ایجاد ارتباط بین جدول‌ها در اکسس (Access)

در نرم‌افزار اکسس برای مدیریت بهتر پایگاه داده می‌توانید، بین جدول‌‌ها ارتباط (Relationship) برقرار کنید. یکی از مهم‌ترین اهداف به کارگیری پایگاه داده‌ها نگهداری اطلاعات به صورتی است که مدیریت آنها ساده و راحت باشد. در حالت عادی هر جدول، اطلاعات متفاوتی را نگهداری می‌کند. برای ایجاد ارتباط بین جدول‌ها باید فیلدی را به عنوان کلید اصلی در نظر بگیرید. وقتی ارتباطی را در Access تعریف می‌کنید، در واقع بین داده‌های دو جدول ارتباط برقرار کردید. با انجام این کار، شما جدول‌های خود را به هم پیوند می‌دهید تا بتوانید داده‌های خاص را از چندین جدول به طور هم زمان استخراج کنید.

قبل از ادامه پیشنهاد می‌کنم برای یادگیری بهتر دو آموزش قبلی نرم‌افزار اکسس را مطالعه کنید:

ارتباط بین جدول ها در اکسس - آموزش Access
ارتباط بین جدول‌های بانک اطلاعاتی

مزایای ایجاد ارتباط بین جدول‌‌ها

  1. از طریق ارتباط بین جدول‌ها می‌‌توانید، گزارش‌ها یا پرس و جوهایی ایجاد کنید که روی چندین جدول کار کنند.
  2. اشتباهات در ورود داده‌‌ها کاهش می‌یابد.
  3. بازیابی داده‌ها به سرعت انجام می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است در مورد کلید اصلی دوباره توضیح دهم و شما را با مفهوم کلید خارجی و ویژگی Index آشنا کنم.

  • کلید اصلی (Primary key): فیلدی که مقدار آن منحصر به فرد است و مشخص کننده یک رکورد جدول است. کلید اصلی نباید خالی یا تکراری باشد.
  • کلید خارجی (Foreign key): فیلدی از یک جدول، که با کلید اصلی جدول دیگر مرتبط است.
  • ویژگی index: همانطور که در آموزش قبل گفتیم یکی از ویژگی فیلدها، index است. این ویژگی می‌تواند یکی از سه مقدار زیر را بپذیرد:
    • No: اگر این مقدار انتخاب شود، این ویژگی فعال نیست.
    • (Yes (Duplicate OK: اگر این مقدار فعال باشد، ویژگی ایندکس فعال است و این فیلد در رکوردهای جدول می‌تواند تکراری باشد.
    • (Yes (No Duplicate: اگر این گزینه انتخاب شود، ویژگی ایندکس فعال است و این فیلد در رکوردهای جدول نمی‌تواند تکراری باشد.

نکته: وقتی فیلدی را در جدول به عنوان کلید اصلی انتخاب می‌کنید، ویژگی ایندکس آن به طور خودکار فعال می‌شود. اگر بخواهید بر اساس فیلدی، بین جدول‌ها ارتباط برقرار کنید بهتر است برای افزایش کارایی، آن فیلد را ایندکس کنید. اگر فیلدی در چندین رکورد جدول تکراری باشد، کاندیدای خوبی برای ایندکس نیست، بنابراین فیلدی را به عنوان ایندکس انتخاب کنید که تکراری نباشد.

انواع ارتباط بین جدول‌ها در اکسس

  • رابطه یک به یک: هر رکورد از جدول اول فقط می‌تواند با یک رکورد از جدول دوم ارتباط داشته باشد.
  • رابطه یک به چند: هر رکورد جدول اول می‌تواند با چند رکورد از جدول دوم ارتباط داشته باشد و رکوردهای جدول دوم فقط با یکی از رکوردهای جدول اول ارتباط دارند. به عنوان مثال ، اگر ما یک جدول مشتری داریم که شامل نام مشتری و شماره شناسه مشتری و… است، این سمت “یک” رابطه است. حالا ما یک جدول سفارشات نیز داریم که شامل سفارشات در کلید اصلی و شماره شناسه مشتری به عنوان کلید خارجی (کلید اصلی در جدول مشتریان) است. در جدول سفارشات ممکن است چندین سفارش برای یک مشتری وجود داشته باشد. این طرف “چند” رابطه است. برای ایجاد یک رابطه یک به چند، کلید اصلی را در “یک” طرف رابطه بگیرید و آن را به “چند” رابطه اضافه کنید.
  • رابطه چند به چند: رابطه‌ای که هر چند رکورد از دو جدول می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. برای ایجاد رابطه چند به چند در Access، باید یک جدول سوم ایجاد کنید. این جدول، جدول اتصالات نامیده می‌شود. جدول اتصالات روابط چند به چند را به دو رابطه یک به یک تقسیم می‌کند. کلید اصلی را از هر یک از جدول‌ها در جدول سوم قرار دهید. در نتیجه جدول سوم هر نمونه از رابطه را حفظ می‌کند.
انواع ارتباط در اکسس - آموزش Access
انواع ارتباط در پایگاه داده اکسس (Access)

ایجاد ارتباط بین جدول‌ها

من می‌خواهم دو جدول «مشخصات کارکنان» و «مشخصات پروژه» را که در آموزش قبل (طراحی جدول در اکسس) ایجاد کردم، از طریق کد پرسنلی به هم ارتباط دهم. برای ایجاد ارتباط بین جدول‌ها از صفحه اصلی پایگاه داده و از سربرگ  Database Tools روی Relationship کلیک کنید.

ایجاد ارتباط بین جدول ها در اکسس
ایجاد ارتباط بین جدول ها در اکسس (Access)

حالا پنجره‌ی Show Tables باز می‌شود، در این پنجره جدول‌هایی که می‌خواهید بین آنها ارتباط برقرار شود، انتخاب ‌کنید و سپس روی دکمه‌ٔ Add کلیک ‌کنید و پنجره را ببندید.

ایجاد ارتباط بین جدول ها در اکسس
انتخاب جدول‌ها برای ارتباط در اکسس (Access)

اکنون فیلدی از جدول اول می‌خواهید با جدول دوم ارتباط برقرار کند، درگ کرده و روی فیلد موردنظر در جدول دوم رها ‌کنید. پنجره‌ی Edit Relationship باز می‌شود و نام فیلدهای انتخابی از هر دو جدول دیده می‌شود. با انتخاب Create رابطه برقرار می‌شود.

ایجاد ارتباط بین جدول ها در اکسس
ایجاد ارتباط بین دو جدول در اکسس (Access)

ارتباط ایجاد شده را در تصویر زیر می‌بینید.

ایجاد ارتباط بین جدول ها در اکسس - آموزش Access

ویرایش ارتباط بین جدول‌ها

برای ویرایش ارتباط ۳ راه وجود دارد:

  1. روی خط ارتباطی بین دو جدول کلیک کنید و از سربرگ Design گزینه Edit Relationship را انتخاب کنید. پنجره مربوط به آن باز می‌شود.
  2. روی خط ارتباطی بین جدول‌ها دابل کلیک کنید. پنجره Edit Relationship باز می‌شود.
  3. روی خط ارتباطی بین جدول‌ها راست کلیک کنید. پنجره Edit Relationship باز می‌شود.

در بالای پنجره Edit Relationship دو لیست بازشو وجود دارد که امکان انتخاب جدول‌ها را به شما می‌دهد. برای اینکه رابطه چندگانه بین جدول‌ها برقرار کنید، می‌توانید در ردیف‌های بعدی این لیست‌های بازشو این کار را انجام دهید.

۳ گزینه در پایین این پنجره قرار دارد.

  1. Enforce referential integrity: با تیک‌دار کردن این گزینه می‌توانید به عنوان ضامن حفظ جامعیت ارجاعات در روابط استفاده کنید. اگر این گزینه را فعال کنید می‌بینید که خط ارتباطی ضخیم‌تر می‌شود و نوع رابطه نمایش داده می‌شود. (در دو تصویر پایین‌تر این حالت نمایش داده شده است.)
  2. Cascade update related fields: با تیک‌دار کردن این گزینه به روز رسانی خودکار فیلدها انجام می‌شود.
  3. Cascade Delete Related Records: با تیک‌دار کردن این گزینه، هنگامی که رکوردی از جدول حذف می‌شود، رکوردهای مرتبط با آن از جدول دوم نیز حذف می‌شود.
ویرایش ارتباط در اکسس

با کلیک روی دکمهٔ Join type (نوع اتصال) پنجرهٔ Join properties باز می‌شود.

تعیین نوع ارتباط بین جدول ها در اکسس

کاربرد Join type در پنجره Edit Relationship

بعضی اوقات در Access ، باید اطلاعات دو یا چند جدول از جدول‌های پایگاه داده‌های مختلف را مشاهده کنید. برای این کار، باید بین جدول‌ها ارتباط ایجاد کنید. یکی از قدرتمندترین امکانات اکسس پرس و جو (Query) است. با استفاده از پرس و جوها می‌توان داده‌ها را از منبعی استخراج و یکپارچه کرد. با استفاده از تعیین نوع اتصال می‌توان مشخص کرد کدام رکوردها در پرس و جو ظاهر شوند. با این کار می‌توانید داده های دقیقی که نیاز دارید، بیابید. این نکته را خاطر نشان می‌کنم که در این آموزش فقط به توضیح این مطلب می‌پردازم و در آموزش‌های بعدی که در مورد پرس و جوها خواهد بود به طور مفصل به مبحث پرس و جوها و نحوه ایجاد آنها می‌پردازم. حالا بیایید در این موضوع کمی عمیق تر شویم.

انواع اتصال در پایگاه داده

  • اتصال داخلی (An inner join)
  • اتصال خارجی   (An outer join)
  1. اتصال داخلی: با انتخاب گزینهٔ اول در پنجرهٔ Join properties فقط رکوردهایی در پرس و جو ظاهر می‌شوند که در هر دو جدول دارای مقادیر مطابق هستند. در اکسس این حالت به صورت پیش فرض فعال است.
  2. اتصال خارجی می‌تواند به صورت چپ یا راست باشد:
    1. اتصال خارجی سمت چپ: با انتخاب این گزینه پرس و جو شامل تمام رکوردهای جدول اول و فقط رکوردهایی از جدول دیگر که حاوی مقادیری است که در هر دو جدول یکسان است، می‌شود.
    2. اتصال خارجی سمت راست: با انتخاب گزینه سوم (برعکس گزینه دوم است) پرس و جو تمام رکوردهای جدول دوم و فقط آن دسته از رکوردهایی که با مقادیر جدول اول مطابقت دارند را شامل می‌شود.

نکته: در این حالت ، «چپ» و «راست» به موقعیت جداول در پنجرهٔ ویرایش ارتباط، و نه در پنجره Relationships اشاره دارند.

ارتباط جدول ها در اکسس
کاربرد Join type در پنجره Edit Relationship

ابزارهای سربرگ Relationship در اکسس

  1. برای پاک کردن کل صفحه به سربرگ Design بروید و روی Clear layout کلیک کنید.
  2. با کلیک روی Hide table جدول‌ها به طور موقت Hide یا مخفی می‌شوند.
  3. اگر یک جدول وارد صفحه کنید، سپس روی Direct Relationship کلیک کنید روابطی که بین این جدول و سایر جدول‌ها وجود دارد، نمایش داده می‌شود.
  4. برای مشاهده تمام روابط تعریف شده در پایگاه داده گزینهٔ All Relationship را انتخاب کنید.
ارتباط جدول ها در اکسس
سربرگ Relationship در اکسس (Access)

حذف ارتباط بین جدول‌ها در اکسس

برای حذف یک ارتباط روی آن کلیک کنید و دکمهٔ Delete را بزنید پیغامی ظاهر می‌شود و از شما می‌پرسد که آیا رابطه انتخاب شده حذف شود یا خیر؟ روی Yes کلیک کنید.

حذف ارتباط بین جدول ها در اکسس  Access

روش دیگر حذف ارتباط این است که روی ارتباط کلیک راست کنید و سپس روی Delete کلیک کنید.

حذف ارتباط بین جدول ها در اکسس
حذف ارتباط بین جدول ها در اکسس (Access)

جمع‌بندی

در این آموزش با انواع ارتباط بین جدول‌ها آشنا شدید. اکسس یک بانک اطلاعاتی رابطه‌ای است و از طرق ایجاد ارتباط بین جدول‌ها می توان از بانک اطلاعاتی استفاده بهینه کرد. پس بهتر است بین جدول‌ها در بانک اطلاعاتی ارتباط ایجاد کنید و از امتیازات ایجاد ارتباط بین جدول‌ها بهره ببرید.

نرم‌افزار خوندم و عاشق نویسندگی و تولید محتوا هستم. دوست دارم آموخته‌هام رو اینجا با شما به اشتراک بذارم.

دیدگاه‌ها (63)

    • سرکار خانم زارعی ممنون از توضیح کامل وروان . میتونم برای تکمیل یک برنامه از شما کمک بگیرم لطفاً جواب روی ایمللم بدهید

    • سلام خسته نباشید
      یه پروژه اکسس هست می‌خوام از یه جدول که یه فبلدش کلید اصلیه و از همون فیلد کلید اصلی برا دو تا جدول خروجی بگیرم از یه فیلد کلید اصلی این کار انجام میشه اما موقع دیدن زیر مجموعه های کلید اصلی سوال می‌پرسه که کدوم جدول را به عنوان کلید خارجی و زیر مجموعه انتخاب کنم آیا راهی هست که این مشکلات رفع کرد ممنون میشم پاسخ بدین.

    • من میخوام یگ کاربرگ جامع داشته باشم که حاوی رکوردهای از محصولات مختلف باشه
      از طرفی هم یه کاربرگ خالی داشته باشم که وقتی کد یک محصول از محصولات کاربرگ جامع را وارد میکنم، بصورت اتومات بقیه اطلاعات اون محصول بیاد و داخل فیلدهای مربوطه بشینه
      ممنون میشم اگه راهکار و فرمولش رو بهم بگید

  1. سلام سرکار خانم زارعی . اگر ارتباط جداول در پایگاه اکسس برقرار شد برای استفاده و ارتباط دربیسیک ۶ ارتباطشان پایدار میمانند یا ازبین میروند

      • سلام. هدف از ایجاد ارتباط این است که از طریق ارتباط بین جدول‌ها می‌‌توانید، گزارش‌ها یا پرس و جوهایی ایجاد کنید که روی چندین جدول کار کنند. اشتباهات در ورود داده‌‌ها کاهش می‌یابد.بازیابی داده‌ها به سرعت انجام می‌شود. نه اینکه بخواهید ارتباط دو جدول رو در یک فرم نمایش بدین.

  2. یه سوال دارم

    چندتا جدول ایجاد کردم و بهشون ارتباط دادم

    و یک فرم درست کردم برای این جداول
    حالا میخوام اطلاعات وارد کنم
    ولی نمیشه ، قبول نمیکنه

  3. سلام وقتتون بخیر
    ی سوال داشتم.
    وقتی ارتباط یک به چند برقرار میشه و علام مثبت کنار فیلدها که توی جدول اصلی نشون داده میشه رو میزنم، اکسس سوال میکنه که کدوم جدول رو زیر جدول اصلی نمایش بدم و هر کدوم رو انتخاب کنیم به صورت پیش فرض دیگه روی اون انتخاب باقی میمونه. و نمیشه بقیه جدول ها رو با زدن مثبت کنار فیلد مشاهده کرد. راهی برای بازشدن همه جدول ها یا حداقل پرسش برای هربار باز کردن جدول وجود داره؟

    • سلام.ضمن تشکر از خیلی ممنون از توضیحات .جدولی تهیه شده که با ورود اطلاعات عددی خودش محاسبات رو انجام میده .و عدد اصلی رو محاسبه می‌کنه.چطور میتونیم به داده های جدول رو دسترسی داشته باشیم .و بنا به لزوم تغییرات .تغییر لازم رو بدیم.؟

  4. من این سوالو دارم
    در جدول های اکسس(پدر و فرزند) کنار هر فیلد یک + میاد که نشون میده اون پدر چند فرزند داره؟ و همچنین + کنار فیلدهای فرزند نشون میده که فرزند مال کدوم پدر هست؟ حالا نمیدونم چی رو تنظیم کنم که اون + کنار فیلدهای فرزند قرار بگیره
    ممنون میشم بهم کمک کنید.

  5. باسلام واحترام
    بنده در اکسس بیش از۲ جدول دارم که از نظر ساختار باهم مشترک و بایستی درقالب یک جدول باهم ترکیب بشوند.چطور باید این کار رو انجام بدم.
    همچنین یکی از جدولهام داری ۲ ستون کد قدیم و جدید است که درجدول دوم در یک ستون کد باید جستجو و اطلاعات مشترک با کدقدیم و جدید استخراج بشه.چطور ارتباط بین ۲ستون یک جدول با یک ستون جدول دوم رو ایجاد کنم.
    از زحمات شما سپاسگزارم.

  6. سوالی داشتم . چگونه می توان با زدن اطلاعات یک فیلد بقسه هم اتوماتیک نمایش داده شود

  7. باسلام واحترام
    بنده یه جدول دارم که یک ستون کدجدید و یک ستون کدقدیم داره.این ۲ستون با ید به یک ستون جدول دوم که کدهای قدیم وجدید در آن قرار داره مرتبط بشه.
    لطفاً بفرمایید چطور میشه این کار رو انجام داد که نتیجه بده
    سپاسگزارم

  8. سلام و وقت بخیر
    اولا تشکر میکنم از مطالبتون بعد اینکه یک سوالی داشتم در مورد اینکه وقتی داخل تیبلمون اطلاعاتی وارد میکنیم و براش فرم طراحی میکنیم چکار کنیم که داخل فرم وقتی کد فیلد کلید اصلی که قبلا اطلاعاتش وارد شده رو میزنیم اطلاعات بقیه فیلدها اتوماتیک نمایش داده بشن ؟ ممنونم

      • ممنون از پاسخگوییتون . ببینید منظورم این هست که مثلا بعد از انتخاب کد مشتری بقیه اطلاعات مشتری در فیلدهای دیگه خودش ظاهر بشه . ممنونم

  9. سلام خسته نباشید
    سئوال داشتم : دو تا جدول داریم تو یکی از جدول ها اطلاعات دانشجوئی( نام و نام خانوادگی و شماره دانشجوئی و …) و تو یکی از جدول ها اطلاعات اساتید راهنما و مشاور( شماره موبایل و شماره حساب و کد استادی و …) حالا می خواهیم بین این دو جدول ارتباط برقرار کنیم به این صورت که مثلا فلان دانشجو فلان استاد را به عنوان راهنما یا مشاور انتخاب کند و بعد از انتخاب استاد، اطلاعات استاد مثل شماره تماس و حساب در جدول نمایش داده شود و امکان صدور گواهی کارکرد برای استاد( تعداد پایان نامه و ….) فراهم شود. ممنون میشوم اگر راهنمائی بفرمائید.

    • سلام. سلامت باشید.
      خوب باید یک فیلد مشترک در دو جدول داشته باشین که به هم ارتباط بدین مثلا به نظرم کد پایان نامه یا یک همچین چیزی. بعد با توجه به نیازتون پرس و جو تهیه کنین. برای تسلط کامل به موضوع، آموزش های مربوط به اکسس رو که در سایت هست، مطالعه کنین. ۸ آموزش کامل و جامع همراه با تصویر برای اکسس در سایت قرار داده شده.

  10. با سلام ضمن عرض خسته نباشید بنده چجوری میتونم سوالات خودم را اعلام وپاسخ در یافت کنم؟
    با تشکر

  11. سلام خسته نباشید من میخواستم بدونم چه جوری میتونم به این insert subdatasheet بخش دسترسی پیدا کنم

    • ُسلام. سلامت باشید.

      مثلا فرض کنین دو تا table دارین یکی مشتریان و یکی فروش.میخواین مشتریان و فروش رو به هم ربط بدین.میرین توی table مشتریان و اونو باز میکنین.بعد از گزینه insert گزینه subdatasheet رو انتخاب میکنید.حالا باید تیبل فروش رو انتخاب کنید.و اون پایینش مثلا فیلد id رو انتخاب میکنید.

  12. سلام وقت بخیر
    سوالی داشتم
    از طریق لوک آپ ویزارد دو فیلد از دو جدول را به هم مرتبط کردم به عنوان مثال جدول شماره یک دارای ۴ فیلد است و جدول شماره دو دارای ۳ فیلد است فیلد شماره یک و سه از جدول دو را به فیلد شماره یک و سه از جدول یک از طریق ویزارد لوک آپ مرتبط کردم
    حال می خواهم فقط فیلد شماره یک که از دو جدول به هم مرتبط شده اند را حذف نمایم چگونه عمل کنم؟
    با تشکر فراوان

  13. بسیار عالی .ممنونم بخاطر توضیحاتتون .من روی یک پروژه اموزشی دارم کار میکنم .اگر امکان دارد از طریق ایمیل سوالامو از شما بپرسم

    • خواهش میکنم. با عرض پوزش از جنابعالی در حال حاضر پروژه انجام نمی دهیم اگر تمایل دارید می توانید سوالات خود را در بخش کامنت ها مطرح کنید. موفق باشید.

  14. سلام و خسته نباشید با تشکر از متن
    سوال جدول اول مشخصات اهداف بلند مدت و در جدول دوم فعالیت هایی اجرایی تحقق اهداف قرار دارد ، ستونی در جدول دوم (فعالیت هایی اجرایی ) قرار دارد که با هدف مد نظر در جدول اول در ارتباط است . مشکل اینجاست برخی از فعالیت های اجرایی چندین هدف را دنبال میکنند ، چطور میشه بدون تکرار کردن فعالیت هایی اجرایی(حفظ یکتایی)هدف های چندگانه را ارتباط داد؟

  15. با سلام ، من یه سوال دارم در رابطه با همین آموزش ، با ایجاد ارتباط چه اتفاقی می افته ؟ خب من همین ارتباط رو ایجاد می کنم اما وقتی که مثلا کد پرسنلی رو توی جدول اصلی تغییر می دم توی جدول فرعی همون فیلد کد پرسنلی هیچ چیزی تایپ نمی شه ( یعنی با ایجاد ارتباط چیزی رو که توی جدول اصلی تایپ می کنم توی جدول دیگه همون تایپ نشده توی همون فیلد ) یا شاید هم من اشتباه متوجه شدم و اگر این طوره پس رابطه به چه دردی می خوره به هر حال من باید خودم تمام اطلاعات مربوط به فیلدهای متفاوت و یکسان رو تایپ کنم … ممنون می شم راهنمایی کنید برای امور شغلی لازم دارم .

    • و یه سوال دیگه وقتی که گزینه Enforce referential integrity و بعد گزینه Cascade update related fields رو فعال می کنم و روی دکه Create کلیک می کنم خطا می ده و اجازه ایجاد ارتباط رو نمی ده و می گه شخصی داره با یکی از جدول ها کار می کنه .. چطور باید این مشکل رو رفع کرد ؟

  16. سلام در خصوص ارتباط ۲جدول اگر در جدول اول یک نام کالا داشته باشبم و در جدول دوم اطلاعاتی در خصوص اون کالا وجود نداشته باشه اگر بخایم سیستم به جای پیغام num# عدد صفر رو‌نمایش بده از چه فرمولی باید استفاده کنیم ممنون میشم کمکم کنید

  17. سلام.چطور میشه ارتباط بین یک جدول با جدول دیگه رو ۱ به چند کنیم؟یعنی از حالت ۱ به ۱ خارج بشه

  18. سلام وقت بخیر
    چطور میشه درجداول با وارد کرد مثلا کد پرسنلی بقیه اطلاعات فرد به طور خودکار در جدول بشینه
    ممنون

  19. سلام
    چرا من برای برقراری ارتباط بین جداول هر وقت اون سه تیک رو می زنم خطا میده
    خطاش هم اینه که جدول در اختیار یک فرایند یا مرد هستش و باید منتظر بمونید تا کارش تموم شه یه چیزی تو این مایه هاست
    ممنون میشم کمکم کنید

  20. سلام روزتان بخیر
    سوالی داشتم. در اکسس وقتی بین دو جدول ارتباط برقرار کرده ام که ارتباطشان یک به یک است، اما یک به چند نمایش می دهد باید چکار کنم؟؟

  21. سلام با تشکر از محتواتون
    من دوتا جدول دارم
    در جدول اول بعنوان مثال دو فیلد A و B را با هم بعنوان کلید اصلی انتخاب کردم
    در جدول دوم نیز فیلدهای A و B را دارم
    وقتی می خوام بین این دو جدول ارتباط بزنم باید چکار کنم

  22. سلام من رابطه دو فیلد را ایجاد کردم وبعد یک ردیف داده وارد کردم. سپس رابطه ها را حذف کردم ولیکن هنور رابطه را در جدول نشان میدهد!

  23. سلام من شیش تا جدول درست کردم میخوام راه ارتباط بینشون درست کنم اول هر جدول زده iD و کلید بغلش اگ بخوام درستش کنم چجوریه؟و اینکه میشه از ی جدول ک مثلا کد استاد اون رو وصل کنم.ب سه تا از جدول دیگ ک اون هاهم کد استاد داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *