ارتباط بدم؟

  2. سلام من یه فایل template دارم که هر سری بازش میکنم با یه اسم متفاوت در فولدری ذخیره میشه بعد داخل یه دیتابیس باز کردم و میخوام اون شیت دیتابیس رو وقتی تغییری روش ایجاد میکنم اون فایل اصلیه هم تغییر بکنه این کار ممکنه؟

    و اگر ممکن نیست من کلا دیتابیس ندم به فایل تمپلتم ولی میخوام بدونم فرمولی هست که تو فایل اصلیه بزنم و از همه این فایل جدیدایی که از تمپلت میخونه فرموله هم بخونه برای مثال من تو فایل اصلیم یه فرمول میدم که قسمتی از فایل تمپلت رو میاره ولی وقتی تمپلت رو به اسم مختلفی سیو میکنم اون فرموله هم اسمش بره سمت اون اسم جدیده که سیو کردم که بتونه فرموله رو بخونه مشکلی پیش نیاد

  3. با تشکر از شما و مطالب مفیدتان میخواستم ببینم چطوری میشود تاریخ فعلی سیستم کامپیوتر را در یک سلول اکسل نمایش داد

  4. سلام وقتتون بخیر ممنون از پیج خوب و آموزشهای کاربردیتون
    من در ستون هام ساعت دارم با فرمت hh:mm میخواستم بین این ساعت ها جستجو داشته باشم و در واقع مثلا count تعداد ستون هایی که بین ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸ هستند رو در ستونی داشته باشم و بدست بیارم تعدادشون رو با استفاده از تابع countif میخواستم خواهش کنم راهنماییم کنین ممنون

  5. با سلام . من اطلاعات ۵۰۰ خانوار را دارم که شامل سرپرست و همسر و فرزندان است و هر خانوار در جدول با خانوار بعدی با سطر خالی جدا شده است .و میخواهیم تعداد افراد هر خانواده را محاسبه کند ایا در دستور countifs میتوان برای همه خانوار ها این کار را کرد و چگونه؟ ممنونم

  6. با سلام . یک جدول دارم به تعداد ۱۴۰۰۰ رکورد از لیست اعضای خانواده ها بصورت سرپرست ،همسر و فرزندان و غیره و سپس تا خانواده بعدی یک سطر خالی. امکان دارد راهنمایی کنید که در سطر های خالی برای هر خانواده تعداد نفرات آن خانواده ها نوشته شود؟ ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *