تابع AVERAGEA در اکسل

آموزش تابع AVERAGEA در اکسل – میانگین سلول‌های حاوی داده

تابع AVERAGEA از اعضای خانواده توابع آماری (Statistical) است. عملکرد تابع AVERAGEA در اکسل مشابه تابع میانگین AVERAGE است. یعنی اعداد را با هم جمع می‌کند و سپس حاصل جمع آنها را بر تعداد اعداد تقسیم می‌کند؛ با این تفاوت که تابع AVERAGEA مقادیر متنی را هم پردازش می‌کند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید خوب این یعنی چه؟ پاسخ شما در این مقاله داده شده است. پس با ما همراه باشید.

ساختار تابع AVERAGEA در اکسل

همانطور که گفته شد، تابع AVERAGEA انواع مقادیر مختلف مانند عدد، رشته‌های متن و مقادیر منطقی TRUE و FALSE را پردازش هم می‌کند.

AVERAGEA(value1, [value2], ...)
  • Value1 : مقدار اول برای تعیین میانگین
  • Value2: مقدار دوم برای تعیین میانگین

نکته: آرگومان اول ضروری و آرگومان‌های دوم تا ۲۵۵ اختیاری است.

مثال؛ کاربرد تابع AVERAGEA در اکسل

فرامرز ۵ دسته داده دارد و می‌خواهد میانگین هر دسته را محاسبه کند. خوب شاید بگویید اینکه مشخص است باید از تابع AVERAGE استفاده کند. اما مساله اینجاست که داده‌های فرامرز علاوه بر اعداد شامل مقادیر TRUE و FALSE است و می‌خواهد این مقادیر هم در میانگین محاسبه شود. همانطور که می‌دانید تابع AVERAGE مقادیر TRUE و FALSE را نادیده می‌گیرد و آنها را در میانگین محاسبه نمی‌کند.

پس باید چکار کرد؟ راه حل استفاده از یکی دیگر از اعضای خانواده توابع آماری یعنی AVERAGEA است! تابع AVERAGEA مقادیر TRUE و FALSE را هم پردازش می‌کند و برای TRUE مقدار ۱ و برای FALSE مقدار ۰ را برمی‌گرداند.

تابع AVERAGEA در اکسل

مقایسه تابع AVERAGE و AVERAGEA

در جدول زیر مقایسه بین تابع AVERAGE و AVERAGEA را انجام داده‌ام.

تابع AVERAGEA در اکسل

در تصویر زیر این موارد خاص را نمایش داده‌‌ام و خروجی را که تابع AVERAGE و AVERAGEA برمی‌گرداند، نشان داده‌ام.

تابع AVERAGEA در اکسل

پس اگر می‌خواهید عملگرهای منطقی، متن، مقادیر TRUE و FALSE در میانگین محاسبه نشود، از تابع AVERAGE استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این آموزش تابع AVERAGEA و نکات مربوط به آن را توضیح دادیم. همانطور که دیدید اکسل فکر همه موارد را کرده است! می‌توانید برای حل مسائل مختلف از کتابخانه توابع مختلف آن استفاده کنید.

نرم‌افزار خوندم و عاشق نویسندگی و تولید محتوا هستم. دوست دارم آموخته‌هام رو اینجا با شما به اشتراک بذارم.

دیدگاه‌ها (3)

  1. سلام من داده هایی را در ۱۰۰ سلول G2 تا g100 که البته به مرور این سلول ها پر میشن میخوام همراه با پر شدن میانگین را هم برام با فرمول حساب کنه و سلول های #DIV/0! را محاسبه نکنه. فرمولش چیه؟
    ضمنا راهی هست از #DIV/0! رهایی پیدا کنیم؟
    متشکرم

    • سلام. خطا رو رفع کنین تا دیگه واسه محاسبه میانیگین به مشکل بر نخورین. برای رفع خطا به مطالب مرتبط با رفع خطاها در اکسل در گوگل مراجعه کنید.

  2. سلام
    اگه بخواهیم میانگین چند سلول را بگیریم که فقط عدد داخل ان باشد و خانه هایی که صفر است را محاسبه نکندو بعد میانگین را تقسیم بر تعدا خانه ای که اعداد بزرگتر از صفر دارد تقسیم کنیم فرمول آن چگونه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *