ایجاد دکمه‌های عملیاتی در پاورپوینت

ایجاد دکمه‌های عملیاتی یا Action Buttons در PowerPoint

در آموزش قبلی در مورد ایجاد Hyperlink در پاورپوینت توضیح دادیم. در این درس می‌خواهیم در مورد قابلیت دیگر پاورپوینت به نام دکمه‌های عملیاتی (Action Buttons) توضیح دهیم. دکمه عملیاتی به دکمه یا تصویری گفته می‌شود که وقتی روی آن کلیک می‌کنیم، عملیات خاصی اجرا می‌شود. مثلا می‌توانیم به اسلاید خاصی برویم، یا یک فایل یا برنامه را اجرا کنیم. همچنین می‌توانیم از آن برای پخش صدا یا کنترل آن هم استفاده کنیم.

خب اجازه بدهید تا بیشتر در مورد کاربرد دکمه‌های عملیاتی برای شما توضیح دهم. حتما می‌دانید که برای حرکت بین اسلایدها می‌توان از دکمه‌های کیبورد استفاده کرد. از طریق دکمه‌های مرور بین اسلایدها در نمای Slide Show هم می‌توانید این کار را انجام دهید. اما اگر شما می‌خواهید یک ارائه حرفه‌ای‌تر بسازید، بهتر است با دکمه‌های عملیاتی این کار را انجام دهید.

نظرتان در مورد داشتن یک دکمه با نام خانه که بالای اسلایدهای شما باشد و با زدن به آن صفحه فهرست یا اولین اسلایدتان بروید چیست؟ خب پس در ادامه این آموزش با ما همراه باشید. شما می‌توانید از دکمه‌های عملیاتی آمادۀ خود نرم‌افزار استفاده کنید؛ یا یک شکل ایجاد کنید و خودتان آن را به یک دکمه عملیاتی تبدیل کنید.

اگر علاقه‌مند هستید پاورپوینت رو به صورت کاملا حرفه‌ای یاد بگیرید و از اون به عنوان یک ابزار عالی برای طراحی ارائه و تولید محتوا استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم در دوره «پاورپوینت به سبک حرفه‌ای‌ها» شرکت کنید.

ایجاد دکمه عملیاتی در پاورپوینت

برای استفاده از دکمه‌های عملیاتی آماده در پاورپوینت مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به سربرگ Insert بروید.
  2. روی گزینه Shapes در گروه Illustrations کلیک کنید. حالا یک منوی کشویی ظاهر می‌شود که دکمه‌های عملیاتی یا همان action buttons در قسمت پایین آن قرار گرفته‌اند.
  3. دکمه‌های عملیاتی مختلفی برای عملیاتی مانند رفتن به اسلاید بعدی و قبلی، اولین و آخرین اسلاید و رفتن به خانه وجود دارد. روی دکمه مورد نظرتان کلیک کنید و سپس روی اسلاید درگ یا کلیک کنید تا درج شود. حالا کادر محاوره‌ای Action Settings باز می‌شود.
دکمه های عملیاتی در پاورپوئینت
ایجاد دکمه عملیاتی در پاورپوینت

تنظیمات پنجره Action Settings

خب پنجره Action Settings شامل دو تب یا سربرگ و گزینه‌هایی برای اجرای یک سری عملیات است:

  1. Mouse Click: با کلیک ماوس، عملیات مشخص شده اجرا می شود که به طور پیش فرض ما همین گزینه را انتخاب می‌کنیم.
  2. Mouse Over: با حرکت موس روی دکمه، عملیات مورد نظر اجرا می‌شود.
  3. در قسمت Action on click گزینه Hyperlink to را انتخاب کنید. سپس بر روی فلش کشویی آن کلیک کنید و از منوی ظاهر شده، گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید.
اضافه کردن دکمه عملیاتی در پاورپوئینت
  • Next Slide: رفتن به اسلاید بعدی
  • Previous Slide: رفتن به اسلاید قبلی
  • First Slide: رفتن به اسلاید اول
  • Last Slide: رفتن به اسلاید آخر
  • Last Slide viewed: رفتن به آخرین اسلاید مشاهده شده
  • End Show: خروج از حالت نمایش
  • Custom Show: اجرای یک Show خاص؛ Show یک ترتیب نمایش سفارشی شده از اسلایدهای موجود است. برای ساخت یک Show باید از منوی Slide Show گزینه Custom Show را کلیک کنید.
  • Slide: با انتخاب این گزینه، می‌توان تمام اسلایدها را مشاهده و اسلاید موردنظر را انتخاب کرد.
  • URL: برای لینک دادن به یک آدرس سایت
  • Other PowerPoint Presentation: برای ارتباط دادن به دیگر فایلهای ارائه‌ی PowerPoint
  • Other File: با این گزینه، می‌توان یک فایل از هر نوعی را انتخاب کرد تا هنگام کلیک روی دکمه، فایل انتخاب شده اجرا شود .

تبدیل شکل (Shape) به دکمه عملیاتی

برای تبدیل یک شکل به دکمه عملیاتی هم مراحل زیر را انجام دهید:

بعد از وارد کردن شکل در اسلاید، روی گزینه Action در گروه Links کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای Action Settings باز شود. می‌بینید که به طور پیش فرض در قسمت Action on click گزینه None انتخاب است. شما می‌توانید با انتخاب گزینه Hyperlink to یا بقیه گزینه‌ها عملیات مورد نظرتان را به شکل اعمال کنید.

ساخت Action buttons در پاورپوئینت

خب اجازه دهید در مورد گزینه‌های دیگر پنجرۀ Action Settings هم توضیح دهیم:

  1. با انتخاب این گزینه می‌توان توسط دکمه Browse یک برنامه مانند Paint را انتخاب کرد تا هنگام کلیک بر روی دکمه، آن برنامه اجرا شود.
  2. برای اجرای یک ماکروی خاص این گزینه را انتخاب کنید؛ ماکرو (Macro) یک سری دستورات و عملیات ضبط شده‌ای است که در مواقع نیاز با یک کلیک فراخوانی می‌شوند. 
  3. برای اجرای یک Object این گزینه را انتخاب کنید.
  4. اگر می‌خواهید هنگام کلیک کردن روی دکمه، صدایی هم شنیده شود. گزینه Play Sound را تیک بزنید و از لیست کنار آن صدای مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  5. اگر دوست دارید هنگام کلیک روی دکمه، ظاهر دکمه به صورت یک انیمیشن تغییر کند، Highlight Click را تیک بزنید.  
پنجره Action Settings در پاورپوئینت

جمع‌بندی

در این آموزش با ساخت دکمه‌های عملیاتی در پاورپوینت آشنا شدید. شما می‌توانید برای داشتن یک پرزنتیشن حرفه‌ای‌تر از دکمه‌های عملیاتی استفاده کنید تا با کلیک روی آنها بین اسلایدهایتان حرکت کنید یا حتی یک نرم‌افزار را اجرا کنید. همچنین می‌توانید از آن برای پخش صدا یا کنترل آن هم استفاده کنید.

مدیر سایت؛ عاشق نوشتن، خلق محتوا و کمک به دیگران هستم. من و همکارانم در سایت پویان به شما کمک می‌کنیم که به یک حرفه‌ای تبدیل شوید! اگر به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنم صفحۀ اینستاگرام و کانال یوتیوب ما رو هم دنبال کنید :)

دیدگاه‌ها (93)

    • سلام خسته نباشید.چگونه روی دکمه عملیاتی یا یه شکل و … گزینه ای رو انتخاب کنیم،وقتی موس رو روی دکمه عملیاتی یا … حرکت بدیم یک متن پدیدار بشه؟
      آیا این امکان وجود دارد؟
      همینجا جواب بدید.خیلی ممنون و سپاس از شما♥

      • سلام. سلامت باشید. این کار رو که با استفاده از یک افکت و تنظیم آن روی on mouse click میتونید انجام بدید. یعنی یه Shape (همون دکمه موردنظرتون) ایجاد کنید متن موردنظر رو توش بنویسین بعد بهش یه افکت بدین و نحوه اجرا رو روی On mouse click تنظیم کنید با کلیک ماوس متن پدیدار میشه.

        • خیلی ممنون از راهنمایی ولی خیلی خوب متوجه نشدم.من میخوام وقتی روش کلیک کنم،چند متن پدیدار بشه که هر کدوم وقتی روش کلیک کنم به اسلایدی هدایت بشن.میخوام بدونم که چه جوری وقتی روش کلیک کنم متن ها پدیدار شن.واقعا ممنون ازتون💜💜💜💜💜💜

          • اول یک shape در صفحه ایجاد کنید بعد از اون داخل shape متن هاتون رو بنویسید و بعد متن تون رو انتخاب کنید و از سربرگ animation به متن یک افکت بدین و نحوه اجرا رو روی حالت On mouse click بگذارید برای متنهای دیگه تون هم این کار رو تکرار کنید. بعد متن رو انتخاب کنید و از سربرگ insert و ابزار Action اون متن رو به اسلاید موردنظر هدایت کنین همونطور که در آموزش ایجاد دکمه های عملیاتی توضیح داده شده. (برای آموزش بیشتر نحوه افکت دادن، آموزش افزودن افکت و انیمشن رو مطالعه بفرمایید.)

      • با سلام
        ممنون از توضیحات خوبتون،
        چطور میشه با اشاره موس رنگ دکمه عملیاتی پررنگ بشه و وقتی اشاره گر رو برداشتیم از روی دکمه ، اونوقت رنگ اولیه خودش(کمرنگ) بشه؟

    • سلام
      اگه بخوایم پس از نمایش اسلاید آخر، به صورت اتومات کل اسلایدها مجددا نمایش داده بشه، چه کار میشه کرد؟
      مثلا ۴ چهار تا اسلاید داریم که پس از نمایش اسلاید چهارم، مجددا به اسلاید اول بره و این کار تا آخر انجام بشه
      ممنون

  1. سلام چگونه رنگ دکمه ی عملیاتی رو تغییر بدیم ؟ وقتی کلمه رو دکمه ی عملیاتی می کنم رنگش عوض میشه چطور نذارم عوض شه ؟

    • سلام
      روی دکمه یا همان Shape کلیک کنید تا انتخاب شود. حالا از سربرگ وابسته Format که در انتهای ریبون قرار دارد، می‌توانید رنگ شکل و متن روی آن را تغییر دهید. با استفاده از گزینه‌های Shape Fill و Text Fill

  2. سلام چطوری روی یک عکس از یک سیستم اپراتوری کلید هارو بصورت اکشن باتن کنم میخام خود قسمتهای عکس دکمه باشه

    • سلام
      ابتدا باید تصویرتون رو با نرم‌افزاهایی مثل فتوشاپ یا ایلاستریتور به svg تبدیل کنید.
      بعد از اینکه تصویر رو وارد فتوشاپ کردید، روی عکس کلیک راست کنید و گزینه Convert to Shape رو بزنید.
      بعد دوباره روی عکس کلیک راست کنید و روی گزییه group و سپس Ungroup کلیک کنید.
      حال می‌تونید روی بخش های مختلف عکس لینک قرار بدید.

  3. سلام
    چگونه تنظیمات را طوری تغییر دهیم که وقتی پاور پوینت در حالت شو است با کلید های کیبورد عقب و جلو نشود و فقط با کلید های تعبیه شده در خود نرم افزار اسلایدها جابه جا شود؟

    • سلام
      توی قسمت پایینِ اولین عکسِ این آموزش، همونجایی که نوشته شده شماره ۳ ؛ دکمه‌هایی هستند که میتونید ازشون برای مرور و جابه جایی بین اسلایدها استفاده کنید.

    • سلام. دکمه تون رو ایجاد کنید سپس کلیک راست روی دکمه و گزینه Link را انتخاب کنید و در پنجره insert Hyperlink از نوار سمت چپ گزینه موردنظر را انتخاب کنید. مثلا تعیین کنید که می خواهید به آدرس سایتی لینک بدید یا یک کاربرگ دیگر و…

      • میشه کمک کنید من یک چیزی می‌خوام که خب وقتی رو exit میزنی یک پنجره باز بشه که میخواهید از بازی خارج بشید؟ بله خیر exit actionدار باشه که وقتی روش میزنی یک پنجره توی همون اسلاید باز سه و بگه که میخواهید از بازی خارج شوید؟ بله خیر 🥲💞

  4. سلام
    من روی متن هایپر لینک از قسمت اکشن میذارم ، اما هم زیرش خط میفته هم رنگ متن عوض میشه چطور میتونم این خط زیرش و رنگ متن رو همون رنگ اصلی خودش نگه دارم

    • سلام. استایل پیش فرض متنی که لینک داده میشه زیر خط دار هست و رنگش هم آبی. حالا اگه میخواین متن تون تغییر نکنه یه روش اینه که اول متن تون رو بنویسین بعد روی متن یک شکل رسم کنید مثلا مستطیل بعد رنگ شکل و خط دورش رو بر دارین حالا از سربرگ Insert و با استفاده از گزینه link به قسمت موردنظر لینک بدین. روش دیگه هم استفاده از CSS هست.

    • سلام. برای لینک به سایت مورد نظر باید در پنجره Action setting از لیست کشویی Hyperlink to گزینه URL رو انتخاب کنید و بعد آدرس سایت رو وارد کنید. شاید آدرس سایت رو اشتباه وارد کردید.

  5. سلام ببخشید چطور کاری انجام بدم کە در هنگامی کە فرد پاورپوینت را اجرا میکند نتواند با کلیک بر روی صفحە وارد اسلاید بعدی شود و فقط بتواند با کلیک بر روی دگمە ها وارد اسلاید بعدی شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سلام. به اسلایدتون یک گذار یا Transition بدین بعد تیک گزینه On MOUSE CLICK رو بردارین. حالا دکمه عملیاتی رو بزارین و اون رو حالتی که بره به اسلاید بعدی تنظیم کنین.

  6. سلام من ميخام يك عكس موبايل بيارم داخل اسلايد و براي همه دكمه هاش اكشن باتون درست كنم و وقتي كه روي هر دكمه كليك كنيم اولا مثل حالت سه بعدي فشار دادن روي دكمه را نشان بده (يعني ديده بشه كه دكمه به سمت داخل حركت ميكنه) يا اينكه رنگ دكمه تغيير كنه ثانيا يك عملي مثل اضافه شدن متن يا تصوير به اسلايد انجام بشه. بنظر شما امكان اين كار با پاورپوينت هست(البته منظورم قسمت اول سواله)؟؟؟؟ اگه راه ديگه اي با يه نرم افزار ديگه ميدونيد بهم بگيد.ممنون

  7. سلام وقت بخیر…من میخوام در یک اسلاید سه تا شکل مربع و مستطیل و دایره داشته باشم به طوری که هنگام اجرا ابتدا مربع، بعد از کلیک ماوس مستطیل و در آخر دایره ظاهر شود.چجوری باید این کار رو انجام بدم؟

  8. سلام من میخوام یک کاری کنم که فقط با دکمه های اکشن توی اسلاید ها جلو برم یعنی اینکه اگر با موس روی صفحه بزنیم به اسلاید بعدی نره و هم اینکه اگر با کیبورد روی دکمه های چپ و راست بزنیم اسلاید ها جابه جا نشن لطفا بگید چطوری میتونم این کار رو بکنم

    • سلام. کلیک ماوس رو میتونین بردارین یعنی گذار بزارین واسه اسلایدها و تیک گزینه on mouse click رو بردارین. ولی با دکمه های جهت نما بازم میشه بین اسلایدها جابجا شد.

  9. با سلام. ممنون از مطالب عالی تون. ببخشید چه جوری میشه با زدن روی یک دکمه(مثلا دکمه پاسخ که ایجاد کردیم) تیک، جلوی یک گزینه ظاهر شود ؟

  10. سلام ببخشید من پاورپوینت ۲۰۱۹ و ویندوز ۱۰ دارم.منتهی ۳d modelو iconو zoom در قسمت insert نیست از چه طریقی میتونم داشته باشم؟

  11. سلام
    چطور می تونیم یک شیپ ایجاد کنیم که در پاور در حال اجرا بتونیم انو با ماوس هر کجا که خواستیم قرار بدیم البته بدون انیمیشن و فقط با کلیک روش و حرکت دادن ماوس

  12. سلام ببخشید در منوی Action on click من گذینه ی Slide وجود نداره راهنمایی میکنید؟

    آفیس بنده ۲۰۰۷ هستش

  13. سلام
    جچجوری میشه مثلا اگر به اسلاید پنجم رسیدیم با کلیک یا زدن اینتر برگردیم به اسلاید سوم و به اسلایدهای قبل و بعد نریم و از این لوپ چندتا توی اسلایدامون داشته باشیم؟
    برای رفتن به اسلایدهای قبل و بعد، از فهرست یا دکمه برگشتی که توی اسلایدا درست کردیم استفاده می‌کنیم

    • سلام. برای رفتن به یک اسلاید خاص در پنجره action setting روی گزینه hyperlink to رو فعال کنین و از لیست کشویی Slide رو انتخاب کنین و بعد اسلاید موردنظر رو انتخاب کنین.

  14. با سلام ممنو از زحمات تون بابت تهیه این آموزش عالی و مفید. ببخشید من می خوام برای ارائه ،در فایل پاورپوینتم نکات اصلی رو فقط بیارم و برای مطالعه بیشتر به ورد لینک بدم. به این صورت که با کلیک بر هر نکته توضیحات بیتر در ورد باز بشه، منظورم تنها بخشی از فایل ورد هست که مربوط به اون نکته میشه، یعنی به ی بخش یا پاراگراف خاصی از ورد لینک بدم. آیا این امکان وجود داره؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر

  15. سلام . فرض کنید من میخام کلمات زبانی که یاد میگیرم رو در پاورپوینت یادداشت کنم، و برای هر کلمه با استفاده از کلید عملیاتی ، تلفظ مرادف و متضاد و … در نظر بگیرم.یا لینک یا ادرس فیلمی برای مثالی از تلفظ کلمه ، ایا با کلید عملیاتی میشه و مناسب هست ؟ ایا پاورپوینت مناسب این کار هست؟ یا نرم افزار بهتری و تخصصی تری سراغ معرفی میکنید ؟

  16. سلام . فرض کنید من میخام کلمات زبانی که یاد میگیرم رو در پاورپوینت یادداشت کنم، و برای هر کلمه با استفاده از کلید عملیاتی ، تلفظ مرادف و متضاد و … در نظر بگیرم.یا لینک یا ادرس فیلمی برای مثالی از تلفظ کلمه ، ایا با کلید عملیاتی میشه و مناسب هست ؟ ایا پاورپوینت مناسب این کار هست؟ یا نرم افزار بهتری و تخصصی تری سراغ معرفی میکنید ؟

  17. سلام باتشکر از زحمات عالی
    بفرمایید چطور می توانم دستور فعلی کلید عملیاتی رو تغییر بدم؟
    ممنون

  18. سلام
    میخوام یه دکمه ایی ایجاد کنم که بی نهایت بار که روش کیلیک میکنم توی یک اسلاید، فقط جاش عوض بشه.

    • سلام. با استفاده از گزینه Trigger می‌تونید این کار رو انجام بدین. شکل‌ها رو گروه کنین و به اونها انیمیشن بدین و بعد از قسمت trigger مشخص کنید که با کلیک روی یک شیپ، شیپ‌های موردنظرتون نمایش داده بشه.

  19. سلام.وقتتون بخیر.
    چگونه میتونم من فهرست رو در کنار تمامی اسلایدها داشته باشم به گونه ای که با حرکت روی اسلایدها عنوان آن بخش در کنار اسلایدها فعال بشه یا رنگش تغییر کنه؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

  20. با سلام و احترام.
    من چند شیپ درست کردم و بعد از قرار دادن متن و ایکون در شیپ، برای خود شیپ ها اکشن تعریف کردم که هرکدوم به یک اسلاید هدایت بشند. اما بعد از انجام هنه ی مراحل و اوکی کردن، باز هم شیپ ها با کلیک کردن اکشن رو انجام نمیدن. و بعد که دوباره گزینه اکشن رو میزنم میبینم باز روی none هست. انگار اکشن ذخیره نمیشه. به نطر شما مشکل از کجاست؟

  21. با سلام و خسته نباشید
    سوالی داشتم میخواستم بپرسم چجوری میتونم یک آبجکت مثل دایره ک متنی داخلش هست رو با یک کلیک روی آن به یک رقم از عددی چند رقمی ک در همان اسلاید نوشته شده لینک کرد؟ بصورتی ک با کلیک روی اون آبجکت اون عدد بولد و‌برجسته نشون داده بشه
    خیلی ممنون

  22. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم خیلی مغزمو درگیر کرده برای ایجاد دکمه های عملیاتی یا همون action buttons چطور میتونیم در هر اسلاید تکرارش کنیم مثلا دکمه عملیاتی هوم که در اسلاید یک قرارش دادیم هم در اسلاید های بعدی اتوماتیک خودش تکرار بشه؟ مرسی اگه جواب بدید

  23. سلام

    هما خانم و مرضیه خانم، دستتون درد نکنه مطالب عالی _ من که از مطالب استفاده کردم و یاد گرفتم، دم جفتتون هم گ_________رم.

    فقط یه سوال میشه باقی مهارت های چهارگانه از جمله ویندوز، اسکل و وُرد رو _ پنجره های مهم شون رو توضیح بدید!؟

    • سلام. خوشحالیم که مطالب برای شما کاربردی بوده. برای ورد و اکسل هم مقالات بسیار زیادی در سایت قرار داده شده که میتونید استفاده کنید. از قسمت آموزش حرفه‌ای آفیس می‌تونید به مقالات مختلف دسترسی داشته باشید. موفق باشید.

  24. سلا.چطور می توانم کلمه ای ایجاد کنم که وقتی روی آن کلیک شد نوشته های پاین آن از فارسی به انگلیسی تغییر کند؟

  25. سلام
    ببخشید چطوری میتونیم شیپ رو با کلیک روی اون از اسلاید خارج کنیم (مثلا دارم درمورد یه موضوعی صحبت میکنم تو یک اسلاید و وسطش میخوام با کلیک روی تکست باکس یک شیپ بیاد (اینو بلدم) و با کلیک روش از صفحه خارج بشه(این بلد نیستم))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *