تایع SEARCH در اکسل

آموزش تابع SEARCH در اکسل – جستجوی موقعیت کاراکترها

تابع SEARCH در اکسل در دسته توابع متنی (Text) قرار دارد. این تابع به شما کمک می‌کند تا موقعیت کاراکترها را در یک رشته پیدا کنید. عملکرد تابع SEARCH مشابه تابع FIND است؛ البته با کمی تفاوت! این توابع از پتانسیل‌های قدرتمندی برخوردار هستند. نکته مهم در افزایش قدرت توابع SEARCH و FIND در توانایی شما برای تفکر تحلیلی نهفته است. این موضوع ارتباط زیادی با افزایش دانش شما در مورد سایر توابع اکسل دارد. در انتهای این آموزش تفاوت‌های این دو تابع را بیان می‌کنیم.

نکته مهم: اگر شما نیاز دارید کاراکتری را در یک عبارت جستجو و سپس رشته‌ای را استخراج کنید، توابع FIND و SEARCH به تنهایی کارآمد نیستند! برای این کار باید از ترکیب آنها با دیگر توابع متنی مانند MID ، LEFT ، RIGHT و LEN استفاده کنید.

ساختار تابع SEARCH در اکسل

ساختار تابع SEARCH به شکل زیر است:

SEARCH (find_text, within_text, [start_num])
  1. Find_text: کاراکتری که می‌خواهید موقعیت آن را در رشته پیدا کنید، در این قسمت قرار ‌دهید.
  2. Within_text: متن (رشته‌ای) که می‌خواهید موقعیت کاراکتر موردنظر را در آن پیدا کنید، در این قسمت قرار دهید.
  3. Start_num: نقطه شروع جستجوی کاراکتر موردنظر را در این قسمت تعیین کنید. این آرگومان اختیاری است. اگر مقداری در این قسمت تایپ کنید، تابع SEARCH شروع به جستجوی رشته از سمت چپ تا انتهای آن می‌کند.

نکته: دو آرگومان اول ضروری هستند و آرگومان سوم اختیاری است.

بیایید ببینیم این تابع چگونه کار می‌کند.

مثال ۱: عملکرد تابع SEARCH در اکسل

فرض کنید یک لیست از شماره تلفن‌های مشتریان را در یک فایل اکسل وارد کرده‌اید. هر سلول در این لیست شامل موارد زیر است:

  • شماره تلفن ثابت با کد یا بدون کد
  • شماره فاکس

شما اطمینان دارید که شماره تلفن‌های ثابت در هر سلول قبل از کاراکتر “/” درج شده‌اند. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید کاراکتر “/” همیشه در یک موقعیت قرار ندارد (به دلیل اینکه بعضی شماره‌های ثابت با کد و بعضی بدون کد درج شده‌اند.) حالا شما می‌خواهید شماره تلفن‌های ثابت را استخراج کنید.

روش کار ما به این صورت است که ابتدا با استفاده از تابع Search  موقعیت کاراکتر “/” را در رشته پیدا می‌کنیم. سپس با کمک تابع LEFT تمام کاراکترهای سمت چپ کاراکتر “/” (شماره تلفن‌های ثابت) را استخراج می‌کنیم.

تایع SEARCH در اکسلابتدا روی سلول نتیجه (B2) کلیک کنید. سپس در نوار فرمول نرم‌افزار روی Fx کلیک کنید. (یا اینکه کلیدهای Shift+F3 را فشار دهید.)

تایع SEARCH در اکسل

پنجره Insert Function باز می‌شود. از دسته توابع متنی (TEXT) تابع SEARCH را پیدا کنید و روی OK کلیک کنید.

تایع SEARCH در اکسل

پنجره Function Arguments باز می‌شود. در کادر Find_text کاراکتر موردنظر که در این مثال “/” است را تایپ ‌کنید. سپس در کادر Within_text کلیک کرده و سلول‌ A2 را انتخاب کنید. روی OK کلیک کنید.

تایع SEARCH در اکسل

برای اعمال فرمول به بقیه سلول‌ها به گوشه سلول B2 بروید. وقتی نشانگر ماوس به شکل علامت بعلاوه (+) درآمد، ماوس را به سمت پایین بکشید.

تایع SEARCH در اکسل

در تصویر زیر نتیجه را مشاهده کنید.

تایع SEARCH در اکسل

استخراج شماره تلفن به کمک تابع LEFT

حالا می‌خواهید شماره تلفن‌های ثابت که با کد و یا بدون کد درج شده‌اند، استخراج کنید. برای این کار از تابع LEFT استفاده ‌کنید. فرمول زیر را در سلول نتیجه (C2) تایپ کنید.

LEFT(A2,B2-1)

تایع SEARCH در اکسل

برای اعمال فرمول به سلول‌های دیگر مانند مرحله قبل عمل کنید. نتیجه را در تصویر زیر ببینید.

تایع SEARCH در اکسل

استفاده از فرمول ترکیبی دو تابع SEARCH و LEFT

با استفاده از ترکیب دو تابع SEARCH و LEFT هم می‌توانید به نتیجه مثال قبل برسید. برای این کار فرمول زیر را در سلول نتیجه (C3) تایپ کنید.

LEFT(A2,SEARCH(“/”,A2)-1)

تایع SEARCH در اکسل

تفاوت‌های توابع SEARCH و FIND در اکسل

همانطور که گفتیم عملکرد تابع FIND مشابه تابع SEARCH است. هر دوی این توابع به شما کمک می‌کنبد تا موقعیت کاراکترها را در یک رشته پیدا کنید.

تفاوت تابع Find و تابع Search در اکسل

  • تابع  FIND به بزرگی و کوچکی حروف حساس است. مثلا اگر از تابع FIND برای بدست آوردن موقعیت یک حرف مثل “F” در یک رشته استفاده کنید، “F” بزرگ و “f” کوچک دارای معانی مختلفی هستند. ولی تابع SEARCH  به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست.  این تفاوت را در قالب یک مثال در تصویر زیر می‌بینید. می‌خواهیم موقعیت رشته “fax” را پیدا کنیم. یک بار با استفاده از تابع SEARCH و یک بار با استفاده از تابع FIND این کار را انجام داده‌ایم. نتایج به دست آمده را در تصویر زیر هایلایت کرده‌ام. همانطور که می‌بینید تابع SEARCH موقعیت درست رشته را برمی‌گرداند و تابع FIND خطای #VALUE! را برمی‌گرداند.

تفاوت تابع Find و تابع Search در اکسل

  • تابع FIND امکان استفاده از کاراکترهای Wildcard را نمی‌دهد. ولی تابع SEARCH امکان استفاده از کاراکترهای Wildcard را می‌دهد. این تفاوت را در قالب یک مثال در تصویر زیر می‌بینید. می‌خواهیم موقعیت رشته “F*” را پیدا کنیم. یک بار با استفاده از تابع SEARCH و یک بار با استفاده از تابع FIND این کار را انجام داده‌ایم. نتایج به دست آمده را در تصویر زیر هایلایت کرده‌ام. همانطور که می‌بینید تابع SEARCH موقعیت درست رشته را برمی‌گرداند و تابع FIND خطای #VALUE! را برمی‌گرداند.

تفاوت تابع Find و تابع Search در اکسلجمع‌بندی

در این آموزش تابع SEARCH را توضیح دادیم. توجه داشته باشید که از هر دو تابع SEARCH و FIND برای جستجوی موقعیت کاراکترها در یک رشته استفاده می‌شود. در آموزش بعدی به آموزش تابع FIND به طور مفصل می‌پردازیم.

مدیر سایت؛ عاشق نوشتن، خلق محتوا و کمک به دیگران هستم. من و همکارانم در سایت پویان به شما کمک می‌کنیم که به یک حرفه‌ای تبدیل شوید! اگر به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنم صفحۀ اینستاگرام و کانال یوتیوب ما رو هم دنبال کنید :)

دیدگاه‌ها (4)

  1. سلام
    من یه فایل در اکسل ایجاد کرده ام برای پارکینگ حال میخواستم مثلا شماره ماشین را جستجو کنم که مثلا همان ماشین در کدام ردیف هست یا اصلا ان شماره ماشین موجود هست یا نه

    • سلام
      تابع search برای جستجوی موقعیت کاراکترهاست.
      شما برای جستجوی یک رشته در ستون باید از تابع VLOOKUP استفاده کنید. مثلا در یک ستون شماره پلاک ماشین ها رو تایپ کنید و در ستون دیگر شماره ردیف. مثلا من در یک ستون شماره ماشین ها رو در سلول های A2:A4 تایپ کردم و در ستون دیگر شماره ردیف آنها رو در سلول های B2:B4 قرار دادم و شماره ماشین موردنظرم رو در سلول C1 نوشتم. فرمول به این صورت است:
      (VLOOKUP(C1,A2:B4,2=
      برای یادگیری بهتر و بیشتر عملکرد این تابع آموزش تابع VLOOKUP در اکسل – جستجوی یک مقدار در ستون را مطالعه بفرمایید . موفق باشید.
      آموزش تابع VLOOKUP در اکسل – جستجوی یک مقدار در ستون

    • ممنونم. هدف تیم پویان همیشه همین هست که مطالب رو چه متنی و چه ویدئویی با بیان و قلمی ساده و روان و در عین حال دقیق آماده کنه و در اختیار مخاطبان قرار بده. سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *