تابع IF در اکسل

آموزش تابع IF در اکسل – تعیین شرط

تابع IF یکی از محبوب‌ترین تابع‌های موجود در اکسل است. این تابع در دسته توابع منطقی (Logical) قرار دارد و برای تعیین شرط استفاده می‌شود. تابع IF در اکسل یک شرط را بررسی می‌کند و در صورت درست بودن شرط، یک مقدار و در صورت عدم تحقق شرط، مقدار دیگری را به شما نشان دهد. در این آموزش قصد داریم ساختار و کاربردهای متداول تابع IF در اکسل را توضیح دهیم.

ساختار تابع IF در اکسل

ساختار تابع IF در اکسل شامل ۳ آرگومان است. آرگومان اول ضروری و دو آرگومان دیگر اختیاری هستند.

IF(logical_test, [value_if_true], [value_if_false])
  1. logical_test: یک عبارت یا مقدار منطقی است که می‌تواند درست یا غلط باشد. در این قسمت می‌توانید عدد، متن، تاریخ و عملگرهای منطقی را قرار دهید.
  2. value_if_true: مقدار یا عبارتی که هنگام برقرار بودن شرط، نمایش داده می‌شود.
  3. value_if_false: مقدار یا عبارتی که هنگام برقرار نبودن شرط، نمایش داده می‌شود.

مثال ۱: استفاده از عملگرها در تابع IF

فرض کنید استاد دانشگاه هستید و از دانشجویان آزمونی گرفته‌اید. می‌خواهید جلوی نمره هر کدام از دانشجویان مشخص کنید که چه کسانی “قبول” و چه کسانی “مردود” شده‌اند. ابتدا مطابق تصویر زیر یک لیست از نمرات دانشجویان در اکسل تهیه کنید. من ۳ ستون در نظر گرفته‌ام. در یک ستون نام و نام خانوادگی دانشجویان و در ستون دوم نمرات آنها را قرار داده‌ام. حالا در ستون سوم می‌خواهم نتیجه را محاسبه ‌کنم.

تابع IF در اکسل

ابتدا در سلول C2 (که همان سلول نتیجه است) کلیک کنید. در نوار فرمول نرم‌افزار اکسل روی Fx کلیک کنید. (یا اینکه کلیدهای Shift+F3 را فشار دهید.)

تایع Right در اکسل

پنجره Insert Function باز می‌شود. از دسته توابع منطقی (Logical) تابع IF را پیدا کنید و روی OK کلیک کنید.

تابع IF در اکسلپنجره Function Arguments باز می‌شود.  فرمول موجود در سلول C2 می‌گوید: اگر B2>=50، کلمه “قبول” را نمایش بده، در غیر این صورت کلمه “مردود” را نمایش بده. در نهایت روی OK کلیک می‌کنم.

تابع IF در اکسل

اعمال فرمول به چند سلول به صورت خودکار

برای اینکه نتیجه تابع IF را به بقیه سلول‌های نتیجه یعنی C3 تا C7 اعمال کنید، مکان‌نما را به گوشه سلول C2 ببرید. مکان‌نما به شکل علامت بعلاوه (+) در می‌آید. حالا آن را به سمت پایین بکشید تا فرمول به صورت خودکار به سلول‌های C3 تا C7 اعمال شود.

تابع IF در اکسل

مثال ۲: استفاده از متن در تابع IF

فرض کنید انباردار یک لوازم کامپیوتری هستید و می‌خواهید اقلامی که تحویل داده‌ شده‌اند، مشخص کنید. ابتدا یک لیست از اقلام تهیه کنید و سپس تابع IF را فراخوانی کنید. در کادر Logical_test “تحویل داده شد” B2= را تایپ کنید. سپس در کادر value_if_true “بله” را تایپ کنید و در کادر value_if_false “خیر” را تایپ کنید. در نهایت روی OK کلیک کنید.

تابع IF در اکسلبرای اعمال نتیجه تابع IF به سلول‌های دیگر از روشی که در بالا، قسمت «اعمال فرمول به چند سلول به صورت خودکار» گفته شد، استفاده کنید.

مواردی که باید درباره تابع IF به خاطر بسپارید!

اگرچه آرگومان دوم و سوم تابع IF اختیاری هستند، اما اگر آنها را به درستی تعیین نکنید، فرمول شما نتایج درستی را نشان نمی‌دهد.

اگر مقدار value_if_true حذف شود

  • اگر مقدار value_if_true در تابع IF حذف شود (هم ” ” و هم عبارت داخل آن)، در این حالت تابع IF نتیجه صفر (۰) را نمایش می‌دهد.
=IF(B2>=50,,"مردود")
  • اگر مقدار value_if_true در تابع IF حذف شود (فقط عبارت داخل ” “)، در این حالت تابع IF نتیجه‌ای را نمایش نمی‌دهد.
=IF(B2>=50,"","مردود")

اگر مقدار value_if_false حذف شود

  • گر مقدار value_if_false حذف شود و شرط برقرار نباشد، تابع IF عبارت FALSE را نمایش می‌دهد.
=IF(B2>=50,"قبول")
  • اگر علامت کاما پس از قسمت Value_if_true قرار داده شود، ولی مقدار قسمت  value_if_false حذف شود، تابع IF نتیجه صفر را نمایش می‌دهد.
=IF(B2>=50,"قبول",)
  • اگر مقدار قسمت Value_if_false حذف شود. تابع IF نتیجه‌ای نمایش داده نمی‌شود.
=IF(B2>=50,"قبول","")

نکته: اگر می‌خواهید از  “TRUE” و “FALSE” در کادرهای value_if_true و value_if_false استفاده کنید، نیاز نیست آنها را در ” ” محصور کنید. ولی اگر از مقادیر متنی دیگری استفاده می‌کنید، مانند مثال ما که از کلمات “قبول” و “مردود” استفاده کرده‌ایم، باید متن را در ” ” قرار دهید.

نکته: می‌توانید در آرگومان‌های تابع IF به جای متن و عدد، از توابع دیگر هم استفاده کنید. مثلا اگر شرط درست بود، جمع دو سلول خاص را به عنوان خروجی برگرداند. پس به راحتی می‌توانید از تابع SUM یا هر تابع دیگری استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این آموزش تابع IF در اکسل را معرفی کردیم و برخی نکات مربوط به آن را توضیح دادیم. امیدوارم این آموزش هم برای مبتدیان و هم برای کاربران با تجربه اکسل مفید باشد.

 

نرم‌افزار خوندم و عاشق نویسندگی و تولید محتوا هستم. دوست دارم آموخته‌هام رو اینجا با شما به اشتراک بذارم.

دیدگاه‌ها (10)

  1. سلام
    ممنون از مطالب دقیق و گویای شما لطفا بفرمایید ممکنه چند شرط ودو جواب در یک ستون انجام داد .
    IF(BW11=”۲″;IF(BV11=”۲″;IF(BU11=”۲″;IF(BT11=”۱″;”خرید”))))
    =IF(BW11=”۱″;IF(BV11=”۱″;IF(BU11=”۲″;IF(BT11=”۲″;”فروش”))))
    این دو را باهم ادقام کنم

    ممنون میشم
    =IF(AND(BW11=”1″;BV11=”1″;BU11=”2″;BT11=”2″);”فروش”;IF(AND(BW11=”2″;BV11=”2″;BU11=”2″;BT11=”1″);”خرید”;۰)) این مشگل داره ؟ باتشکر

  2. با سلام.
    ایا میشود از تابع IF برای یک بازه عددی استفاده کرد؟؟
    مثلا دانش اموزانی دارم که قراره از ۳ نمره داده بشوند ولی امتحان از ۳۰ نمره بوده، میخوام بازه ۲۷ تا ۳۰، نمره ۳ و ۲۴ تا ۲۶، نمره ۲٫۵ و …. بگیرند. ممنون میشم راهنمایی کنید از چه فرمولی باید استفاده بکنم.

  3. ضمن سلام و خسته نباشید.یه سوال داشتم من میخوام مبلغ حق بیمه تسهیلات رو برای افراد حساب کنم.به این صورت که اگه بازه سنی افراد بین ۱۸تا ۶۹ سال باشه مبلغ حق بیمه بشود سه هزارم مبلغ کل تسهیلات،که تا اینجا مشکلی ندارم ولی مشکلم ازاینجا شروع میشه که اگه سن افراد بین ۶۹ تا ۷۹ سال باشد،در صورتی که افراد مبلغ تسهیلاتشون زیر ۳۰۰ میلیون ریال باشه ، حق بیمه میشه دو درصد مبلغ تسهیلات و اگه مبلغ تسهیلات بیشتر از ۳۰۰ میلیون ریال باشه ،حق بیمه تا سقف ۳۰۰ میلیون دودرصدتسهیلات و الباقی ۴درصد تسهیلات که بیشتر از ۳۰۰میلیون ریال هست.حالا میخوام ببینم با if تو درتو میشه این فرمول رو نوشت یا باید از تابع دیگری استفاده کرد.باتشکر

  4. سلام
    یه ستون دارم بعضی وقتا منفی میشه بعضی وقتا مثبت یعنی بالای صفر و زیر صفر
    میخام جلوش یه ستون اضافه کنم وقتی بالای صفر شد اتوماتیک بنویسه بستانکار وقتی زیر صفر شد بنویسه بدهکار
    لطفا فرمولشو کامل برام بنویسن ممنون میشم من هرکاریش کردم نتونستم
    الان چند روزه آویزون این هستم

  5. سلام خانم زارعی
    من حسابدارم میخوام با اکسل دفتر روزنامه ودفتر کل بنویسم لازمه اقلام دفتر روزنامه رو مثلا وجوه نقدرو که با موارد دیگه مثل هزینه وفروش و… که تو شیت ۱ هست رو جدا کنم مثلا وجوه نقد رو با مبلغش ببرم شیت ۲
    باید چیکار کنم باتشکر

  6. سلام خدمت شما روزتون بخییر من یک سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید هزینه اش هر چقدر شد پرداخت میکنم من یک جدول دارم دارای ۳ ستون میباشد در ستون اول نام انواع قرص و کپسول می باشد نام قرصهای و کپسولها با هم تفاوت دارد میخوام فرمول بنویسم اگر مثلا قرص آکاربوز وقرص استامینوفن و قرص متفورمن یا غیره بود ستون ۲ را در ستون ۳ ضرب کنه اگر کپسولها بود صفر نشون بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *