تابع AVERAGEIF در اکسل

آموزش تابع AVERAGEIF در اکسل – میانگین شرطی

تابع AVERAGEIF در اکسل از اعضای خانواده توابع آماری (Statistics) است. عملکرد تابع AVERAGEIF مشابه تابع میانگین AVERAGE است. یعنی مقادیر را با هم جمع‌ می‌کند و سپس حاصل‌ جمع آنها را بر تعداد اعداد تقسیم می‌کند؛ فقط با کمی تفاوت! مثلا همانطور که در آموزش تابع AVERAGEA مشاهده کردید، این تابع مقادیر متنی را هم پردازش می‌کند و در محاسبه میانگین تاثیر می‌دهد. حالا بیایید در این آموزش ببینیم تابع AVERAGEIF چگونه میانگین اعداد را محاسبه می‌کند.

تابع AVERAGEIF میانگین اعداد را بر اساس یک شرط محاسبه می‌کند.

ساختار تابع AVERAGEIF در اکسل

ساختار تابع AVERAGEIF به شکل زیر است: این تابع از ۳ آرگومان تشکیل شده است.

AVERAGE IF(range, criteria, [average_range])
  1. Range: مجموعه‌ای از مقادیر که برای شرط موردنظر ارزیابی می‌شوند.
  2. Criteria: شرط موردنظر که باید برقرار باشد. در این قسمت می‌توان از اعداد، متن، کاراکترهای Wild card و عملگرهای منطقی استفاده کرد.
  3. Average_range: سلول‌های حاوی اعداد که میانگین آنها در صورتی که شرط برقرار باشد، محاسبه می‌شود.

نکته: آرگومان اول و دوم ضروری و آرگومان سوم اختیاری است.

توجه داشته باشید که تابع AVERAGEIF مشابه تابع AVERAGEA سلول‌های حاوی متن را پردازش می‌کند. یعنی اگر سلول‌ها حاوی TRUE و FALSE و یا متن باشند آنها را پردازش کرده و در محاسبه میانگین تاثیر می‌دهد. همچنین سلول‌های خالی نادیده گرفته می‌شوند.

مثال ۱: کاربرد تابع AVERAGEIF در اکسل

فرض کنید شما مدیر یک شرکت هستید و ۴ نفر بازاریاب به نام‌های “احسان ملکی” و “فرهاد جلیلی” و “جلال ملکی” و “سهیل کیانی” در شرکت شما کار می‌کنند. می‌خواهید ببینید میانگین فروش “سهیل کیانی” در فروردین چقدر است؟

برای این کار ابتدا باید میزان فروش بازاریابان را در اکسل وارد کنید. من هم این کار را انجام داده‌ام و میزان فروش ۴ نفر بازاریاب را در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و خرداد در اکسل وارد کرده‌ام.

تابع AVERAGEIF در اکسل

سپس یک سلول را به عنوان سلول نتیجه در نظر بگیرید و از نوار فرمول روی Fx کلیک کنید.

تابع AVERAGEIF در اکسل

پنجره Insert Function باز می‌شود. از دسته توابع آماری تابع AVERAGEIF را انتخاب کنید.

تابع AVERAGEIF در اکسل

حالا پنجره Function Arguments باز می‌شود. در کادر Range کلیک کنید و سلول‌های A3 تا A10 را انتخاب کنید. سپس در کادر Criteria کلیک کنید و شرط موردنظر را تایپ کنید که من “سهیل کیانی” را تایپ می‌کنم. در کادر Average_range کلیک کنید و سلول‌های B3 تا B10 را انتخاب کنید. در نهایت روی OK کلیک کنید.

تابع AVERAGEIF در اکسل

مثال ۲: استفاده از کاراکترهای Wild card در قسمت شرط

حالا فرض کنید می‌خواهید میانگین فروش دو بازاریاب برادر به نام‌های “جواد جلیلی” و “فرهاد جلیلی” را به دست آورید. برای این کار می‌توانید از کاراکترهای Wildcard استفاده کنید. Wildcard کاراکتری است که در جستجوها، جانشین یک یا چند کاراکتر دیگر می‌شود. شما می‌توانید از دو کاراکتر زیر در تابع AVERAGEIF استفاده کنید. (در این مثال به جای آقای “جلال ملکی” آقای “جواد جلیلی” جایگزین شده است.)

  1. علامت ستاره * که برای نشان دادن چند کاراکتر استفاده می‌شود.
  2. علامت سوال ؟ که برای نشان دادن یک کاراکتر در یک قسمت مشخص استفاده می‌شود.

در پنجره Arguments  Function در کادر Range کلیک کرده و سلول‌های A3 تا A10 را انتخاب کنید. در قسمت شرط “*جلیلی” را تایپ کنید و در کادر Average_range کلیک کرده و سلول‌های D3 تا D10 را انتخاب کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید.

تابع AVERAGEIF در اکسل

جمع‌بندی

در این آموزش تابع AVERAGEIF را توضیح دادیم. می‌توانید در قسمت شرط این تابع از عملگرهای منطقی هم استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم شما هم این مثال‌ها را تمرین کنید و میانگین اعداد را بر اساس یک شرط به دست آورید.

نرم‌افزار خوندم و عاشق نویسندگی و تولید محتوا هستم. دوست دارم آموخته‌هام رو اینجا با شما به اشتراک بذارم.

دیدگاه‌ها (3)

  1. سلام وقت بخیر یه سوال داشتم
    من میخام با تابع averageif یا averageifs یه فرمولی بنویسم که اگر عدد موجود توی سلول ها بزرگتر از یک دوم ماکسیمم محدوده انتخاب شده باشه رو باهم محاسبه کنه و میانگینشونو بده چطوری باید بنویسم؟ تمام اصولشو رعایت میکنم ولی نمیشه ارور میده ماکسیمم رو که میزنم و ضریب میدن قبول نمیکنه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *