یادداشت‌برداری با قلم در OneNote

یادداشت‌برداری با قلم در OneNote

یکی از ویژگی‌های پر کاربرد نرم افزار OneNote این است که از یادداشت‌های دست‌نویس پشتیبانی می‌کند. در آموزش قابلیت OCR در این مورد توضیح دادیم. این یادداشت‌های دست‌نویس مخصوصا زمانی که از نرم‌افزار وان نوت، روی دستگاهی لمسی یا تبلت استفاده کنید، خیلی مفید هستند. البته می‌توانید از این قابلیت وان نوت با ماوس و روی کامپیوترهای معمولی هم استفاده کنید.

در این آموزش به توضیح گزینه‌های سربرگ Draw برای افزودن دست نوشته، طراحی، شکل‌ و نمودار به یادداشت‌ها خواهیم پرداخت. در این تب می‌توانید از بین انواع قلم‌ها و رنگ‌ها و همین‌طور ابزارهای ترسیم مانند شکل‌، گراف‌ و نمودار انتخاب کنید. برای استفاده بهتر و روان‌تر از ابزارهای سربرگ Draw، می‌توانید از یک قلم نوری استفاده کنید. البته همانطور که گفتیم با موس هم می‌توانید از این ابزارها استفاده کنید.

بعد از ایجاد یادداشت دست‌نویس، می‌توانید آن را به فرمت متنی تبدیل کنید. یا حتی فرمول‌هایتان را دستی بنویسید و بعد به فرمول‌های تایپ شده تبدیل کنید. برای این کار می‌توانید از ابزار Lasso برای انتخاب متن مورد نظرتان استفاده کنید و بعد گزینه تبدیل نوشته یا فرمول به text را انتخاب کنید. برای یادگیری بیشتر آموزش فرمول‌نویسی در OneNote را مطالعه کنید.

استفاده از حالت قلم در وان نوت

به سربرگ Draw بروید و روی یکی از حالت‌های مداد یا قلم مو، در گروه Tools کلیک کنید.

کار با حالت قلم در onenote

اگر روی فلش کوچک کنار گروه کلیک کنید، تعدادی قلم و هایلایتر در رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلف مشاهده می‌کنید. در قسمت Favorite pens، قلم مورد علاقه‌‌ی شما را که اخیرا از آنها زیاد استفاده کردید، نشان می‌دهد.

حالت های قلم مو در onenote
  1. در قسمت پایین لیست،گزینه‌ای به نام Pen Mode وجود دارد. اگر روی آن کلیک کنید، یک زیر منو باز می‌شود.
  2. حالت پیش فرض Create Both Handwriting and Drawing یعنی هم دست خط و هم طراحی.
  3. اگر می‌خواهید از Pen Mode فقط برای طراحی استفاده کنید، Create drawing only را انتخاب کنید.
  4. اگر می‌خواهید از Pen Mode فقط برای دستخط استفاده کنید گزینه Create Handwriting only را انتخاب کنید.
  5. حتی می توانید از قلم، به عنوان Painter یا نشانگر ماوس استفاده کنید و چیزی طراحی نکنید یا ننویسید.
  6. می توانید به Color & thickness بروید و با توجه به نیاز و سلیقه خودتان، رنگ و ضخامت قلم را تنظیم کنید و شروع به نوشتن یا طراحی کنید.
ضخامت و رنگ قلم در onenote

رسم شکل در وان نوت

  1. برای رسم شکل، به سربرگ Draw بروید و از گروه Shapes، یک شکل را انتخاب کنید. با کشیدن و Drag کردن روی صفحه، شکل رسم می‌شود.
  2. اگر می‌خواهید شکل را جا به جا کنید، باید از ابزار Lasso select در گروه Tools استفاده کنید. دور قسمتی که می‌خواهید جا به جا کنید، خط بکشید. حالا شکل به حالت انتخاب شده در می‌آید و می‌توانید با فلش چهارسویه، آن را به مکان مورد نظرتان ببرید.
  3. برای پاک کردن یک متن یا شکلی که به اشتباه رسم شده، از ابزار Eraser در گروه Tools استفاده کنید. در لیست کشویی پاک کن می‌توانید سایز پاک کن را تغییر دهید.
رسم شکل در onenote

نکته: یک روش دیگر برای پاک کردن این است که قسمتی که به آن نیاز ندارید با ابزار Lasso select انتخاب کنید و سپس کلید Delete را بزنید.

جمع‌بندی

در این آموزش یاد گرفتید که چطور از ابزارهای سربرگ Draw برای افزودن دست نوشته، طراحی، شکل‌ و نمودار به یادداشت‌هایتان استفاد کنید. 

مدیر سایت؛ عاشق نوشتن، خلق محتوا و کمک به دیگران هستم. من و همکارانم در سایت پویان به شما کمک می‌کنیم که به یک حرفه‌ای تبدیل شوید! اگر به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنم صفحۀ اینستاگرام و کانال یوتیوب ما رو هم دنبال کنید :)

دیدگاه‌ها (9)

  1. سلام و خسته نباشید جسارتا دو سوال دارم:
    ۱- آیا از قلم برای تمامی تبلت های لمسی می توان استفاده کرد؟

    ۲- در صورت قابلیت استفاده در تمامی تبلت ها آیا می توان از قلم برای رسم دیاگرام و شکل و نوشتن فرمول به صورت تایپ شده و نه به صورت نقاشی استفاده کرد؟

      • استاد ۱ سوال

        در pdf موقعی که با قلم نوشته ای مینویسیم یا مطلبی رو رنگی میکنیم با چه نرم افزاری ازش خرو جی بگیریم که مثل pdf دیگر قابل تغیر نباشد وباهر pdf خوانی به هم نریزد ؟

  2. یک مشکل جدی با onrenote دارم ممنون می شوم کمک کنید.
    وقتی با قلم، متنی رو می نویسم بسیاری از مواقع نوشته ام بهم می ریزد و یا بخشی پاک می شود. لب تاپم Microsoft surface 8 هست. قبلا با سری ۷ این لب تاپ مشکلی نداشتم اما از زمانی که اینو گرفتم این مشکل رو دارم. البتعه در محیط دیگر مثل Microsoft whiteboard این مشکل را ندارم. یکبار ویندوز رو عوض کردم یکبار onenote رو نصب کردم اما مشکل همچنان هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *