تابع MIN در اکسل

آموزش تابع MIN در اکسل – محاسبه کوچک‌ترین مقدار

تابع MIN در اکسل کوچک‌ترین مقدار را در طیف وسیعی از مقادیر عددی محاسبه می‌کند. این تابع در دسته توابع آماری (Statistical) قرار دارد. عملکرد این تابع دقیقا مشابه تابع MAX است که بزرگ‌ترین مقدار را محاسبه می‌کند. اگر می‌خواهید کوچک‌ترین مقدار را بر اساس یک شرط محاسبه کنید، باید از تابع MIN و IF به صورت ترکیبی در یک آرایه استفاده کنید، زیرا تابع MINIF در اکسل وجود ندارد! با ما همراه باشید تا با مثال‌های ساده عملکرد این تابع را بهتر درک کنید.

ساختار تابع MIN در اکسل

MIN(number1, [number2], …)
  • Number1: آرگومان اول برای تعیین کمترین مقدار
  • Number2: آرگومان دوم برای تعیین کمترین مقدار

نکته: آرگومان اول ضروری و بقیه آرگومان‌ها اختیاری هستند.

مثال ۱: عملکرد تابع MIN در اکسل

فرض کنید یک مسابقه دو بین ۴ دونده برگزار شده است. ۴ دونده مسافت ۱۰۰ متر را در زمان‌هایی مشخص طی کرده‌اند. حالا می‌خواهید کمترین زمان طی کردن مسافت ۱۰۰ متر را پیدا کنید. برای این کار مسافت و زمان را در یک فایل اکسل وارد کنید. (همانطور که در ابتدای آموزش گفته شد تابع MIN برای محاسبه کمترین مقدار در طیف وسیعی از اعداد کاربرد دارد، ولی من برای جلوگیری از طولانی شدن لیست داده‌ها فقط ۴ مورد در نظر گرفته‌ام.)

تابع MIN در اکسل

روی سلول نتیجه کلیک کنید. سپس در نوار فرمول نرم‌افزار روی Fx کلیک کنید. (یا اینکه کلیدهای Shift+F3 را فشار دهید.)

تابع MIN در اکسل

پنجره Insert Function باز می‌شود. از دسته توابع آماری (Statistical) تابع MIN را پیدا کنید و روی OK کلیک کنید.

تابع MIN در اکسل

پنجره Function Arguments باز می‌شود. در کادر Number1 کلیک کنید. سلول‌های B2 تاB5  را انتخاب کنید. روی OK کلیک کنید.

تابع MIN در اکسل

مثال ۲: محاسبه کمترین زمان بر اساس یک شرط

فرض کنید داده‌های دیگری به لیست مثال قبل اضافه کرده‌اید، (مثلا زمان طی کردن مسافت ۲۰۰ متر توسط دونده‌های شرکت‌کننده در مسابقه.) حالا می‌خواهید کمترین زمان طی کردن مسافت ۲۰۰ متر را پیدا کنید. از تابع MIN برای محاسبه کمترین زمان و از تابع IF برای تعیین شرط استفاده ‌کنید. برای این کار مسافت‌ها و زمان‌ها را در اکسل وارد کنید. سپس در سلول نتیجه بعد از درج علامت مساوی فرمول زیر را درج کنید.

MIN(IF(A2:A9=200, B2:B9))

حالا کلیدهای Ctrl+Shift+Enter را فشار دهید، تا فرمول شما به صورت آرایه‌ای دربیاید. به این روش فرمول‌نویسی آرایه‌ای (Array Formula) یا CSE می‌گویند. تفاوت فرمول‌نویسی آرایه‌ای با فرمول‌نویسی معمولی در نحوه اجرای آن است، یعنی شما به جای فشردن کلید Enter کلیدهای Ctrl+Shift+Enter را فشار می‌دهید. بعد از این کار به صورت خودکار دو علامت کروشه {} در ابتدا و انتهای فرمول درج می‌شود. حالا کمترین زمان مربوط به مسافت ۲۰۰ متر محاسبه و در سلول نتیجه نمایش داده می‌شود.

تابع MIN در اکسل

چند نکته درباره تابع MIN در اکسل

  1. تابع MIN سلولهای خالی، مقادیر منطقی TRUE و FALSE و متن را نادیده می‌گیرد.
  2. تابع MIN در اکسل حداکثر ۲۵۵ آرگومان را می‌پذیرد.
  3. اگر محدوده سلول‌ها حاوی اعداد نباشند، تابع MIN  مقدار (۰) را برمی‌گرداند.

جمع‌بندی

در این درس تابع MIN و نکات مربوط به آن را آموزش دادیم. همچنین ترکیب این تابع با تابع IF را که برای محاسبه کمترین مقدار بر اساس یک شرط استفاده می‌شود، توضیح دادیم. امیدوارم این آموزش برای شما مفید باشد. اگر سوالی دارید می‌توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

نرم‌افزار خوندم و عاشق نویسندگی و تولید محتوا هستم. دوست دارم آموخته‌هام رو اینجا با شما به اشتراک بذارم.

دیدگاه‌ها (16)

  1. واقعا عالی بود مخصوصا اون مثال که واقعا کاربردی بود و هر سایتی از این مثال های کابردی استفاده نکرده، خیلی ممنون از شما 👌🌹

    • سلام. خوشحالم که این مطلب برای شما کاربردی بوده. وقت مخاطب برای ما ارزشمنده پس سعی ما بر این هست که مطالب رو با بالاترین کیفیت و به صورت کاملا کاربردی ارائه کنیم. ممنونم از همراهی شما.

  2. سلام. حالا اگه بخواهیم نفر برنده را نیز مشخص کند چه کنیم و اگر یک سلول خالی باشد چطور محاسبه میکند

  3. در صورتیکه بخواهیم در کنار هر ردیف نام فردی که پایینترین قیمت را نیز داده چکار باید کرد؟

  4. تشکر بابت توضیح جامع
    سوالی که برام مطرح هست اینه که از بین چند عدد که یکیشون صفر هست اگه بخوایم کوچکترین عدد رو بدون درنظر گرفتن عدد صفر انتخاب کنیم چطور میشه؟

  5. سلام
    خسته نباشید
    نمره ها و اسامی دانش اموزان را در یک فرم اکسل وارد کرده ام
    با چه دستوری می توان کمترین و بیشترین نمره را همراه با اسم دانش اموز نمایش داد ؟

    با تشکر
    حسین

  6. سلام، وقتتون بخیر، من دوره اکسل شما رو خریداری کردم و بسیار راضی هستم، این مطالب هم برای یادگیری بهتر کمک بسیاری میکنند🙏🏻

    • سلام. وقتتون بخیر. ممنونیم از اعتمادتون به مجموعه ما. خوشحالیم که هم دوره و هم مقالات سایت برای شما مفید بوده. با آرزوی موفقیت برای شما.

  7. باسلام. چگونه امکان داره بین چند عدد در یک سطر MIN بگیرم با این شرط که عدد خروجی تفاوت بسیار بین اعداد یا بالاترین عدد در بین سطر داشت بصورت رنگی یا خطا یا هشدار به ما اعلام نمایید

  8. اگر ما در بین اعداد عبارت NA داشته باشیم تابع مینیموم چجوری باید بنویسیم که این NA ها نادیده بگیره و کمترین عدد در ستون رو نمایش بده . لازم به ذکر هستش که این NA ها حاصل یه سری فرمول ها هستند که اگر صدق کنه عدد نمایش میده در غیر اینصورت اگر صدق نکنه NA نشون میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *